Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruke bilforsikring - regne ut bonustap i kroner

Startet av fbauge, mandag 15. august 2016, klokken 10:16

« forrige - neste »

fbauge

Hei,

Noen som vet hva som er maks kapasitet på den nye BMW Wallbox Pro som installers fremover. Hvilken kapasitet bør jeg trekke ut i garasjen for å drifte den og fremtidige biler?

20a er i pakken Bavaria selger med bil og Wallbox. Det høres lite ut.

Mvh
Frode

Klykken

Maks er vel 32A på hjemmeinstallasjoner.
Jeg greier meg fint med vanlig støpsel i vegg, så hva som er lite og mye er litt subjektivt. Kommer an på behovene dine og hva som er tillatt på ditt anlegg. ;)

Det finnes forøvrig billigere utgaver av hjemmeladestasjoner enn Wallbox fra BMW.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.180.html her f.eks (se første innlegg av jkirkebø).
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Protonic Bleu

Sitat fra: fbauge på onsdag 08. juni 2016, klokken 10:28
Hei,

Noen som vet hva som er maks kapasitet på den nye BMW Wallbox Pro som installers fremover. Hvilken kapasitet bør jeg trekke ut i garasjen for å drifte den og fremtidige biler?

20a er i pakken Bavaria selger med bil og Wallbox. Det høres lite ut.

Mvh
Frode

Det er jeg også veldig interessert i. Har lest meg frem til at 32A/230V er maks. Men hvilke ledninger (og hvor mange) må jeg trekke til garasjen? Hvilket mm2 er best/ønskeligst?
Ved kjøp av BMW sin Wallbox pro er installasjon (10m) inkludert... Men jeg har litt ( ;D) mer å gå på mellom sikringsskap og garasjen. Faren min, som er elektroingeniør, dog ikke spesialisert på el-bil, er hos oss nå og ønsker å hjelpe med trekkning av ledninger inn til garasjen. Hva må man passe på?

Ingeniøren

Kjør 4mm2 og 16A lader. Holder i massevis for det fleste, og problemfritt i forhold til netteier  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bjorngb

bmw.no ser det ut som det har kommet en ny wallbox, med støtte for 32A. Er det noen som føler at det er mye vits i å se på hvor mye strøm som brukes pr lading, eller noen andre avanserte finksjoner for lader? Ser det er noen som tilbyr wi-fi tilkobling for styring.

Prøver å finne ut hva jeg har behov for før jeg har fått bilen
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

#5
For de som har kjøpt 2017 modell av i3 og har 400V anlegg, så er 3-fase 16A det naturlige valget. Alt. 32A 1-fas, men da må vel tverrsnittet være mer enn 6 mm2 og med 40A sikring. Det er det vel ikke alle e-verk som godkjenner.
Det blir vel til og med hevdet (og dokumentert) at rask AC lading 7,4-11 kW er gunstigere for batteriet enn lavere ladehastighet. Grunnen er at ladetiden er en faktor for slitasje, men 16A 3,7 kW er nok helt sikkert ikke noe dårlig valg. Det har jeg selv og jeg kommer ikke til å bytte til 11 kW selv om jeg har bestilt ny i3. Men jeg har forberedt for 11 kw, så jeg kablet med 5 x 6 mm2 slik at jeg senere kan oppgradere. (Har 40 meter avstand til sikringsskap, så jeg ønsker ikke å måtte gjøre det om igjen).

tutti

Det blir dyrt å bytte underdimensjonert ladeboks hvis du bare velger 16A eller verre idag.

Bedre å gå for kraftigst mulig og heller lide med det.

Sungrazer

Jeg har kablet opp med 5 x 10mm2 og 40A sikring med jordfeilbryter på 3-fas 32A rød stikkontakt og har en 22 kW lademulighet. Tror ikke jeg kommer til å angre på det i fremtiden. :D
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 22. juni 2016, klokken 16:04
Jeg har kablet opp med 5 x 10mm2 og 40A sikring med jordfeilbryter på 3-fas 32A rød stikkontakt og har en 22 kW lademulighet. Tror ikke jeg kommer til å angre på det i fremtiden. :D

Det er absolutt ikke lovlig å sikre en 32A rød CEE med 40A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 22. juni 2016, klokken 16:04
Jeg har kablet opp med 5 x 10mm2 og 40A sikring med jordfeilbryter på 3-fas 32A rød stikkontakt og har en 22 kW lademulighet. Tror ikke jeg kommer til å angre på det i fremtiden. :D
Kan hende du angrer hvis bilen og huset brenner opp  ;)

Sungrazer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. juni 2016, klokken 17:08
Sitat fra: Sungrazer på onsdag 22. juni 2016, klokken 16:04
Jeg har kablet opp med 5 x 10mm2 og 40A sikring med jordfeilbryter på 3-fas 32A rød stikkontakt og har en 22 kW lademulighet. Tror ikke jeg kommer til å angre på det i fremtiden. :D

Det er absolutt ikke lovlig å sikre en 32A rød CEE med 40A...

Øh, mulig jeg husker feil, men her er bildet av sikring og jordfeilbryter. Er denne komboen ikke lov altså? Da må jeg ta en prat med elektriker.

Schneider C60H - C32 står det på sikringen, og på jordfeilbryter står det Eaton FRCdM - 40/4/003-G/B


2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Sitat fra: TM på onsdag 22. juni 2016, klokken 17:20
Kan hende du angrer hvis bilen og huset brenner opp  ;)

Det gjør jeg garantert :O, men jeg tror jeg skrev/husket feil og at det er en 32A sikring.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

jkirkebo

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 22. juni 2016, klokken 19:31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. juni 2016, klokken 17:08
Sitat fra: Sungrazer på onsdag 22. juni 2016, klokken 16:04
Jeg har kablet opp med 5 x 10mm2 og 40A sikring med jordfeilbryter på 3-fas 32A rød stikkontakt og har en 22 kW lademulighet. Tror ikke jeg kommer til å angre på det i fremtiden. :D

Det er absolutt ikke lovlig å sikre en 32A rød CEE med 40A...

Øh, mulig jeg husker feil, men her er bildet av sikring og jordfeilbryter. Er denne komboen ikke lov altså? Da må jeg ta en prat med elektriker.

Schneider C60H - C32 står det på sikringen, og på jordfeilbryter står det Eaton FRCdM - 40/4/003-G/B

C32 betyr 32A sikring med C-karakteristikk, så da er alt i orden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sungrazer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. juni 2016, klokken 22:03
C32 betyr 32A sikring med C-karakteristikk, så da er alt i orden ;)

Takk og lov - ble en smule smånervøs her på at elektrikeren kunne ha gjort en så grov tabbe, men så var det heldigvis bare jeg som ikke har peiling når jeg kaster rundt meg med amper, volter og kW. :D
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Og jordfeilbryteren tåler 40 A kurs....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA