Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av PokerFjes, lørdag 13. august 2016, klokken 17:08

« forrige - neste »

PokerFjes

https://www.nrk.no/nordland/_taper_-seks-millioner-i-aret-pa-elbilene-1.12980828

Er litt usikker på hvor reelle de seks millionene i tap er. Journalister er flinke til å gjøre litt for enkle regnestykker. Men at summen er betydelig er vel ikke utenkelig.

Elbilfordelene bør revurderes slik at man ikke skaper elbilmotstandere utav de 95% fossilbileierne her til ladns.
Man skal ikke undervurdere hat-strømninger, og det er faktisk en del som gjør det til sak å hate elbil fordi de får noe gratis som ikke alle andre får.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Beckern

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:05
https://www.nrk.no/nordland/_taper_-seks-millioner-i-aret-pa-elbilene-1.12980828

Er litt usikker på hvor reelle de seks millionene i tap er. Journalister er flinke til å gjøre litt for enkle regnestykker. Men at summen er betydelig er vel ikke utenkelig.

Elbilfordelene bør revurderes slik at man ikke skaper elbilmotstandere utav de 95% fossilbileierne her til ladns.
Man skal ikke undervurdere hat-strømninger, og det er faktisk en del som gjør det til sak å hate elbil fordi de får noe gratis som ikke alle andre får.

En måte å unngå elbilehat er å slutte å kalle bilene deres for fosilbiler.


PokerFjes

Sitat fra: Beckern på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:05
https://www.nrk.no/nordland/_taper_-seks-millioner-i-aret-pa-elbilene-1.12980828

Er litt usikker på hvor reelle de seks millionene i tap er. Journalister er flinke til å gjøre litt for enkle regnestykker. Men at summen er betydelig er vel ikke utenkelig.

Elbilfordelene bør revurderes slik at man ikke skaper elbilmotstandere utav de 95% fossilbileierne her til ladns.
Man skal ikke undervurdere hat-strømninger, og det er faktisk en del som gjør det til sak å hate elbil fordi de får noe gratis som ikke alle andre får.

En måte å unngå elbilehat er å slutte å kalle bilene deres for fosilbiler.
Seriøst? Det er biler drevet av fossilt drivstoff - så det er en naturlig forkortelse :).
Jeg har flere fossilbiler selv og ser ikke problemet.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Kanutten

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:29
Seriøst? Det er biler drevet av fossilt drivstoff - så det er en naturlig forkortelse :).
Jeg har flere fossilbiler selv og ser ikke problemet.

Ok, men er det et problem å la være?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Ferry

"Bensin- og dieselbil" blir tungvindt å si. Fossilbil funker fint. Eksosbil kunne kanskje være et alternativ. Kreftkjerre og kolsvogn blir litt voldsomt. Fossilbil spiller også litt på at de som fremdeles kjører dem er noen fossiler, altså gamliser, oldinger som holder seg til gamle løsninger.

Kanutten

Sitat fra: Ferry på tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:14
...Fossilbil spiller også litt på at de som fremdeles kjører dem er noen fossiler, altså gamliser, oldinger som holder seg til gamle løsninger.

Og det var vel hele poenget - å unngå å opptre nedlatende.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Amoss

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:07
Ok, men er det et problem å la være?

Men hva er pointet med det? Det er - som PokerFjes tildels bemerker - en enkel, eksakt, nøytral og innarbeidet betegnelse på det man omtaler.

Forkortelsen ICE som blir brukt i utlandet er ikke norsk, og vil ta lang tid å innarbeide en fornorsket versjon av denne. Å skrive "Bensin, diesel og naturgass biler" eller "intern forbrenningsmotor biler" (som ICE er en forkortelse for på ytenlandskt) blir unødig langt og tungvindt.

... og ja, jeg kjører også rundt med fossiler.

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:18
Og det var vel hele poenget - å unngå å opptre nedlatende.

Selv oppfatter jeg ikke begrepet som nedlatende, og legger ikke inn den betydningen i ordet som Ferry gjør. Men at teknologien er foreldet kan jeg være enig i - uten å trekke det videre til de som bruker teknologien.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:14
"Bensin- og dieselbil" blir tungvindt å si. Fossilbil funker fint. Eksosbil kunne kanskje være et alternativ. Kreftkjerre og kolsvogn blir litt voldsomt. Fossilbil spiller også litt på at de som fremdeles kjører dem er noen fossiler, altså gamliser, oldinger som holder seg til gamle løsninger.

Jeg har gått over til "eksosbil". Det er litt mer treffende om man tenker på luftkvalitet, da det også innbefatter biler som kjører på f.eks biodiesel (som jo ikke er fossilt, men bidrar like mye til luftforurensningen).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sverreb

Sitat fra: Amoss på tirsdag 07. juni 2016, klokken 12:33
Forkortelsen ICE som blir brukt i utlandet er ikke norsk, og vil ta lang tid å innarbeide en fornorsket versjon av denne. Å skrive "Bensin, diesel og naturgass biler" eller "intern forbrenningsmotor biler" (som ICE er en forkortelse for på ytenlandskt) blir unødig langt og tungvindt.
Jeg pleier å bruke forbrenningsbil eller forbrenningsmotor. Siden det i praksis ikke finnes eksterne forbrenningsmotorer blant biler er dette tilstrekkelig presist, uten å være tungvindt og forhåpentligvis uten å bli oppfattet som å stigmatisere.

tomrh

Jeg kaller det bare "vanlig bil" i diskusjoner for å la være å stigmatisere. For enn så lenge er jo bensin- og dieselbiler de "vanlige".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fredag

Sitat fra: Beckern på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:14
En måte å unngå elbilehat er å slutte å kalle bilene deres for fosilbiler.

Jepp. Eksosbil er et mye bedre ord.  :)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Leaf_2014

Har ikke også elektrisk drevne biler også oljebaserte produkter i seg (plast etc)?
Leaf 2014

Griffel

Siden elbiler og hydrogenbiler nå kalles «0-utslipsbiler». Kan en jo kalle biler med fossilbrenner for «utslipsbiler».
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Beckern

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:29
Sitat fra: Beckern på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:05
https://www.nrk.no/nordland/_taper_-seks-millioner-i-aret-pa-elbilene-1.12980828

Er litt usikker på hvor reelle de seks millionene i tap er. Journalister er flinke til å gjøre litt for enkle regnestykker. Men at summen er betydelig er vel ikke utenkelig.

Elbilfordelene bør revurderes slik at man ikke skaper elbilmotstandere utav de 95% fossilbileierne her til ladns.
Man skal ikke undervurdere hat-strømninger, og det er faktisk en del som gjør det til sak å hate elbil fordi de får noe gratis som ikke alle andre får.

En måte å unngå elbilehat er å slutte å kalle bilene deres for fosilbiler.
Seriøst? Det er biler drevet av fossilt drivstoff - så det er en naturlig forkortelse :).
Jeg har flere fossilbiler selv og ser ikke problemet.

Ingen grunn til å ta slik på vei, og skyt ikke budbringeren.
Når det er sagt er det ikke vanskelig å finne negative vinkliger til ordet og mange legger merke til det.
Forbrenningsbil eller eksosbil er ok. Kreftkjerre og kolsvogn er ikke som ferry sier "litt voldsomt" det er bare hinsides. Det er mange fattige som kommer til å sitte igjen med forbrenningsbiler med dyrt drivstoff og høye bompenger i mange år enda, vi derimot er vinnere som kjøpte elbil før fordelene smuldrer bort. Vi burde ha rå til litt storsinn der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA