Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye i3 - praktiske forskjeller

Startet av bitsandbytes, lørdag 13. august 2016, klokken 07:02

« forrige - neste »

bitsandbytes

Hei,

jeg lurer på om noen kan komme med nyttige innspill ang. tilrettelegging av det elektriske i en garasje mht fremtidig lading av el-bil o.l..

Har nylig inngått kontrakt om huskjøp (nybygg), og har nå fått forespurt fra utbygger om vi har noen ønsker mht det elektriske ut til garasjen, da det enkelt kan gjøres noe med nå på dette tidspunktet. Får derimot litt forskjellige meldinger fra utbygger og elektriker om hva som er inkludert i "standardleveransen" og ikke, så tenkte det kan være lurt å forhøre seg et annet sted og om hva mulige/lure løsninger er/kan være.

Slik jeg har forstått det er inntakssikringen/hovedsikringen i huset på 3x40A. Opprinnelig skal det trekkes to kurser á 16A (ukjent dimensjon på kabelen for min del, men har bedt om info om dette) til garasjen; én til styring av port/lys/div, og en dedikert kurs som kan benyttes til lading av el-bil (er vel kanskje sånn forskriftene er om dagen?).

Nå eier jeg ingen el-bil per i dag, men en skal ikke utelukke at det blir kjøpt inn på sikt (f.eks. en Tesla). Samtidig er det heller ikke er slik at jeg nødvendigvis blir boende i denne boligen for evig, slik at det kan være lurt å klargjøre ting som er fornuftige på lengre sikt for et evnt. salg i fremtiden.

Jeg har forstått det slik at hvis kursen(e) som trekkes til garasjen skal "oppgraderes" til 32A fra de planlagte 16A, så må inntakssikringen også oppgraderes, til f.eks. 3x63A. Har forhørt meg med netteier om dette, og siden trafostasjonen på boligfeltet er helt ny, og de nylig har trukket kablene, så er nettet dimensjonert for dette og man trenger ikke å punge ut for tilpasninger for denne økningen. Her var det kun nødvendig at installatør sender en søknad slik at blir gjort oppmerksomme på at de må få satt inn riktige sikringer(?) i overspenningsvernet i trafostasjonen (eller noe i den duren).

Utfra det jeg har lest på forumet her og andre steder på nettet, så vil to kurser á 32A (eller 1x16A, og 1x32A, om det i det hele tatt er mulig?) holde til både (raskere) lading av el-bil og annet dilldall i garasjen (inkl. port, lys, annet). Men midt oppi alt dette leser jeg om brukere som spør om ladere som støtter tre-fase og ladere av forskjellige typer, osv., og da blir jeg litt småforvirret og usikker på om jeg forstår tingene riktig og på om jeg tar de riktige valgene nå.

Så det hele koker egentlig ned til; nå som jeg har mulighet til å gjøre tilpasninger uten at det koster alt for mye for trekking av kabler, tilkobling, tilpasning av sikringsskap, osv., hva er det lurt/fornuftig å gjøre i denne situasjonen mht klargjøring for fremtidig lading av el-bil? Per nå er det uaktuelt å tenke på 3-fase/400V, så det blir innenfor de begrensningene en 230V-installasjonen medfører.

Ble muligens litt langt, men håper at noen kan komme med fornuftige tips.

mvh
bb

Robert Sund

Jeg ville i allefall trekt en 3x32A fra sikringsskapet til garasjen og så kan dere velge hva dere kobler til denne.

Det er ikke noe problem å sikre en 3x32A kabel med 16A sikringer, og heller ikke å kun benytte en fase. Hvis kostnadene er minimale med å høyere sikringer ville jeg også vurdert dette, da dere ikke betaler for mer enn dere bruker uansett (det gjelder også effektavgift såvidt jeg har fått med meg).

Jeg ville også trekt noen trekkerør og så plugget disse. Da kan dere trekke hva dere vil igjennom disse i fremtiden uten å måtte grave (strøm, nett, vannbasert varme, osv.)

KjellG

Siden det er nybygg, sikker på at det ikke er 230/400V inn i huset? Det er vanlig ved nybygg, men kan være begrenset av eksisterende nett i området.


jkirkebo

Sitat fra: Robert Sund på mandag 06. juni 2016, klokken 20:33
Jeg ville i allefall trekt en 3x32A fra sikringsskapet til garasjen og så kan dere velge hva dere kobler til denne.

Det er ikke noe problem å sikre en 3x32A kabel med 16A sikringer, og heller ikke å kun benytte en fase. Hvis kostnadene er minimale med å høyere sikringer ville jeg også vurdert dette, da dere ikke betaler for mer enn dere bruker uansett (det gjelder også effektavgift såvidt jeg har fått med meg).

Jeg ville også trekt noen trekkerør og så plugget disse. Da kan dere trekke hva dere vil igjennom disse i fremtiden uten å måtte grave (strøm, nett, vannbasert varme, osv.)

Jeg ville trukket ut en 3G10 PFXP og sikret med 40A/50A (forlegningen avgjør hvor høyt den kan sikres). Terminert i et eget lite fordelingsskap, så kan man hente ut hva man ønsker derfra siden.

Men skulle jeg bygget nytt hus i 230V område hadde jeg likesågodt kjøpt en 25kVA lavtapstrafo og kablet hele huset for 400V med en gang. Koster nok 25-30k ekstra men gjør mange ting mye enklere. Alt fra vann/vann varmepumper til induksjonstopper, solcelleinvertere eller elbillading. 230V utgaver av f.eks varmepumper er mye dyrere og har mye dårligere utvalg enn 400V utgavene. En induksjonstopp på 3-fase 400V trenger 2.5mm2 kabel mens min har 4mm2. Jeg har 3 stk. 1-fase solcelleinvertere fordi 3-fase 230V utgaver ikke finnes. Det er vesentlig dyrere med 3 stk. Så om man ser for seg å investere i denne typen utstyr på sikt blir det fort billigere i lengden å bare gå for 400V med én gang. Sannsynligvis øker det salgsverdien på huset også, ihvertfall om man treffer riktig kjøper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TFSE

Hej,

Första inlägget på forumet.
Har läst på en del om nya bmw i3 men är helt färsk på detta med elbil.

Precis flyttat in i ett nytt hus med 400/230V sikringsskap och ser ut som att jag har en sådan här säkring i garaget: http://www.eldirekte.no/eaton-jordfeilautomat-digital-15-2/cat-p/c/p10633004

Vad rekommenderar ni att jag gör vid ett eventuellt köp av BMW i3?

Finns det ett diagram som visar laddkurva för de olika typer kontakter, Type-2 jämfört med gamla varianten?

Tack på förhand  :D

bitsandbytes

Hei igjen og takk for tilbakemeldinger så langt.

Ser at jeg kanskje har vært litt upresis, men kan presisere at det er snakk om en halvpart tomannsbolig i et nytt boligfelt hvor vi kom inn på et sent stadie i byggeprosessen slik at en del arbeid er allerede gjort (og jeg antar det dermed utelukker noen endringer som sikkert hadde vært fine å ha fått gjort).

Slik jeg har forstått det er det trukket rør mellom huset og garasjen alt, slik at dimensjonene på dette dikterer vel også litt mht hva som er mulig og ikke.

Er dessverre også litt forskjellige tilbakemeldinger fra utbygger og elektrikeren jeg møtte på byggeplassen som gjør forvirringen komplett. Utbygger hevdet at det var 3x63A hovedsikring som standard, men modererte seg og sa at elektrikeren som jeg snakket med på byggeplassen mest sannsynlig har bedre oversikt da jeg nevnte at jeg ble opplyst av elektriker på stedet om at det er 4x40A.

Har bedt om å få mer informasjon fra prosjektleder hos elektriker-firmaet nå, så blir det kanskje litt enklere å finne ut av hva som er mulig og ikke når det foreligger. Kommer med oppdatering så fort jeg har noe mer informasjon.

Takker igjen.


Oppdatering: Det er 3x40A hovedsikring. Elektriker foreslår dette som løsning (bare sakser inn fra e-posten jeg mottok):

- ny melding med søknad om 80A sikring
- nytt overbelastningsvern i utvendig skap
- stige fra utvendig skap til nytt skap i garasje
- skap i garasje med overbelastningsvern 3x40A, automat 3x32A og automat 16A
- stikk 32A

Er dette en fornuftig måte å løse "problemet" på? Dvs, at man på et senere tidspunkt kan ordne seg bil og lader som støtter hurtiglader?

fredag

Sitat fra: bitsandbytes på tirsdag 07. juni 2016, klokken 09:03
Oppdatering: Det er 3x40A hovedsikring. Elektriker foreslår dette som løsning (bare sakser inn fra e-posten jeg mottok):

- ny melding med søknad om 80A sikring
- nytt overbelastningsvern i utvendig skap
- stige fra utvendig skap til nytt skap i garasje
- skap i garasje med overbelastningsvern 3x40A, automat 3x32A og automat 16A
- stikk 32A

Er dette en fornuftig måte å løse "problemet" på? Dvs, at man på et senere tidspunkt kan ordne seg bil og lader som støtter hurtiglader?

Ja, dette høres fornuftig ut.

Stor hovedsikring må være en fordel på et nytt hus. Eget sikringsskap i garasje er også lurt, som kan fordele kurser til lys og lading.

Da vil du kunne lade med 32A på Leaf som har ekstra tilvalg for 32A (7,2kW) lading, eller 3x32A (22kW) på en Tesla eller Zoe hvis du har 400V TN trefase.

Merk at de færreste har behov for 22kW lading hjemme. Men da har du muligheten, og gjester som kommer på besøk vil kunne lade opp bilen fullt.

Automaten på kursen som skal benyttes til elbil-lading skal være type B. Og så bør det settes på en eller annen mode3 ladeboks med enten type2-kontakt eller integrert kabel.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

THE

Det kan være lurt å sjekke med nettselskapet om det medfører ekstra kostnader på nettleie å gå opp til 3x80A.

Mitt nettselskap dobler fastbeløpet på nettleie pr. år når inntak går over 3x63A 230V. Hafslund nett ser ut til å sette grense for inntak på 3x125A 230V og 3x80A 400V før nettleia blir høyere, så dette varierer tydeligvis fra nettselskap til nettselskap.

Hvis jeg skulle bygd hus i dag ville jeg nok gått for så stort inntak som mulig innenfor rimelighetens grenser, helst 3x80A 400V. Som andre anbefaler ville jeg også satt opp et fordelingsskap med 3x32A i garasjen.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bitsandbytes

Supert, da går det mot en løsning her! Er Hafslund som er netteier, så får vel håpe at det er innenfor. Det var i alle fall ikke noe problem mht dimensjonering av kabler som er lagt til boligfeltet i alle fall, men skal dobbeltsjekke med de på teknisk avdeling der ang. nettleien. Alltid greit å være på den sikre siden.

Takk igjen for alle tips og tilbakemeldinger!

KjellG

Ble ingen avklaring på om TS bor i IT-land eller TN-land.

Gitt trefase og ideell balansering, da gir

40/63/80A sikringer 16/25/32 kW i et 230V IT-nett
40/63/80A sikringer 28/44/55 kW i et 230/400V TN-nett.

Med nye diskusjoner om effekttariff kan muligheten for store uttak bli belagt med ekstra utgifter.

bitsandbytes

Sitat fra: KjellG på tirsdag 07. juni 2016, klokken 15:42
Ble ingen avklaring på om TS bor i IT-land eller TN-land.

Er det en enkel måte å finne ut av det på online f.eks.? Eller må man forhøre seg med netteier?

pudderjagar

Hvis dei har begynt å bygge så sjekk byggestrømskapet. Dette har merkeskilt for spenning. Ellers kan du sjekke om da er røde runde 3fasekotakter (400V) eller blå runde 3fasekontakter (230v)

Skal du lade med meir enn 7,4 kw så må du ha TN 400v 3fase. Eventuelt du kan bruke ein trafo i garasjen som transformere opp til 400v

Ta gjerne eit bilde av innmaten i skapet og legg ut hvis du er i tvil.

Eg ser at elektriker skriver at overbelastningsvern er 3x40A. Dette lukter TT/IT nett av. Eit TN nett vil ha 4x40A
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zyp

40A høres lite ut for IT (16kW), men er et mer rimelig tall for TN (28kW), så jeg holder en knapp på sistnevnte.

Det ble også nevnt i første innlegg at trafostasjonen er ny, og med mindre den erstattet en tidligere trafostasjon som forsyner eksisterende boliger så er det lite sannsynlig at den er IT.

pudderjagar

3x40 er i garasjen. Ikkje inntaksskapet. Sjå melding litt lengre oppe i tråden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

TS skriver:
"Slik jeg har forstått det er inntakssikringen/hovedsikringen i huset på 3x40A. Opprinnelig skal det trekkes to kurser á 16A (ukjent dimensjon på kabelen for min del, men har bedt om info om dette) til garasjen; én til styring av port/lys/div, og en dedikert kurs som kan benyttes til lading av el-bil (er vel kanskje sånn forskriftene er om dagen?). "


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA