Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til "tyding" av sikringskap

Startet av Snøkvit, onsdag 17. august 2016, klokken 00:31

« forrige - neste »

Snøkvit

Har lagt merke til ein snodig sak her om dagen.
Om Leafen køyrar, så "summer" det litt under panseret. Eg har altid tenkt at dette er eit samspel av motor/frekvensomformer/diverse elektriske dingser.
Når ein "køyrar på" så faller denne summinga nesten bort pga anna lyd (radio, hjulstøy, trafikk, osv).
Men denne summinga blir litt irriterande ved sakte køyring, utan radio.
Når eg kom heim ein kveld, slå eg av reverse-lyden med knappen, i god tid før eg skulle legga inn revers. Då la eg merke til at bilen blei mykje stillare...
Så slå eg av og på reverse-lyden fleire gonger mens eg køyrde framøver (ikkje revers altså). Og heilt i takt med av/på på knappen, så blei summinga borte (av) og komm igjen (på).
Eg blei litt paff. Leafen har jo ingen fotgjengervarslingslyd, slik som EU vil (eller skal) innføra. Lyden er og altfor svak til det, berre irriterande.
Fleire som har lagt merke til det?
Nokon som veit kva det skyldast?
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øyst1

Ja stemmer som sagt over. Det er fotgjengervarsel. Står også om det i manualen for Leafen, hvertfall i manualen min.

Når det er sagt er jeg enig, er en irriterende lyd. Høres ut som bilen skraper seg fremover, som om bremsene henger eller noe.
Så skrur av dette hver gang jeg setter meg i bilen. Er deilig å kjøre lydløst, men utrolig irriterende at man må skru den av hver eneste gang man starter bilen!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Einar_S

Kjøp en slik:

og bygg den om litt så den blir aktivert når du skrur på "tenninga".  ;D
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

TorC

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

vangli

Hei. Ikke slå av den lyden automatisk. Den har en hensikt, nettopp å gi blinde og svaksynte, og forsåvidt andre, varsel om at det kommer en ellers lydløs bil.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Snøkvit

Har ikkje sjekka manualen om dette verkeleg er eit lyd for å varsla fotjgengare. Utafor bilen høyrast det nesten ikkje. Dei fleste fotgjengare går med øyreproppar og hode djypt inni ein mobil. Eg har aldri lagd merke til at nokon blir oppmerksam på Leafen grunna denne summinga. Men det er eit irriterandes lyd når ein sitt inn i den elles så stille bilen. No slår eg den berre av så snart bilen har starta.

Takk for alle innspell!
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

TorC

Sitat fra: vangli på mandag 13. juni 2016, klokken 13:30
Hei. Ikke slå av den lyden automatisk. Den har en hensikt, nettopp å gi blinde og svaksynte, og forsåvidt andre, varsel om at det kommer en ellers lydløs bil.

Mvh Bent

Det var INTESJONEN med lyden. Praksis er imidlertid at det er ikke hørselshemmede som har problemer med "lydløse" elbiler, men idoter med plugger i ørene. Hørselshemmede er faktisk vandt med å ikke høre!

Dette er er klassisk eksempel på "think of the children" hvor noen skal tale de "svakes" sak uten å forstå de helt basale i problemstilingen. I dette tilfelle at døve folk faktisk ikke kan høre.

Hører du ikke dekkstøyen så hører du ikke VSPen heller. Vi har er ekstremt liten gruppe som kanskje er på vippen, men dette er særdeles få, og dette er ikke konstant for dem. De mister hørselsen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Jeg var nære ved å havne på panseret til en prius noen år tilbake og den hadde ikke varsellyd så jeg ser behovet. Jeg regner med at de med høretelefoner og døve ser seg for før de går ut i veien siden de ikke kan belage seg på hørsel. Jeg slår aldri den lyden av.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bob-bob

Sitat fra: TorC på tirsdag 14. juni 2016, klokken 00:00
Sitat fra: vangli på mandag 13. juni 2016, klokken 13:30
Hei. Ikke slå av den lyden automatisk. Den har en hensikt, nettopp å gi blinde og svaksynte, og forsåvidt andre, varsel om at det kommer en ellers lydløs bil.

Mvh Bent

Det var INTESJONEN med lyden. Praksis er imidlertid at det er ikke hørselshemmede som har problemer med "lydløse" elbiler, men idoter med plugger i ørene. Hørselshemmede er faktisk vandt med å ikke høre!

Dette er er klassisk eksempel på "think of the children" hvor noen skal tale de "svakes" sak uten å forstå de helt basale i problemstilingen. I dette tilfelle at døve folk faktisk ikke kan høre.

Hører du ikke dekkstøyen så hører du ikke VSPen heller. Vi har er ekstremt liten gruppe som kanskje er på vippen, men dette er særdeles få, og dette er ikke konstant for dem. De mister hørselsen.
Blinde og svaksynte er vel ikke det samme som hørselshemmede ....?  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA