Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Connected Drive Store

Startet av Bjoris, tirsdag 16. august 2016, klokken 15:49

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: HKS på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:23
Sitat fra: model3citizen på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:16
Hvor står det at pakken er 75kWh?
At den kan oppgraderes til 75 kWh med software etter levering bør være et hint.

Pluss at det tydeligvis sto i pressemeldingen alle media har rapportert i fra i dag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

model3citizen

Sitat fra: HKS på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:23
Sitat fra: model3citizen på torsdag 09. juni 2016, klokken 21:16
Sitat fra: HKS på torsdag 09. juni 2016, klokken 15:12
Jepp, 60-versjonen er tilbake med et 75-batteri som er begrenset i software.
Kan selvsagt låses opp for en pen sum etter man har mottatt bilen...
Hvor står det at pakken er 75kWh?
At den kan oppgraderes til 75 kWh med software etter levering bør være et hint.

Ikke for å være vanskelig, men det er ikke det det står i konfiguratoren. Der står det "oppgrader med et 75kWh batteri".
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Muffinman

Der står det også to priser. Den laveste for levering av 75kWh med ny bil, den høyeste for aktivering etter levering. Er da ikke så vanskelig dette.

model3citizen

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. juni 2016, klokken 22:18
Der står det også to priser. Den laveste for levering av 75kWh med ny bil, den høyeste for aktivering etter levering. Er da ikke så vanskelig dette.

Takk, tenkte ikke på at det sto aktivering der. Litt synd da man ikke får en lettere bil. Frister litt, lenge til Model 3 ...
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

N00b

Vær sikker på at Tesla vil minne deg på daglig at bilen er softwarebegrenset slik at slideren bare går opp til 79%
Akkurat som 40 bilene med 60 batteri.

Men for holdbarhet på pakka så er det ikke gærnt :-)

krister461

Sitat fra: N00b på torsdag 09. juni 2016, klokken 22:30
Men for holdbarhet på pakka så er det ikke gærnt :-)
Er jo ganske genialt egentlig. Du slipper å måtte tenke på å bare lade til 80% i det daglige, og du vil aldri måtte bruke lang tid på en superlader for å dytte inn de siste 20%...

SabreMan

For min del var ny Model S blitt for dyr for meg. Ny Model 3 er av interesse, men ønsker mer informasjon og en prøvetur før jeg bestemmer meg. Model S 60 kan også være aktuell nå. Batterioppgradering kan også bli aktuelt.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

shufu

Did not see that one coming... :)
Trodde at de ville endre instegsmodell til 75 kWt og beholde den siste pris.

Interessant artikkel i Teslarati (http://www.teslarati.com/tesla-relaunches-60-kwh-model-s-now-d-option-60d/) hvor de påpeker at innsteg model S nærmere seg til top pris model 3. Closing the gap.

Var litt redd at jeg gjorde et dårlig kjøpt med mitt kommende 70 kWh, men da får jeg et optimal storrelse uten behov for oppgradering. Antar at det ekstra 5 kWh vil beskytte batteri. Ser frem til de først levering for å se om dette stemmer eller ikke.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Bjoris

#38
Mener dette må være good news for verdien av 70, jeg var litt redd at det fremover skulle bli 75 og 100 og at 70 da ble litt kjiipt og utdatert rekkevidde messig, men ser ikke ut til at lengre rekkevidde er det Tesla vil pushe nå, de tar jo en vill pris for ekstra rekkevidde også fordi det ikke finnes konkurranse.

Jeg tror 47.000 for 25 kWh i 2013 var reell pris med margin, nå må cost-prisene være langt lavere samtidig som pris pr kWh har gått fra 1800 Kr til 4600 Kr pr kWh.

Imponerende betalingsvilje for noe lengre rekkevidde og noe mer punsh syns jeg... Tipper 90D blir sjeldnere nå når en ser enda mer hvor sykt mye mer det blir for 90 enn 60... Kanskje de fleste slår seg til ro med 75?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cookie Monster

#39
60 med 75 batteri blir nok en veldig god deal når man kan låse opp den ekstra kapasiteten i sw uten å betale Tesla.

Bare spørsmål om tid før flere har tilgang og ikke bare noen "hackere". Er jo allerede mulig å åpne tilgang for hurtiglading uten å betale, siden det er bilen og ikke superladeren som styrer tilgangen. Så man bare endrer i bilen til at supercharging er aktivert.

Tesla kan nok ikke gjøre så mye annet enn å bare nekte garanti.
Blir sikkert god butikk for "tunere" i framtiden etter garantien uansett har gått ut å tilby oppgradering til 75 batteri for feks 10 000 kr istedet for 70 000 som Tesla skal ha.

Er jo flere bilmodeller som leveres med nedtunet motor selv om den er helt lik den med mer effekt. Enkelt å endre sw så man får den med høyere effekt uten å betale. Bilprodusentene kan ikke nekte folk å endre på egen bil. Siden man eier den selv. Men de kan nekte garanti.
Og aktivere super lading derimot er ikke ok uten å betale.
2015 P85D

HKS

Vel...
Blir det et problem kan Tesla hvis de vil ganske lett slå ned på dette, da de har hele tiden har kontakt med bilene.

Man kan selvsagt fjerne denne muligheten (deaktivere modem og WiFi), men da fjerner man også en essensiell del av bilen i mine øyne.
Tesla Model S 90D

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. juni 2016, klokken 14:03
60 med 75 batteri blir nok en veldig god deal når man kan låse opp den ekstra kapasiteten i sw uten å betale Tesla.

Bare spørsmål om tid før flere har tilgang og ikke bare noen "hackere". Er jo allerede mulig å åpne tilgang for hurtiglading uten å betale, siden det er bilen og ikke superladeren som styrer tilgangen. Så man bare endrer i bilen til at supercharging er aktivert.

Tesla kan nok ikke gjøre så mye annet enn å bare nekte garanti.
Blir sikkert god butikk for "tunere" i framtiden etter garantien uansett har gått ut å tilby oppgradering til 75 batteri for feks 10 000 kr istedet for 70 000 som Tesla skal ha.

Er jo flere bilmodeller som leveres med nedtunet motor selv om den er helt lik den med mer effekt. Enkelt å endre sw så man får den med høyere effekt uten å betale. Bilprodusentene kan ikke nekte folk å endre på egen bil. Siden man eier den selv. Men de kan nekte garanti.
Og aktivere super lading derimot er ikke ok uten å betale.
Tror det vil skje i et svært begrenset omfang i så fall. Ikke veldig mange som risikerer å måtte ta hundretusener i kostnader som ellers ville gått på garanti for å spare 70'. Kan kanskje være aktuelt når bilene blir gamle og kapasiteten er redusert noe og garanti ikke lenger er et tema, men da ville ingen lagt så mye penger på bordet for å låse opp uansett. Tror ikke det blir et problem for Tesla jeg ihvertfall, selv om jeg sliter med å se at det blir så mange som betaler 74' i ettertid for de siste kWh``ene.

Toonster

Sitat fra: Muffinman på fredag 10. juni 2016, klokken 14:22
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 10. juni 2016, klokken 14:03
60 med 75 batteri blir nok en veldig god deal når man kan låse opp den ekstra kapasiteten i sw uten å betale Tesla.

Bare spørsmål om tid før flere har tilgang og ikke bare noen "hackere". Er jo allerede mulig å åpne tilgang for hurtiglading uten å betale, siden det er bilen og ikke superladeren som styrer tilgangen. Så man bare endrer i bilen til at supercharging er aktivert.

Tesla kan nok ikke gjøre så mye annet enn å bare nekte garanti.
Blir sikkert god butikk for "tunere" i framtiden etter garantien uansett har gått ut å tilby oppgradering til 75 batteri for feks 10 000 kr istedet for 70 000 som Tesla skal ha.

Er jo flere bilmodeller som leveres med nedtunet motor selv om den er helt lik den med mer effekt. Enkelt å endre sw så man får den med høyere effekt uten å betale. Bilprodusentene kan ikke nekte folk å endre på egen bil. Siden man eier den selv. Men de kan nekte garanti.
Og aktivere super lading derimot er ikke ok uten å betale.
Tror det vil skje i et svært begrenset omfang i så fall. Ikke veldig mange som risikerer å måtte ta hundretusener i kostnader som ellers ville gått på garanti for å spare 70'. Kan kanskje være aktuelt når bilene blir gamle og kapasiteten er redusert noe og garanti ikke lenger er et tema, men da ville ingen lagt så mye penger på bordet for å låse opp uansett. Tror ikke det blir et problem for Tesla jeg ihvertfall, selv om jeg sliter med å se at det blir så mange som betaler 74' i ettertid for de siste kWh``ene.

Antar at de har tatt en risikovurdering rundt denne problemstillingen :)  Hvis man tviler på det, kan man score noen billige poeng hos Musk om man sender en tweet rundt denne problemstillingen :)

Cookie Monster

#43
Var mest ment som en mulighet etter garanti har gått ut ja. Når bilen er over 5 år eller kanskje 10år så bryr man seg lite om hva Tesla sier/garanti og er ikke vanskelig å blokkere Tesla sin kommunikasjon med bilen og bare ha den på nett.

Da kan det nok friste mye å oppgradere batteripakken så man får tilgang til mer av kapasiteten gratis og er ikke mye Tesla får gjort med det.

Så er både fordeler og ulemper med at Tesla gjør slik.
Samme med Ludicrous på P90D uten og sent leverte P85D som har batteripakke med Ludicrous hw. Er da bare å aktivere Ludicrous i sw og man har fått mer effekt uten å betale til Tesla men man vinker farvel til garanti ;) Men når garantien er gått ut hvem bryr seg. Mistet jo garantien i det man satt på andre dekk på bilen uansett ;D
2015 P85D

Muffinman

Tja, 8 år garanti på driveunit og batteri da.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA