Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av PokerFjes, lørdag 13. august 2016, klokken 17:08

« forrige - neste »

Warlock

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. juni 2016, klokken 16:01
Eksplosjonsbil er nok for mye selv om den har eksplosjonsmotor. (Det het enda det når jeg gikk på folkeskolen). Jeg tror ikke forbrenningsbil ville bli tiljublet heller selv om forbrenningsmotor senere ble vedtatt terminologi. Under normale omstendigheter vil bilen som sådan hverken forbrenne eller eksplodere.

Elbil heter elbil på grunn av energien på "tanken" ikke på grunn av elmotoren. Motoren deler den med de fleste hydrogenbiler. Det er altså "drivstoffet" elektrisitet eller hydrogen som gir navn til bilen, ikke motoren. Dermed blir FM-bil, ICE-bil ulogiske i denne sammenheng. Så fossil(-brennstoff) er så langt den beste kombinasjonen jeg kommer på som fellesbetegnelse på bensin og diesel.

Her kan jeg nok si meg veldig enig :)

vangli

Skal en dra slik litt langt langt, kan en jo argumentere som følger:


  • Kommunen taper avgifter på elbilparkering, ergo må må P-avgift innføres for disse.
  • El-biler er miljøvennlige. Derfor lever folk lengre og pensjonsutgiftene øker. Ergo må P-avgift for el-biler dobles.
  • Siden færre blir syke med på grunn av renere luft med el-biler og dermed ikke havner på sykehus, mister sykehuspersonalet jobben sin, og de må få arbeidsløshetstrygd. Ergo må P-avgiften for el-biler dobles en gang til.
  • Siden el-biler som regel krever mindre vedlikehold, fører det til at mange bilmekanikere mister jobben sin. Da blir det ytterligere utbetalinger i arbeidsledighetstrygd. Ergo må P-avgiften for el-biler dobles enda en gang.
  • Siden så mange mister jobben på grunn av bedre miljø, taper kommunen skatteinntekter. Ergo må P-avgiften for el-biler dobles enda en gang.

Så det store spørsmålet. Hva er P-avgiften for el-biler nå?  ::)
Leaf eier fra 24/1-2012

larsk

Sitat fra: Beckern på tirsdag 07. juni 2016, klokken 21:08
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:29
Sitat fra: Beckern på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:05
https://www.nrk.no/nordland/_taper_-seks-millioner-i-aret-pa-elbilene-1.12980828

Er litt usikker på hvor reelle de seks millionene i tap er. Journalister er flinke til å gjøre litt for enkle regnestykker. Men at summen er betydelig er vel ikke utenkelig.

Elbilfordelene bør revurderes slik at man ikke skaper elbilmotstandere utav de 95% fossilbileierne her til ladns.
Man skal ikke undervurdere hat-strømninger, og det er faktisk en del som gjør det til sak å hate elbil fordi de får noe gratis som ikke alle andre får.

En måte å unngå elbilehat er å slutte å kalle bilene deres for fosilbiler.
Seriøst? Det er biler drevet av fossilt drivstoff - så det er en naturlig forkortelse :).
Jeg har flere fossilbiler selv og ser ikke problemet.

Ingen grunn til å ta slik på vei, og skyt ikke budbringeren.
Når det er sagt er det ikke vanskelig å finne negative vinkliger til ordet og mange legger merke til det.
Forbrenningsbil eller eksosbil er ok. Kreftkjerre og kolsvogn er ikke som ferry sier "litt voldsomt" det er bare hinsides. Det er mange fattige som kommer til å sitte igjen med forbrenningsbiler med dyrt drivstoff og høye bompenger i mange år enda, vi derimot er vinnere som kjøpte elbil før fordelene smuldrer bort. Vi burde ha rå til litt storsinn der.


Pøhh!

Sigaretter har lenge gått under navnet "kreftpinner" - folk tåler det også...
Hvis eksosbil, fossilbil og lign er "stigmatiserende" så er folks grense for å bli fornærmet altfor lav, og burde derfor strekkes litt..

;)


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

tomrh

Er litt godt å kunne ta igjen litt også, når man tidligere ble hånet og ledd av for duracellkjerra si, matpakkebilen, blikkboksen, lekebilen etc. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Warlock

Sitat fra: larsk på torsdag 23. juni 2016, klokken 14:03

Pøhh!

Sigaretter har lenge gått under navnet "kreftpinner" - folk tåler det også...
Hvis eksosbil, fossilbil og lign er "stigmatiserende" så er folks grense for å bli fornærmet altfor lav, og burde derfor strekkes litt..


De blir hissige fordi de ikke liker å bli påminnet de faktiske realiteter, enten det er kreft eller at de forgifter nærmiljø og er med på klodeoppvarmingen. De vil helst leve mest mulig som ignoranter...

Beckern

Jeg missliker fossilbil fordi det ødelegger for elbilister.
Jeg missliker fossilbil fordi det er upresist.
Jeg missliker fossilbil fordi faren er stor for at folk i maktposisjon raskere reduserer fordelene, og bremser overgangen til elbiler.
Jeg missliker fossilbil fordi jeg har en sterk følelse av at de som bruker det skal "ta igjen", eller vise seg som "bedre", eller "mer miljøbevisste".
Jeg får bare rett og slett vond smak i munnen av selvhevdende, selvforherligende folk.
Det gjør meg til mindre elbilist.
På den positive siden får jeg langt mer forståelse for de som sperrer for elbilister og generelt gjør det så vanskelig som mulig for oss, så jeg slipper å bli forbanna på dem.
Så lenge andelen elbilister som er så selvrettferdige er så stor så har de min sympati.


Griffel

Kommuner og byggherrer stiller nå ofte krav om fossilfrie byggeplasser og anlegg, så fossilbegrepet er langt fra uvanlig.

(Griffel har fossilbil)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 09:48
Jeg missliker fossilbil fordi jeg har en sterk følelse av at de som bruker det skal "ta igjen", eller vise seg som "bedre", eller "mer miljøbevisste".
Jeg får bare rett og slett vond smak i munnen av selvhevdende, selvforherligende folk.

Jeg får bare rett og slett vond smak i munnen av folk som skal fortelle andre hvilke beveggrunner de har til å gjøre som de gjør og hva de egentlig mener....

Hilsen en fossilbilist.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

larsk

Sitat fra: Beckern på fredag 24. juni 2016, klokken 09:48
Jeg missliker fossilbil fordi det ødelegger for elbilister.
Jeg missliker fossilbil fordi det er upresist.
Jeg missliker fossilbil fordi faren er stor for at folk i maktposisjon raskere reduserer fordelene, og bremser overgangen til elbiler.
Jeg missliker fossilbil fordi jeg har en sterk følelse av at de som bruker det skal "ta igjen", eller vise seg som "bedre", eller "mer miljøbevisste".
Jeg får bare rett og slett vond smak i munnen av selvhevdende, selvforherligende folk.
Det gjør meg til mindre elbilist.
På den positive siden får jeg langt mer forståelse for de som sperrer for elbilister og generelt gjør det så vanskelig som mulig for oss, så jeg slipper å bli forbanna på dem.
Så lenge andelen elbilister som er så selvrettferdige er så stor så har de min sympati.

Flaks vi har deg til å rettlede elbilistene da...
Jeg er litt usikker på om jeg er elbilist.

Men altså:
Hvem/hva er en elbilist??

Er det en som har en elbil?
Kan man være elbilist hvis man også har eksosbil?? (unnskyld jeg mente ikke å støte noen, jeg mener bare å beskrive en sånn gammeldags, eller forresten, altså en sånn vaaaanlig bil da... ja altså elbil begynner jo å bli vanlig det også, men jeg mener en sånn vaaaanlig bil som går på diesel eller bensin du vet) Kan man være elbilist selvom man også har en slik en??

Eller er en elbilist en som KUN har elbil(er)??

Jeg lurer, for jeg har både elbil og en sånn vanlig bil (se beskrivelse lenger opp) . Sykkel har jeg også, både landevei og terreng, er jeg både landeveissyklist og terrengsyklist?? Jeg sykler aldri i terrenget forresten, eller det vil si; jeg sykler på vei som er laget gjennom terrenget da... men altså; er jeg syklist?? I tilfelle hva slags type? Eller er jeg bilist? Og intilfelle; hva slags type bilist er jeg??

Noen ganger gåååår jeg også, men la oss holde oss til saken og greier;
Hva heter sånn vaaaanlig bil, som man fyller diesel eller bensin på??

Eksosbil funker for meg. Fossil også. Kreftkjærre er greit. Kolsbil er fint.
Gammeldags idiotkjærre er dekkende synes jeg, men litt klønete i dagligtale.

Oh shit!! Hva skal vi kalle de som har segway?? De er jo en nærmest en minoritet. De blir antaklig støtt uansett(?)

;)


God helg :)


Edit/btw: jeg har en slik gammeldags idiotkjærre også. I tillegg til en vaaaanlig bil (elbil)


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Griffel

Sitat fra: larsk på fredag 24. juni 2016, klokken 16:01
Oh shit!! Hva skal vi kalle de som har segway?? De er jo en nærmest en minoritet. De blir antaklig støtt uansett(?)
;)
Ståsyklist, kan det være noen tvil?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

larsk

Sitat fra: Griffel på fredag 24. juni 2016, klokken 16:10
Sitat fra: larsk på fredag 24. juni 2016, klokken 16:01
Oh shit!! Hva skal vi kalle de som har segway?? De er jo en nærmest en minoritet. De blir antaklig støtt uansett(?)
;)
Ståsyklist, kan det være noen tvil?

Nei, det er jo garantert stigmatiserende. For ikke å snakke om alle de som ikke kan stå (på både den ene og andre måten); de blir jo veeeldig støtt...
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Griffel

I likhet med at fossilbil er de-facto navn på bensin- og diesel-biler er er ståsykkel de-facto navn på segway og de som ligner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Robert Sund

Vil det si at Bodø og omegn er urettmessig konkurransedyktig?
Det må de få slutt på så snart som mulig.

Sparer folk i Bodø og omegn millioner i året, ekstra? Godtar andre byer at Bodø gir sine folk slike fordeler?


Ferry

Que?! "Kullkraft bil" hva mener du? Det er ditt første og hittil eneste innlegg, og det består av to ord.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA