Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er 11 kW mest vanlig hjemmelading?

Startet av AppleKnocker, mandag 15. august 2016, klokken 08:57

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg har lånt ut Leafen noen ganger, og nå skal jeg leie den ut noen uker i sommer via gomore.no.
Bilen er jo enkel å bruke, men for de som er nye med elbil er det jo noen finurligheter som er greit å vite om. Lading, kjøretips, hvordan ta vare på batteriet etc.

Er det noen som har eller kjenner til en enkel bruksanvisning, f.eks en one-pager som kan ligge i bilen og gi svar på de mest åpenbare spørsmålene?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trekkoppbil

Quick reference guide på 28 sider er litt omfattende, men det kan være noe å ha og slå opp i, ved behov:
https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2013/2013-LEAF-quick-reference-guide.pdf
Enkelte er veldig nysjerige på å lære seg bilen å kjenne.

Ellers kan det være lurt å lage seg sin egen ensides manuall for å komme med lokal info:
Forbud mot røyking bør være ettertrykkelig. Vanligvis tenker man ikke i sin villete fantasi at noen vil finne på å røyke i bilen, men det finnes folk som gjør det. I mai opplevde jeg det. Siden har jeg prøvd å la vinduene stå åpne, men fortsatt blir jeg møtt av tobakkstank i garasjen når jeg nærmer meg bilen. Ut fra framgangsmåter jeg har sett på internett, kan det kreve litt utstyr og en dags jobb å rense bilen.

Råd om parkering er en annen sak:
Det holder ikke å instruere folk om hvordan man bruker tidsur på kommunal parkering, og terpe inn regler for kommunal parkering. Enkelte forstår ikke forskjell på kommunal parkering og privatrettslig parkering, og det kan strømme på regninger i postkassa, etter man har lånt bort bilen.

Råd om langkjøring:
Det kan være greit å gi litt råd om forbruk på motorvei og ulike typer kjøring.

Råd om AC:
Man kan vise fram hva slags kabler og støpsler som følger med, og åssen man juserer EVSE.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA