Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GM Volt/Ampera bruker 6,4 - 7,6 liter bensin pr 100 km

Startet av Fear125, tirsdag 12. oktober 2010, klokken 21:38

« forrige - neste »

PerBear

Sitat fra: Baltor på tirsdag 21. september 2010, klokken 11:11
Sitat fra: PerBear på mandag 20. september 2010, klokken 23:41
Når en vet at det er nesten 7000 celler i pakken så blir antallet sikringer formidabelt. Selv om det er mulig at noen av sikringsfunksjonene er slått sammen til en del. 
Men er ikke dette sikringer som sitter inne i cellene, på samme måte som bryteren som kutter hvis trykket blir for stort? Rapporten om brannen i en PHEV Prius er tankevekkende, dårlig håndtverk i sammenstillingsfasen forårsaket brannen. (en stoppskive satt på feil plass)
Når det gjelder store LiFePo4 celler er det andre problemstillinger, det er viktig at disse kommer skikkelig på bordet for å unngå uheldige episoder som kan komme til å sette elbiler i vanry.

Jeg vet ikke om alle cellesikringene er integrert men jeg er sikker på at CID er det.  Uansett er Tesla pakken spesiell i sitt design og er meget avansert.

Helt enig med deg at vi må sørge for gode sikkerhetsløsninger i LiFePO4 pakkene vi bygger selv. To ting som må være absolutt krav:

1. BMS må kunne slå av lading og den mekanismen bør være feiltolerant, dvs at BMS kan kontrollere lader på minst to måter, uavhengig av hverandre.
2. BMS må kunne slå av last og den mekanismen bør også være feiltolerant.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

Hei Fear,
I profilen står det et felt for "bosted".  Det har ingen hensikt å legge ut full adresse. Men det er greit å legge ut et hint om hvor i landet en bor, da er det lettere å avgjøre om en skal involvere seg i problemer.
Det er faktisk til din egen fordel!

Og derfor er det gjentagne ganger blitt oppfordret til å legge inn opplysning om dette.

Do not fear,
hilsen Hens,
Oslo syd.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Sitat fra: PerBear på tirsdag 21. september 2010, klokken 13:18
1. BMS må kunne slå av lading og den mekanismen bør være feiltolerant, dvs at BMS kan kontrollere lader på minst to måter, uavhengig av hverandre.
2. BMS må kunne slå av last og den mekanismen bør også være feiltolerant.

Mener du virkelig at elbilen skal være bedre bygget enn diesel/bensin bilene?  ;D ;D ;D
Hva skal da bilverkstedene leve av fremover?

Har noen undret seg over hvorfor det ikke har vært vanlig å montere "oljenivåvakt" på "stempelmotorer"?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: bosonic på tirsdag 21. september 2010, klokken 20:47
Har noen undret seg over hvorfor det ikke har vært vanlig å montere "oljenivåvakt" på "stempelmotorer"?
Oljenivåmåler var vanlig på luksusbiler på 30-tallet. Ojlenivåvakt (som stopper motoren ved lavt oljenivå) er vel vanlig på stempelmotordrevne strømaggregater.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#19
Dette er selvsagt helt riktig El rayo. Jeg tenker imidlertid hovedsaklig på alle de millioner av biler som er produsert med manglende overvåkning på både de ene og hint.

Med unntak av de fleste av dere som frekventerer her på forumet og "et fåtall" andre nordmenn der ute, så vet ikke bilførerene når det er fare på ferde selv om teorien er gjennomgått under førerprøven.

Det blinker i "en lampe på dash'en, hva så? Får sjekke det en gang jeg har tid.
Bilen virker som gele på veien,hva kan det være (kanskje på tide å sjekke lufttrykk?)
Bilen er så treg å starte nå, hva kan det komme av?(når ble batteriet sist sjekket,)
Det lukter litt svidd når jeg setter bilen fra meg, må visst se å få sjekket det.
Mange klager fælt på at de må på "EU kontroll" med bilen, men dette kan være deres eneste sjanse å få rettet opp farlige mangler før liv går tapt.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: bosonic på tirsdag 21. september 2010, klokken 23:03
Mange klager fælt på at de må på "EU kontroll" med bilen, men dette kan være deres eneste sjanse å få rettet opp farlige mangler før liv går tapt.
Ja, det er alt for mange kunnskapsløse personer som har tillatelse til å kjøre bil i dag. Kanskje de fleste tror at de ikke behøver å sjekke selv de enkleste ting som lys og dekktrykk etter at kravet om EU-kontroll kom.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på tirsdag 21. september 2010, klokken 23:25
Sitat fra: bosonic på tirsdag 21. september 2010, klokken 23:03
Mange klager fælt på at de må på "EU kontroll" med bilen, men dette kan være deres eneste sjanse å få rettet opp farlige mangler før liv går tapt.
Ja, det er alt for mange kunnskapsløse personer som har tillatelse til å kjøre bil i dag. Kanskje de fleste tror at de ikke behøver å sjekke selv de enkleste ting som lys og dekktrykk etter at kravet om EU-kontroll kom.

Trur kanskje du er inne på noe med at EU-kontrollen blir en sovepute, ja. Samtidig så blir det jo mindre og mindre man kan gjøre selv på moderne biler. Peile oljen og fylle spylevæske er vel bortimot det eneste man kan gjøre under panseret nå, og man leser jo stadig skrekkhistorier om biler som må på verksted for å få skiftet en skarve lyspære.  :(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: bosonic på tirsdag 21. september 2010, klokken 23:03
Det blinker i "en lampe på dash'en, hva så? Får sjekke det en gang jeg har tid.
Minner meg med gru om en hendelse i ungdommen. Min søster lånte min PV og sa da hun kom hjem: "en gul lampe (oljelampa) begynnte å lyse inne på Skøyen så jeg fortet meg hjem (til Asker).
Hun kom hjem, men dett var dett.  Full overhaling. Årsaken var forresten at bunnpannepakningen hadde sprunget lekk, men slikt hendte jo med gamle biler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Boogie

PSA har sikring/shunt på alle sine kasser, men dette er jo for å isolere kassene fra resten av kretsen ved demontering. Det er allikevel ikke noen god løsning pga dårlige overganger...

Om dere bor i nærheten av Tønsberg, så er dere velkommen innom for å se på enkeltkomponenter, biler, batterier osv.
Burde fint kunne bruke en dag eller fem i diskusjon rundt dette...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA