Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av sla, søndag 14. august 2016, klokken 22:00

« forrige - neste »

sla

Har en 2012 Leaf som jeg føler ikke regenerer like bra som tidligere. Tidligere mener jeg at den ofte ga opp mot 30kw i bratte nedoverbakker, mens den nå ligger på rundt 15kw og akslerer dersom jeg ikke bremser.

Har også kjøre en 2013 Leaf som tydelig har mye bedre regen-effekt enn min 2012.
Noen som vet noe ang dette eller har erfaringer?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

ThomasEL

Har du doble ringer på alle de grønne "regenereringsringene"?

Altså en ring inni den ytre ringen?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sla

Veldig sjeldent at den ytterste ringen har doble ringer (selv med halvfult batteri).
Hva er isåfall grunnen til dette?


Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

nr1rayner

Sitat fra: sla på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:10
Veldig sjeldent at den ytterste ringen har doble ringer (selv med halvfult batteri).
Hva er isåfall grunnen til dette?



Så du har 3 av 4 regen med dobble ringer? Da har du svaret der.
Er det USA-Leaf, høy km eller misbrukt batteri har du vel redusert kapasitet på batteriet, eller noen døde celler?

Er det kun i det siste, så har det vel vært ganske varmt, så battetitemp er høy. Kryper den opp mot rødt blir vel regen begrenset.

Tut og kjø, det er det enkleste..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Doble ringer?
Har en ny Leaf, ingen doble ringer der? Eller er jeg blind?
Når jeg bremser eller slipper gassen kommer det grønne prikker, og de blir større hvor flere jeg får av dem. På fjerde og siste prikk fyller den hele ringen, på de andre tre ringene er det en "kant" på ringen, er det kanskje det du mener med dobbelt ring?
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Hvordan det er på de spiller nye vet jeg ikke.
Men på alle ringer er det, hele tiden, 1 eller 2 tynne ringer på utsiden.
http://i1.wp.com/cleantechnica.com/files/2015/11/rsz_power_gage_showing_eco_activity.jpg
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Jo, sånne ringer har jeg, men tenkte bare det var slik designet var, siden de er slik oppover også, ikke bare på regenerering.
Da har jeg såfall dobbelt på samtlige både opp og ned.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

ThomasEL

Ringene "oppover", altså mot høyre, handler jo om hvor mye effekt som kan hentes ut. Hvis man nærmer seg skilpadda, vil den doble ringen ytterst mot høyre bli enkel.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sla

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:32
Sitat fra: sla på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:10
Veldig sjeldent at den ytterste ringen har doble ringer (selv med halvfult batteri).
Hva er isåfall grunnen til dette?



Så du har 3 av 4 regen med dobble ringer? Da har du svaret der.
Er det USA-Leaf, høy km eller misbrukt batteri har du vel redusert kapasitet på batteriet, eller noen døde celler?

Er det kun i det siste, så har det vel vært ganske varmt, så battetitemp er høy. Kryper den opp mot rødt blir vel regen begrenset.

Tut og kjø, det er det enkleste..

Norsk kjøpt Leaf, og batteriet er behandlet veldig bra. Bor i Ålesund, så varmt har det iallefall ikke vært ;)
Batteristrekene har alltid ligget på mellom 4-5 gjennom hele året.
Merker ikke noe på kapasiteten/rekkevidden. Det bare slo meg at jeg syns regen ikke er like bra som tidligere og iallefall mye dårligere enn på 2013 Leafen jeg har kjørt.

Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

nr1rayner

Kom dette fenomenet i forbindelse med hjulskift?
Hjulvekt har mye å si for aks og regen.
Burde jo likevel komme opp i max regen, men..

Men noe annet, hvis det er etter hjulskift, hvor slitte er dekkene?
Er du den som ALLTID setter "framhjulene" fram, så vil de slites mer enn bak. Stor forskjell i slitasje spiller bilen et puss..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Har 2012. Den og er slapp i regen. Blitt litt slappere det året jeg hsr eid den. Har nok noe med batteriets status å gjøre. Nå som det er varmere er det bedre respons, men blir ikke aller prikker før ned på 40 i soc. En gen 2 på jobben er langt mer villig. Får bare erkjenne det er tidens tann sliter ned både batteriets maks ladeffekt og evne til å regenetete på middels høy soc.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Jeg trur kjørestil har mye å si:
Om jeg høgger bremsen brått inn, så regeneres lite, mens hvis jeg trykker pedalen varsomt ned, så regenereres mye.

Etter hvert som et batteri eldes får man ikke lada det så fort opp lenger. Jeg husker ikke om det har sammenheng med at indre motstand stiger, eller om det er andre forhold.
Er vanlig hurtiglading gått ned tilsvarende?

tomrh

Opplever at dette reduserer regenerering:

1. Høy SOC
2. Lav fart
3. Lav batteritemp
4. Dårlig hjulgrep
5. Kjøring i D (vs. Eco)

Regner med at problemet ikke kan forklares med noe av det over?
Må si at jeg har ikke opplevd noen endringer i løpet av vår eiertid (60.000 kjørte km siden mai 2014).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

borge

Kan ikke være noe så enkelt som hvilken modus du kjører i? Mye forskjell på re-gen mellom standard og eco modus, MEN på min 2013 føler jeg og at re-gen var sterkere før, men kan være psykologisk effekt, da inntreden av Tesla i bilparken, som har mye kraftigere re-gen, gjør at det kjennes svakere ut idag enn før.

nr1rayner

Sitat fra: sla på tirsdag 07. juni 2016, klokken 23:13
Har en 2012 Leaf som jeg føler ikke regenerer like bra som tidligere. Tidligere mener jeg at den ofte ga opp mot 30kw i bratte nedoverbakker, mens den nå ligger på rundt 15kw og akslerer dersom jeg ikke bremser.

Har også kjøre en 2013 Leaf som tydelig har mye bedre regen-effekt enn min 2012.
Noen som vet noe ang dette eller har erfaringer?
Nå var vel en av de 100 forbedringene mer regen? Fikk B-modus i hvert fall.
Mener å ha fått med meg at gen1 har max 15kw regen, men det er kanskje feil..?

Det er ikke så enkelt som det borge er inne på, følelsen..? Den kan jo lure oss alle..
Etter å kjørt enhver bil blir man da vant til den, og går man tilbake til en annen blir den "rar" i forhold..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA