Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vurderer Soul mot andre.

Startet av hookmaker, mandag 15. august 2016, klokken 19:04

« forrige - neste »

hookmaker

Hei,
5 stk. Models S gjentar successen fra fjolåret - denne gang går turen hele veien til Nordkapp.

Er det noen her inne som ligger inne med god ladeinfo for de siste 650 km fra SuC Setermoen til Nordkapp, så hører vi gjerne om det.

Takk 

daghb

Det er nok greiest å forholde seg til ladestasjoner.no samt f.eks. PlugShare:

Type2 7,5 kW ved Rica Bryggen Honningsvåg og ved Alta Hotell (max tre timers lading, men det er mulig denne er 22kW(dobbeltlader, 11kW enkeltlader).
22kW (for dobbeltlader) og 11kW (enkeltlader) TOCN-lader i Sørkjosen (for kafegjester).
22kW (for dobbeltlader) og 11kW (enkeltlader) TOCN-lader i Skaidi.

Ellers er det tynt med annet enn Schuko.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

N00b

Kikk etter søppel komprimatorer, de har ofte 400V 32A eller 16A
Eller byggestrømskap på anleggsplasser :-) 

De fleste sier ja om du spør

RaBalder

Sitat fra: N00b på torsdag 09. juni 2016, klokken 22:32
Kikk etter søppel komprimatorer, de har ofte 400V 32A eller 16A
Eller byggestrømskap på anleggsplasser :-) 

De fleste sier ja om du spør
Man kan helt sikkert lade på slikt, men det er for snaut å planlegge en tur basert på dette....

lunitiks

Kjøpmenn er vanligvis rause mennesker. Pek deg ut Rema1000-/Coop-/ICA-/Rimi-butikker på distansen, ring og sjekk!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

hookmaker

Takk for svaren. Ja det blir snaut, men da stiger spenningen. Vi veit det blir en utfordring med 5 biler, men så er det.  8)

Eip

#6
2 stk 22kw på rica alta.
2 stk 22kw skaidi
1 stk 22kw sørkjosen

Kan supplere med 11kw rød stikk i Alta hvis jeg er hjemme

Desverre er fortum , grønnkontkakt osv ikke hjemme i topp etasjen og har 0 ladere utplasert i Troms og Finnmark
VIN: 509XX PD

hookmaker


RaBalder

Sitat fra: Eip på lørdag 11. juni 2016, klokken 01:22
:
Desverre er fortum , grønnkontkakt osv ikke hjemme i topp etasjen og har 0 ladere utplasert i Troms og Finnmark
Både Fortum og Grønnkontakt er kommersielle firmaer.

Når dem setter opp en lader, så er det pga. forventinger om å tjene penger på den i løpet av en kortere eller lengre fremtid. Dem driver jo ikke med veldedighet, da går dem konkurs.


Bølgen med elbileiere har spredd seg sakte utover landet. Det var svært stusselig med ladere nord for Trondheim for 1-2 år siden. Det har vel bedret seg fordi trafikken med elbileiere har spredd seg også oppover Nordland. Enten pga flere elbil-eiere i området eller elbil-bilister som bor lengre sør som ønsker å kjøre oppover.

Jeg tror at elbil-eiere vil øke i antall også i Nordland, Troms og Finnmark. Behovet for ladestasjoner vil så øke også i Troms og Finnmark. Og på et tidspunkt så vil regnestykket til ladeoperatørene tippe andre veien og dem begynner å skru opp ladestasjoner også i Troms og Finnmark.

Men enn så lenge tror jeg vi må innse at markedet for en ladeoperatør er litt for dårlig nord i landet til å sette opp ladestasjoner med formål å tjene penger på den.

lunitiks

Er kanskje ikke så énveis som du antyder, Rabalder. Med elbil er det litt som høna og egget: Hva kommer først; behovet for elbil eller behovet for (flere) ladestasjoner?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

hookmaker

Ja da var vi på Nordkapp 8)
Turen så langt har gått bra, men det er klart en utfordring når 5 model S skal fra sætermoen til Nordkapp. Alle biler gikk fra sætermoen til Alta uten å lade, men 1 S60 tok for sikkerheds skjyl 2 timer på Tak kaffeen. Når han kjem til Alta, kørte han videre til Skaidi uten å lade på Alta.
Logistikken må man planlegge med så mange biler som kommer på en gang. Det tok lang tid på Alta, men det er bare å vente tålmodigt.

Været var fantastisk, høy sol og blå himmel på Nordkapp idag kl. 01:00.
Sitter nu på Alta og lader til sætermo turen. 5 biler fordelt fra honningsvåg over Skaidi til Alta har fordelt laderne mellom oss, så blir det lettere.

Turen går altså fint, men det trenges klart en SuC mere (mindst) nordom sætermoen.

PS! SuC Grong gikk helt ned da vi kopplet til 5 biler på en gang! Svært BRA service fra Tesla da teknikker kom kl. 23:30 for å starte opp strømmen igjen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA