Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av tomrh, mandag 15. august 2016, klokken 22:43

« forrige - neste »

tomrh

Et ladetriks som funker på Leaf virker jammen på mjauen også. Det er mulig å presse inn litt ekstra juice:

1. Lad fullt som vanlig
2. Trekk ut ladepistol og la bilen stå ei god stund
3. Plugg inn igjen

Voila! Den begynner å lade. :)

Hvor mye ekstra den kan toppes med har jeg ikke fått målt ennå, men på Leaf skal det visstnok utgjøre 0,7%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Interessant. Dette er nok hardt for batteriet, men et godt tips før en langtur..
Hvor lenge må den stå før en putter i ladekabelen igjen?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Litt nysgjerrig på hvor mye det utgjør, ja. Det står 0,7% i artikkelen, men i praksis gir det meg ca. 1-2 km ekstra på Leafen avhengig av sesongen. På mjauen stod det ihvertfall 10-15 min og toppladet, men da jeg sjekket etter 40 min var ladelyset slukket.

Hvor lenge bilen må stå etter første opplading vet jeg ikke, den hadde stått noen timer. Det som jeg tror skjer er at batteriet avkjøles, SOC faller litt og BMS ser at det kan lades opp litt til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elekTrond

Med fare for å gjenta meg sjøl, posthorer jeg svaret mitt fra løv-forumet over til denne trillingtråden:  :P



Dette blir jo omtrent som om du finleser databladet til en gitt litiumcelle. Skal du dytte inn - og trekke ut 100 % av nominell kapasitet må du i praksis gjøre dette ved f.eks. 0.2C. For vårens hotteste "teslacelle" - Sanyo NCR18650GA tilsvarer 0.2C stusslige 0,66 A i ladestrøm.


Som denne fiffige tabellen (ærlig og redelig stjålet fra lygte-info.dk) viser, må du helt ned i 0,2 og 0,5 A for å oppnå nominell kapasitet.


Ved 3.0A (0,9'ish C) får du ut ~3,2A. @2.8V cutoff.
Ved 10A (3C) får du kun ~3,1A @2.8V cutoff. 3C er forøvrig "Continuous discharge current (Max.): 10A"

(Hvis de to tabellen/grafene blir hotlinked-blokkert, anbefaler jeg gå direkte til kilden, lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650IndividualTest%20UK.html. Han er anerkjent og nerdete nøyaktig. Anbefales!

PS!   Apropos har NKON fått et godt rykte i dampe-, LED- og sykkelmiljøet som en anerkjent og trygg leverandør. Bra priser har de også. F.eks selger de NCR18650GA mye billigere enn bmsbattery.com hvor jeg handlet mitt første/forrige/eneste tråkkesykkelbatteri.

BMS: €5.43 / NOK 50,6   alt.   $6.18 / NOK 51,2
ru.NKON: €3.60 / NOK 33,6 (Dagspris 2016-06-14 ("Special Price"))
eu.NKON: €4.59 incl. VAT.
Kurser fra norges-bank.no 2016-06-13
På en papiravis datert 2016-04-27 har jeg skriblet ned hhv. €4,10+VAT@ru.nkon.nl og €4,75@eu.nkon.nl

Ingen tvil om hvor jeg skal handle neste gang.  ::)


PPS!   Noe som taler i mot å lade opp så sakte som Nissan praktiserer i denne saken er en såkalt "parasittisk prosess" som noget sleivete sagt sulfatiserer eller eter opp batterikjemien under opp/utlading. Dette kan batterikjemiproffen på dotuben; Professor Jeff Dahn of Dalhousie University forklare mye bedre enn meg i sitt foredrag . Klarte ikke i forbifarta å finne igjen tidspunktet for denne saksopplysningen.

PPPS!   Ironisk nok er det Nissan Leaf sine batterier og tilhørende søksmål i the US han tar for seg. Men dette har vel dere her dissekert side opp og side ned for flere år siden(?).  ;D



Moralen blir å lade med måte. Ikke for fort, men heller ikke for sakte.  ;)
'13 Mjau

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA