Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Knust panoramatak

Startet av Helge, onsdag 17. august 2016, klokken 06:27

« forrige - neste »

Helge

Fikk en 2001 P106E for vrakpanten pluss 2000 kr for noen uker siden. Selger ladet bilen til jeg kom og hentet den, men han kunne fortelle at bilen den siste tiden bare hadde klart ca 1 mil (10 km). Det gjaldt jo også den 2003 Saxo som jeg kjøpte i november 2015. I den var det faktisk KUN 2 blokker som var dårlig men de var til gjengjeld VELDIG dårlige (flere celler i hver blokk).

Etter at bilen har stått noen uker tenkte jeg nå å få fikset litt på den og oppdager at den ikke vil lade... :o ??? ::) :-[

12V batteriet var nesten utladet (12,03 V) så det satte jeg på lading, men selv med 14,2 V på utility-batteriet vil ikke laderen til fremdriftsbatteriet starte. Etter jeg tar ut shunten (i motorrommet) til fremdriftsbatteriet og kobler fra 12V batteriet og deretter kobler til (12V først!) vil bilen fortsatt ikke lade. Nå jeg setter i ladekabelen starter vannpumpen og går... og går... FØR jeg lukker ladeluken (se videoer http://www.seljeseth.com/Elbil/ ). Når jeg lukker ladeluken tenner blinklysene og lyser litt (som normalt) men da stopper kjølevannpumpen etterpå og det ser ikke ut som bilen lader.

Som om dette ikke er nok så hender det seg at batterispenningen enkelte ganger stiger (uten at kjølevannspumpen går, men selvsagt kun med ladekabelen tilkoblet) ...og da stiger spenningen tilsynelatende MYE - opp over 200 V (sjekk videoen HighVoltage). Hva kan dette skyldes? Stor indremostand i det seriekoblede batteriet eller er det noe indikasjon på at det har oppstått feil i Sagemboksen? ...eller vil den sannsynligvis lade slik den skal når batteriet fikses?Jeg har ikke rukket å ta ned noen batterikasser, men jeg har konstatert at det lekker væske (virker å være kjølevæske) fra 11-kassen bak. Må vel også fram med Lexia'en i morgen eller lørdag.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Fikk ikke tid til å lese av feilkoder med Lexian i helgen og nå reiser jeg bort en uke  ::)  :(

Passer Sagenboksen (innmaten) fra vår 1998 P106 inn i denne 2001 P106 dersom det skulle være feil/havari på laderen eller annet i 2001-modellen? Vurderer uansett å ofre 1998-modellen nå da jeg allerede har for mange gamle EL-PSA'er og 1998 modellen er litt kollisjonsskadet i fronten (støtfanger/grill, panser, skjerm).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#2
Sitat fra: Helge på søndag 12. juni 2016, klokken 21:14
Passer Sagenboksen (innmaten) fra vår 1998 P106 inn i denne 2001 P106 dersom det skulle være feil/havari på laderen eller annet i 2001-modellen?
JA - no problem.

Jeg hadde tenkt å svare på det forrige innlegget ditt, men har ikke fått tid - enda.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på søndag 12. juni 2016, klokken 23:30
Jeg hadde tenkt å svare på det forrige innlegget ditt, men har ikke fått tid - enda.
Bare svar i vei du... tusen takk  ;D  Hadde vært fint å få høre dine tanker rundt hvorfor denne 106'en ikke vil lade.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#4
Sitat fra: Helge på torsdag 09. juni 2016, klokken 23:25
Etter jeg tar ut shunten (i motorrommet) til fremdriftsbatteriet og kobler fra 12V batteriet og deretter kobler til (12V først!) vil bilen fortsatt ikke lade. Nå jeg setter i ladekabelen starter vannpumpen og går... og går... FØR jeg lukker ladeluken (se videoer http://www.seljeseth.com/Elbil/ ). Når jeg lukker ladeluken tenner blinklysene og lyser litt (som normalt) men da stopper kjølevannpumpen etterpå og det ser ikke ut som bilen lader.
At vannpumpa starter før du lukke luka er vel ikke helt unormalt (tror jeg). Er iallfall sånn på min Saxo 2000   (EDIT: og min 2001 P106).

At ladingen stopper kjapt når laderen den ikke får kjøling (ref. lekk 11'er kasse) er en feature i nyere Sagem-bokser.
Men, det er vel sannsynlig at laderen er gåen. Defekt 12V batteri kan skade laderen, ref. det du påpeker om å koble til 12V før shunten ved "stor reset".

Men for deg som har flere (dele-)biler, så kan du jo teste laderen i en annen bil - uten andre symptomer ;)

Sitat fra: Helge på torsdag 09. juni 2016, klokken 23:25
Som om dette ikke er nok så hender det seg at batterispenningen enkelte ganger stiger (uten at kjølevannspumpen går, men selvsagt kun med ladekabelen tilkoblet) ...og da stiger spenningen tilsynelatende MYE - opp over 200 V (sjekk videoen HighVoltage). Hva kan dette skyldes? Stor indremostand i det seriekoblede batteriet eller er det noe indikasjon på at det har oppstått feil i Sagemboksen?
Må vel bare si vet ikke. Har aldri opplevd det selv.

Sitat fra: Helge på torsdag 09. juni 2016, klokken 23:25
Jeg har ikke rukket å ta ned noen batterikasser, men jeg har konstatert at det lekker væske (virker å være kjølevæske) fra 11-kassen bak.
Sikkert kjølevæske ja. Elektrolytt tar fort slutt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på mandag 27. juni 2016, klokken 20:53At vannpumpa starter før du lukke luka er vel ikke helt unormalt (tror jeg). At ladingen stopper kjapt når laderen den ikke får kjøling (ref. lekk 11'er kasse) er en feature i nyere Sagem-bokser.
Men stopper såååå kjapt?

Sitat fra: Elmo på mandag 27. juni 2016, klokken 20:53Men, det er vel sannsynlig at laderen er gåen. Defekt 12V batteri kan skade laderen, ref. det du påpeker om å koble til 12V før shunten ved "stor reset".
Hmmm... må ta en prat med verkstedet som EU-godkjente bilen... om de har koblet fra 12V batteriet uten å koble ut shunten i motorrommet. Det har verken selger av bilen eller jeg gjort.

Sitat fra: Elmo på mandag 27. juni 2016, klokken 20:53Men for deg som har flere (dele-)biler, så kan du jo teste laderen i en annen bil - uten andre symptomer ;)
Har aldri demontert laderen fra Sagemboksen... kjapp jobb eller litt mer tidkrevende? Så ikke noen beskrivelse på Elbilwiki.



2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#6
Sitat fra: Helge på fredag 01. juli 2016, klokken 10:57
Men stopper såååå kjapt?
"Ser" den.

Å demontere laderen fra Sagemboksen er ikke så veldig kjapt, men ikke veldig tidkrevende heller. Mye små skruer og en del fikkel.  Om du har tatt av toppen (det store lokket) noen gang så er vel det halve jobben.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Driver å og demonterer "Elton" (1998 106) og driver samtidig og setter EL11150 i stand (2001 106).

Sistnevnte er det jeg startet denne tråde på. Har flyttet 11-kassen fra Elton over. Samtlige 11 blokker virker å være gode (disse var alle nye (komplette pakke) i 2009. Når jeg måler fra sikringsholder til sikringsholder på 11-kassen får jeg 69 V (var 35 % på Elton da jeg starter demontering).

Framme på toppen i Sagemboksen måler jeg likevel under 20 V med shunt og sikring på 11-kassen og shunten i motorrommet satt i. Det tyder jo på alvorlig feil i 6'er eller 3'erkassen...? jaja de blir det neste.

Hvor enkelt/vanskelig er det for øvrig å få ut Sagemboksen? Den vil jeg ta vare på fra Elton. Den kan vel tas "opp" fra motorrommet? Er det noen som har/husker en kort beskrivelse? Vurderer å ta ut motoren også. Den kan vel tas ut slik at bilen fremdeles kan trille på framhjulene? Kassen (diff/gir) må vel stå igjen for å kunne trilles?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 10. juli 2016, klokken 23:19
Hvor enkelt/vanskelig er det for øvrig å få ut Sagemboksen? Den vil jeg ta vare på fra Elton. Den kan vel tas "opp" fra motorrommet? Er det noen som har/husker en kort beskrivelse?
VELDIG enkelt. Sitter bare med tre bolter og løftes rett opp. Litt vanskelig/trangt å få av låsklipsene på vannslangene, men når du skal kaste bilen så er det bare å kutte slangene 8)

Sitat fra: Helge på søndag 10. juli 2016, klokken 23:19
Vurderer å ta ut motoren også. Den kan vel tas ut slik at bilen fremdeles kan trille på framhjulene? Kassen (diff/gir) må vel stå igjen for å kunne trilles?
Vet ikke om du får ut drivakslingene av hjulene uten å løsne nedre bærebru fra fjærbeinet. Men hvis du ønsker å trille bilen på hulene etterpå så er det jo bare å skru kuleleddet på igjen.
Selv sparer jeg også på fjærbein og bærebru av to grunner (men da må bilen fraktes på bare bakhjulene :( ).
Hvis kula i nedre bærebrufestet går (klages på  på EU kontroll) så er det kjekt å levere løse bærebruer på verksted å få dem til å bytte kuleleddene, og så bytte på bilen selv etterpå. Og samme med fjærbeina hvis hjullager går. Eller rett og sltt bruke de du har spart på.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Ja da kom til slutt årsaken til at bilen ikke ladet frem i lyset...

Alle batteriene i denne 2001-modell 106 byttes ut med den komplette batteripakken fra 1998-modellen som i dag havner hos høgger'n ...og for å nevne det: hele pakken fra 1998-modellen (som fikk helt ny komplett pakke i 2009) var helt ok (samtlige 20 blokker).

Den første batterikassen jeg tok ut fra 2001-modellen var 11'kassen. Der var en blokk skikkelig dårlig mens de resterende 10 virket å være ok. Etter innmontering av den gode 11'kassen fra 1998-modellen ville bilen fortsatt ikke lade.

Så åpnet jeg 3'kassen. To blokker var ok, men den nærmest torpedoveggen var svært dårlig. Drøyt 4 V hvilespenning, men umiddelbar og fullstendig kollaps til 0 V ved belastning med biltema's enkle batteritester. Etter at jeg flyttet over de tre gode blokkene fra 1998-modellen lader bilen igjen!!! Så en defekt blokk kan gi store konsekvenser dersom den har en feil slik som denne hadde. Det kan virke som blokken hadde en svært høyohmig forbindelse (nesten som brudd å regne) ved selv små strømmer. Selv den beskjedne inngangsstrømmen til en CTEK lader trakk spenningen på hele batteripakken fra 116 V ned til under 20 V før denne ene batteriblokken ble byttet. Så har jeg sett det :)

Et siste spørsmål: Passer eldre motorer (rette børster) 100 % inn i litt nyere 106/Saxo (som opprinnelig har motorer med skråstilte børster)? Jeg tenker da både på form og boltfester samt kabler/ledninger og sensorer.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:24
Ja da kom til slutt årsaken til at bilen ikke ladet frem i lyset...
. . . en defekt blokk kan gi store konsekvenser dersom den har en feil slik som denne hadde. Det kan virke som blokken hadde en svært høyohmig forbindelse (nesten som brudd å regne) ved selv små strømmer. Selv den beskjedne inngangsstrømmen til en CTEK lader trakk spenningen på hele batteripakken fra 116 V ned til under 20 V før denne ene batteriblokken ble byttet. Så har jeg sett det :)
Interessant "nyhet", og viktig å vite !

Sitat fra: Helge på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:24
Passer eldre motorer (rette børster) 100 % inn i litt nyere 106/Saxo (som opprinnelig har motorer med skråstilte børster)? Jeg tenker da både på form og boltfester samt kabler/ledninger og sensorer.

Nå har jeg sett kun en eneste bil/motor med rette børster så jeg VET ikke sikkert. Men jeg er ganske sikker på at motorene er identiske så nær som børstestillingen. Om ikke du får flere svar innen rimelig tid kan du vel sende en PM Elektrolux
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Motorene går om hverandre, men skjekk at drivakslingen har samme diameter på tettingen mot motor.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 17. juli 2016, klokken 08:36
Motorene går om hverandre, men skjekk at drivakslingen har samme diameter på tettingen mot motor.

Og hvis du tar drivakslingene med motoren for å slippe å tenke på det, så må du passe på at konen mot hjullagrene i andre enden er identiske, for det er det og to varianter (minst).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA