Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av PokerFjes, lørdag 13. august 2016, klokken 17:08

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Hovedproblemet er vel at 99% av kommunene er forgjeldede fattiglus og ikke tåler tap av inntektskilder.
Staten har en langt bedre økonomi og bør betale alle økonomiske fritak og særordninger for elbilene.

Og i følge statistikken over den manglende miljøgevinsten med plugin hybrider,
bør all offentlig sponsing av disse opphøre som meningsløs.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: Beckern på tirsdag 07. juni 2016, klokken 21:08
Når det er sagt er det ikke vanskelig å finne negative vinkliger til ordet og mange legger merke til det.

Problemet er vel at ett hvilket som helst ord man velger å bruke vil over tid bli oppfattet med en negativ vinkling. Ja, en person som idag er missfornøyd med "fossil" utrykket kan kanskje bli fornøyd om man går over til å bruke "eksosbil" eller "utslippsbil". Men om noen år så er det det utrykket som er negativt. Og ja, det er noe negativt å ved å brenne fossiler og slippe ut eksos - eller andre giftige/forurensende utslipp, så derfor vil ett hvilket som helst beskrivende utrykk bli farget av dette.

Så jo, man kan oppnå en kortvarig image-gevinst med å tilpasse ordbruken til det de omtalte til en hver tid ønsker å kalles, men på lengre sikt har man ikke oppnådd noe.

... men med det sagt så hadde jkirkebo ett relevant poeng ang. biodiesel.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Fossilbil var ikke negativt ment, men en enkel fellesbetegnelse på biler med fossilt drivstoff på samme måte som elbil er for biler på elektrisk strøm.

Griffel var nok blant de aller første som tok begrepet i bruk til trods for at han hadde en slik selv, og har en ennå. Etterhvert har begrepet tatt av. Biodiesel var ikke veldig relevant på det tidspunkt (2003).

En biodiesel - bioethanolbil kan jo gjerne kalles en biobil som en samlebetegnelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BobbyBrown

Tilbake on topic:
6 mill kan overhodet ikke være realistisk. Det var nettopp i media at Bodø har passert 5000 elbiler. Det tilsvarer 1200 kr per bil i året....1200!?!? i og med at det nesten er umulig å finne en parkeringsplass i sentrum her, klarer jeg ikke å bruke 1200 selv om jeg går inn for det engang!

stefse

Problemet med elbilhat er at endel av haterne ikke har råd til å kjøpe dem. De kjører rundt i sin 98 mod og selvsagt er den beste bilen på jord den de har akkurat da. Derfor må bruksfordelene forlenges til en Nissan Leaf koster 35 000,-
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Griffel

Hvordan en beregner tap. Slike tall blir gjerne for høye, mye er avhengig av konkurase og hvordan folk reagerer på prising.
Er det konkuranse mellom private parkeringshus og kommunal gateparkering? Vil bruk av elbil bli redusert om avgift innføres osv.

I Oslo ville kommunen heve avgiftene for å tjene 80 mill (Rett fram kalkulert ut fra eksisterende bruk). Resultatet blë at andre alternativer ble foretrukket og inntekten sank med 5mill. Var tapet da 85mill eller 5mill?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

aronesen

Hvor mye tjener de på at folkehelsen i byen blir bedre med mindre eksos og støy?
Det er positivt at flere biler i byen er elektrisk og dette bør man fokusere på og oppmuntre.
At parkeringsetaten tjener mindre er vel ubetydelig hvis færre havner på sykehus eller kan stå i jobb lengre og betale skatt til stat og kommune..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Beckern

Sitat fra: BobbyBrown på onsdag 08. juni 2016, klokken 19:18
Tilbake on topic:
6 mill kan overhodet ikke være realistisk. Det var nettopp i media at Bodø har passert 5000 elbiler. Det tilsvarer 1200 kr per bil i året....1200!?!? i og med at det nesten er umulig å finne en parkeringsplass i sentrum her, klarer jeg ikke å bruke 1200 selv om jeg går inn for det engang!
Du skal se de har regnet inn alle gebyrene vi ikke får ved å slippe å betale. Et par gebyr i året kan det fort bli for dem som parkerer i byen.
Selvsagt en tvilsom måte å regne på men hva gjør man ikke for å sette elbilen i et negativt lys.

Warlock

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. juni 2016, klokken 16:08
Fossilbil var ikke negativt ment, men en enkel fellesbetegnelse på biler med fossilt drivstoff på samme måte som elbil er for biler på elektrisk strøm.

[klipp]
En biodiesel - bioethanolbil kan jo gjerne kalles en biobil som en samlebetegnelse.

Jeg prøvde meg i en nettdiskusjon med å bytte ordet fosilbil med eksplosjonsbil, for det er jo en eksplosjons-motor det hele er bygget opp rundt, men det ble ikke særlig godt mottatt...

Beckern

Sitat fra: Warlock på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:04
Sitat fra: Griffel på onsdag 08. juni 2016, klokken 16:08
Fossilbil var ikke negativt ment, men en enkel fellesbetegnelse på biler med fossilt drivstoff på samme måte som elbil er for biler på elektrisk strøm.

[klipp]
En biodiesel - bioethanolbil kan jo gjerne kalles en biobil som en samlebetegnelse.

Jeg prøvde meg i en nettdiskusjon med å bytte ordet fosilbil med eksplosjonsbil, for det er jo en eksplosjons-motor det hele er bygget opp rundt, men det ble ikke særlig godt mottatt...

Det er da også fullstendig feil. En motor med eksplosjoner er en ødelagt motor.
Forbrenningsmotor, FM-bil, ICE ( som er standarden på "nynorsk") osv.

Jeg ser at fossilbil _kan_ være ment nøytralt, men gitt mange engasjerte elbilisters harselering over ordet er det en illusjon å tro at det blir oppfattet slik. Finn en negativ tolkning av ordet og en fanatiker har for lengst brettet det ut med dårlig skult arroganse/sinne/latter alt etter situasjonen i ett eller flere fora.

eivhelle

Det mest riktige er vel å kalle det eksosbil siden bilene også strengt talt kan kjøre på fornybart drivstoff. Derfor kan fossil bli noe upresist.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Griffel

Sitat fra: Beckern på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:36
Sitat fra: Warlock på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:04
Jeg prøvde meg i en nettdiskusjon med å bytte ordet fosilbil med eksplosjonsbil, for det er jo en eksplosjons-motor det hele er bygget opp rundt, men det ble ikke særlig godt mottatt...

Det er da også fullstendig feil. En motor med eksplosjoner er en ødelagt motor.
Eksplosjonsbil er nok for mye selv om den har eksplosjonsmotor. (Det het enda det når jeg gikk på folkeskolen). Jeg tror ikke forbrenningsbil ville bli tiljublet heller selv om forbrenningsmotor senere ble vedtatt terminologi. Under normale omstendigheter vil bilen som sådan hverken forbrenne eller eksplodere.

Elbil heter elbil på grunn av energien på "tanken" ikke på grunn av elmotoren. Motoren deler den med de fleste hydrogenbiler. Det er altså "drivstoffet" elektrisitet eller hydrogen som gir navn til bilen, ikke motoren. Dermed blir FM-bil, ICE-bil ulogiske i denne sammenheng. Så fossil(-brennstoff) er så langt den beste kombinasjonen jeg kommer på som fellesbetegnelse på bensin og diesel.

(Tidligere diskusjon om eksplosjonemotor: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,473.msg3252.html#msg3252)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:37
Det mest riktige er vel å kalle det eksosbil siden bilene også strengt talt kan kjøre på fornybart drivstoff. Derfor kan fossil bli noe upresist.
I den grad elbil og hybil blir kalt 0-utslipps bil kunne det vært logikk i det. Men nå heter det jo elbil. Eksotermt-redox(kjemisk drivstoff)bil kunne vært et alternativ nå.

Bodø: "Kommunen taper seks millioner i året på gratis 0-utslippsparkering" skulle det vel egentlig hett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Beckern

Sitat fra: Griffel på tirsdag 21. juni 2016, klokken 16:01
Sitat fra: Beckern på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:36
Sitat fra: Warlock på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:04
Jeg prøvde meg i en nettdiskusjon med å bytte ordet fosilbil med eksplosjonsbil, for det er jo en eksplosjons-motor det hele er bygget opp rundt, men det ble ikke særlig godt mottatt...

Det er da også fullstendig feil. En motor med eksplosjoner er en ødelagt motor.
Eksplosjonsbil er nok for mye selv om den har eksplosjonsmotor. (Det het enda det når jeg gikk på folkeskolen). Jeg tror ikke forbrenningsbil ville bli tiljublet heller selv om forbrenningsmotor senere ble vedtatt terminologi. Under normale omstendigheter vil bilen som sådan hverken forbrenne eller eksplodere.

Elbil heter elbil på grunn av energien på "tanken" ikke på grunn av elmotoren. Motoren deler den med de fleste hydrogenbiler. Det er altså "drivstoffet" elektrisitet eller hydrogen som gir navn til bilen, ikke motoren. Dermed blir FM-bil, ICE-bil ulogiske i denne sammenheng. Så fossil(-brennstoff) er så langt den beste kombinasjonen jeg kommer på som fellesbetegnelse på bensin og diesel.

(Tidligere diskusjon om eksplosjonemotor:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,473.msg3252.html#msg3252)
Det burde vel være ganske åpenbart at det er de norske termene som er upresise.
BEV
PHEV
ICE
FCV
er alle gode presise og nøytrale forkortelser for hva det dreier seg om.
El-bil, Fossilbil, hybrid... er  alle upresise rett og slett.

Warlock

Sitat fra: Beckern på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:36
Sitat fra: Warlock på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:04
Jeg prøvde meg i en nettdiskusjon med å bytte ordet fosilbil med eksplosjonsbil, for det er jo en eksplosjons-motor det hele er bygget opp rundt, men det ble ikke særlig godt mottatt...

Det er da også fullstendig feil. En motor med eksplosjoner er en ødelagt motor.
Forbrenningsmotor, FM-bil, ICE ( som er standarden på "nynorsk") osv.

Nei, eksplosonsmotor er synonymt med forbrenningsmotor (enn dog gammelt, slå opp i ordboka). Strengt talt er det jo små eksplosjoner som driver stemplene tilbake i Otto-syklusen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA