Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GM Volt/Ampera bruker 6,4 - 7,6 liter bensin pr 100 km

Startet av Fear125, tirsdag 12. oktober 2010, klokken 21:38

« forrige - neste »

Fear125

 
Hei


Vi er noen studenter som har fått et prosjekt om elbiler (høgskole prosjekt). Vi trenger lit hjelp til å finne relevante WEB-sider,blader og all annen informasjon som inneholder teknisk data om elbil konseptet og hvordan den er bygget opp fra start til slutt.

Hele prosjektet går ut på at vi skal forbedre systemer som allerede er i dag, så da trenger vi lit hjelp fra spessialistene her inne som har både god og ingen erfaring med elbiler.

Noe generellt, hva vi ønsker info om:



1. Inter modular fuses and Impedance

2. Busbars

3. Hvordan minske overgangsmotstand (overgang fra sikringer, busbars, sveising og lodding)

4. Hvordan beregne kabeltversnitt mellom de ulike komponentene


PerBear

Dere vil finne endel info her men det er mange andre web plasser som har mye relevant info:

http://www.diyelectriccar.com/forums
http://endless-sphere.com/forums/
http://ecmweb.com/mag/electric_basics_making_bus/

Dette er noen eksempler. Ellers vil jeg anbefale en ekskursjon til et bilverksted med EV/HEV eller en bilopphogger som har en elbil eller hybrid klar for demontering. Lykke til  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Fear125

kjempeflott info :)  bare å komme med mere hvis du har mere nyttige ting.

Det der var ingen dum ide, skal ta og ringe opphugger i morgen og høre om de vet om noen som kan ha noe sånt liggendes 8)

Takker takker, kan bli et spennende prosjekt det her:)

Lynet

Studer de tyske (også på engelsk) fagbladene MTZ og ATZ, de har hatt veldig mye om både hybrid og elbil de siste årene. Og ikke minst ATZ elektronik, siste utgave handler om fremtidens batterier.
Hvis ikke skolen allerede abbonerer på disse fagbladene bør dere be de gjøre det.
Under er linker til den elektroniske utgavene.
http://www.mtz-worldwide.com/
http://www.atz-worldwide.com/
http://www.atzelektronik-worldwide.com/
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: Fear125 på søndag 19. september 2010, klokken 22:16
Jeg legger ved oppgaven slik at dere kan se hva det hele går ut på
Hvis det er hele oppgaven som står i vedlegget så dreier det seg "kun" om å lage koblinger mellom de enkelte batterimodulene og ledningsforbindelse fram til motorstyringen.

Kabelstørrelsen i 5.a skal selvfølgelig oppgis i mm2.

Strømstyrken (100A) er svært beskjeden for elbil jeg kjenner, Th!nk 1999 - 2002 modell trekker opptil ca 250A, Buddy ca 300A så vidt jeg husker.

Jeg kjenner ikke til noen elbiler som har sikringer mellom hver batterimodul, jeg tror dere vil finne at det er et vesentlig tap i en sikring ved denne strømstyrken.

Man finner utrolig mye nyttig informasjon med Google sin søkemotor når man bruker smarte kombinasjoner av søkeord. Se elbilwiki (link på toppen av siden) for bilder av batteripakkene i Th!nk og PSA (Peugeot/Citroën). På http://www.evalbum.com/ finner dere bilder av enkelte skrekkeksempler på amatørmessige ombygginger til elbil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hvis du hadde fulgt oppfordringen om å gi informasjon om bosted, kunne du fått informasjon om nærmeste bilopphugger som kunne ha en bil....! ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: El rayo på mandag 20. september 2010, klokken 14:33

Jeg kjenner ikke til noen elbiler som har sikringer mellom hver batterimodul, jeg tror dere vil finne at det er et vesentlig tap i en sikring ved denne strømstyrken.


Enig, dette ser ikke riktig ut. Hva slags kortsluttning skulle disse sikringene beskytte mot? For å beskytte mot ekstern kortsluttning bruker en ikke 5 sikringer i serie. For kortsluttning mellom + og - på samme modul vil ikke sikringen være til noe nytte, men brann blir det ganske sikkert. En kortsluttning mellom + på modul A og minus på modul B er bare en kortsluttning av sikringen og har ikke annen effekt enn at sikringen er overbroet. En kortsluttning mellom + på modul A og f.eks + på modul B vil nok få en sikring til å ryke. Men dersom batteriet er belastet har en alikevell strøm gjennom fra det meste av batteriet, og dersom kortsluttningen har motstand er sjansen for brann alikevell ganske høy.

Nei her må en beskytte seg mot overbelastning fra den eksterne kretsen, og sørge for at det ikke blir noen kortsluttning i batteriet ved å sørge for at all intern kobling er kortsluttnings sikker.

Tegn opp skjema ( med en ekstern belastning) og lag en tabell over de ulike steder hvor det kan bli kortsluttning så ser dere nok hvor galt dette er.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Enkelte bruker en sikring i hver pakke der det er flere pakker.
Alle sikringer vil imidlertid gi et visst spenningsfall, så det er ingen fordel å overdrive.
Spenningsfall er noen fæle greier, som reduserer rekkevidde og ytelse på bilen.
En Kewet serie 3  med 54volt 180 Ah nicad, hadde en sagging på 20 volt ved fullt pådrag. Dette var med originalkablene. Etter skifting av alle kabler og kabelsko og pressing og lodding, ble spenningsfallet  redusert til 7 volt ved fullt pådrag.
Akselerasjonstiden fra 0-50 km /t  ble halvert.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

#8
I et dokument som omhandler sikkerhetsfunksjonene til batteripakken til Tesla Roadster er det beskrevet to sikringer for hver celle: In the Tesla Roadster battery pack, each of the thousands of cells has two fuses (one each for the cell's anode and cathode).

Det er også nevnt en trykkstyrt strømbryter for hver celle: Each battery cell used in the Tesla Roadster has an internal CID. These devices serve to protect the cell from excessive internal pressure. In such a case the CID will break and electrically disconnect the cell.

I tillegg er det en PTC i serie med hver celle: The cells used in the Tesla Roadster all have an internal positive temperature coefficient (PTC) current limiting device.

Når en vet at det er nesten 7000 celler i pakken så blir antallet sikringer formidabelt. Selv om det er mulig at noen av sikringsfunksjonene er slått sammen til en del. I tillegg er det ekstra sikringer for grupper av celler, samt elektronisk styring av strømmen. Det kan nok sies at Tesla sin pakke er veldig oversikret men det har sin årsak i at de bruker laptop celler som er mye mer brannfarlige enn de som er mer vanlige  på elbil (LiFePO4).

Her er adressen til dokumentet hvor informasjonen er hentet fra: http://webarchive.teslamotors.com/display_data/TeslaRoadsterBatterySystem.pdf

Her er en generell diskusjon om sikkerheten til Li-ion batterier i elbiler: http://www.technologyreview.com/read_article.aspx?id=17250&ch=biztech&pg=1

Gjøres en for dårlig jobb med batteripakken skjer lett slike ting som beskrevet her:  :'(
http://www.evworld.com/library/prius_fire_forensics.pdf
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: hens på mandag 20. september 2010, klokken 23:02
Enkelte bruker en sikring i hver pakke der det er flere pakker.
Alle sikringer vil imidlertid gi et visst spenningsfall, så det er ingen fordel å overdrive.
Spenningsfall er noen fæle greier, som reduserer rekkevidde og ytelse på bilen.
En Kewet serie 3  med 54volt 180 Ah nicad, hadde en sagging på 20 volt ved fullt pådrag. Dette var med originalkablene. Etter skifting av alle kabler og kabelsko og pressing og lodding, ble spenningsfallet  redusert til 7 volt ved fullt pådrag.
Akselerasjonstiden fra 0-50 km /t  ble halvert.

Et godt eksempel på hvorfor så lav spenning er et dårlig valg. Om bilen istedenfor hadde et batteri på f.eks 440 volt og 22Ah (samme total) ville 20 volt spenningstap gitt en rest på 420V og ikke 34V. Men spenningfallet ville ikke blitt på 20V siden strømstyrken kun hadde vært 1/8 så stor.  I tillegg kunne man spart inn mye på kabeltykkelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Sitat fra: PerBear på mandag 20. september 2010, klokken 23:41
I et dokument som omhandler sikkerhetsfunksjonene til batteripakken til Tesla Roadster er det beskrevet to sikringer for hver celle: In the Tesla Roadster battery pack, each of the thousands of cells has two fuses (one each for the cell's anode and cathode).


Når en vet at det er nesten 7000 celler i pakken så blir antallet sikringer formidabelt. Selv om det er mulig at noen av sikringsfunksjonene er slått sammen til en del. I tillegg er det ekstra sikringer for grupper av celler, samt elektronisk styring av strømmen. Det kan nok sies at Tesla sin pakke er veldig oversikret men det har sin årsak i at de bruker laptop celler som er mye mer brannfarlige enn de som er mer vanlige  på elbil (LiFePO4).


Tesla har et enormt antall celler i parallell, ganske så ulikt det som er vist i oppgaven med med 6 moduler i serie og en sikring i koblingen fra + på den ene modulen til minus på den andre.

Dersom hver av disse modulene hadde 1000 battericeller i parallell har sikring på hver av disse parallellkoblede cellene en helt annen mening når det gjeller beskyttelse av de øvrige cellene i modulen som sådan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fear125

Sitat fra: hens på mandag 20. september 2010, klokken 17:10
Hvis du hadde fulgt oppfordringen om å gi informasjon om bosted, kunne du fått informasjon om nærmeste bilopphugger som kunne ha en bil....! ::)


hens. det stod faktisk ingen ting om at jeg skulle oppgi mitt bo sted, ikke som jeg kan se i allefall:P

Fear125

her var det masse fin informasjon, respons og ikke mindst nyttig informasjon:) jeg skal svare så godt jeg kan på innleggene, må bare komme meg til de andre studentene på gruppa, så de også kan delta:)

Elmo

Sitat fra: Fear125 på tirsdag 21. september 2010, klokken 06:42
. . . det stod faktisk ingen ting om at jeg skulle oppgi mitt bo sted, ikke som jeg kan se i allefall
Det er en generell oppfordring vi har, for å lettere kunne hjelpe folk hvis man selv bor i nærheten.
Ref. http://elbilforum.no/forum/index.php?board=33.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Sitat fra: PerBear på mandag 20. september 2010, klokken 23:41
Når en vet at det er nesten 7000 celler i pakken så blir antallet sikringer formidabelt. Selv om det er mulig at noen av sikringsfunksjonene er slått sammen til en del. 
Men er ikke dette sikringer som sitter inne i cellene, på samme måte som bryteren som kutter hvis trykket blir for stort? Rapporten om brannen i en PHEV Prius er tankevekkende, dårlig håndtverk i sammenstillingsfasen forårsaket brannen. (en stoppskive satt på feil plass)
Når det gjelder store LiFePo4 celler er det andre problemstillinger, det er viktig at disse kommer skikkelig på bordet for å unngå uheldige episoder som kan komme til å sette elbiler i vanry.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA