Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første gangs kjøp av Tesla

Startet av E_S, fredag 12. august 2016, klokken 21:18

« forrige - neste »

E_S

Etter å ha forsøkt å maile Tesla uten å få noe svar (de har alltid svart raskt på andre henvendelser) prøver jeg her:

Er det fremdeles mulig å få ettermontert dobbeltlader slik at man kan nyttiggjøre seg 22kW? Jeg snakker ikke om den "oppgraderte" laderen man får på nye biler, men den gamle dobbeltladeren - i en bil levert januar 2016.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

E_S

Kryss i taket, jeg kom gjennom på telefon!

Ettermontering av dobbeltlader er mulig. Pris: 25000,-
Chademo-adapter koster pr. i dag 5300,-

Ny midtkonsoll til ettermontering "kommer snart".

Så da har vi det for ettertiden.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

ew

Hehe, bare synd at "ettertiden" endrer seg når neste prisendring kommer... CHAdeMO-adapteret var jo billigere enn forventet, eller er det uten mva?
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

El-boy

Mitt råd til deg er å kjøpe Chademo adapterer. Jeg har kjørt Model S i snart 3år og ser ikke helt nytten av dobbeltladeren. Med Chademo adapterer får du dobbel ladehastighet til femtedelen av prisen av dobbeltlader...

Jeg har Chademo og det fungerer fint ikke at jeg har hatt så ofte bruk for det men fint å ha i ett knipetak.

Eip

Sitat fra: El-boy på tirsdag 07. juni 2016, klokken 19:55
Mitt råd til deg er å kjøpe Chademo adapterer. Jeg har kjørt Model S i snart 3år og ser ikke helt nytten av dobbeltladeren. Med Chademo adapterer får du dobbel ladehastighet til femtedelen av prisen av dobbeltlader...

Jeg har Chademo og det fungerer fint ikke at jeg har hatt så ofte bruk for det men fint å ha i ett knipetak.

22kw er det eneste som fungere oppe i nord , da chademo er et fremmedord her. Du står ikke mange ganger å venter i 8 timer kontra 4 timer før dobbeltladeren er montert...
VIN: 509XX PD

E_S

Jeg har en "fetisj" for Øst-Europa, og der er det ingen SC og kun en og annen Chademo, men det er 22kW-punkter her og der. Da er det stor forskjell på å stå 2-3 timer et sted for å få fylt på for å kjøre 2-3 timer og å stå "halve dagen" for det samme. Men chademo-adapter tror jeg nok skal anskaffes ja - kanskje ikke så vesentlig her i Norge, men veldig greit på ferieturer hit og dit "off the beaten track".. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

BMW850

E_S: Har du vært i Polen? Og evt erfaringer? Kunne tenkt meg en tur dit, tenker det er ett litt annerledes land samtidig som jeg har litt sansen for mentaliteten til polakkene :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cookie Monster

Forskjellige behov og etter hvor man bor.

Har selv aldri ladet på en type 2 stasjon etter å ha hatt bilen i vell 15 måneder. Type2 kabelen jeg kjøpte med bilen er solgt for lenge siden.
2015 P85D

Øyvind.h

Sitat fra: El-boy på tirsdag 07. juni 2016, klokken 19:55
Mitt råd til deg er å kjøpe Chademo adapterer. Jeg har kjørt Model S i snart 3år og ser ikke helt nytten av dobbeltladeren. Med Chademo adapterer får du dobbel ladehastighet til femtedelen av prisen av dobbeltlader...

Jeg har Chademo og det fungerer fint ikke at jeg har hatt så ofte bruk for det men fint å ha i ett knipetak.

Enig. Nå koster dobbeltlader rundt 20k. CHAdeMO rundt 5k? CHAdeMO gir inntil dobbel hastighet av 22kW under ideelle forhold. I tillegg må bilen på verksted for å få på plass 22kW. CHAdeMO adapteret legger man i bilen ved behov og kan sågar deles slik jeg gjør med familie og venner :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på onsdag 08. juni 2016, klokken 22:42
Sitat fra: El-boy på tirsdag 07. juni 2016, klokken 19:55
Mitt råd til deg er å kjøpe Chademo adapterer. Jeg har kjørt Model S i snart 3år og ser ikke helt nytten av dobbeltladeren. Med Chademo adapterer får du dobbel ladehastighet til femtedelen av prisen av dobbeltlader...
MITT råd til deg er: drit i ChaDeMo, og få på plass dobbeltlader.
Dobbeltlader er for vår del det aller viktigste med bilen.

ChaDeMo har jeg fått brukt 1 gang siden det kom.
Dobbeltladeren har vi brukt hver eneste uke helt siden vi kjøpte bilen.

Lading med ChaDeMo-adapteret kan bare brukes på ladestasjoner som det er lang mellom, og må deles med alle andre elbil-bilmerker.  Og det må betales for bruken.
Type2 22kW dukker opp gratis flere og flere steder, og vertfall mye tettere enn ChadeMo.

For oss er det tvert imot. Dobbeltlader brukte jeg mye i starten, men nå går det måneder mellom hver gang. CHAdeMO benyttes derimot flere ganger i måneden, f.eks hver gang jeg skal på hytta. 43kW er vesentlig raskere enn 22kW for å si det slik.

De stedene det er aktuelt for oss å lade på langtur må det betales for 22kW også, så det blir samme greia. Betaler heller 2,50 pr. minutt for 43kW enn 1,- pr. minutt for 22kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brede

Type 2-kabelen vår har vært plugget i EN gang på 30 måneder og snart 50k kilometer.
I 2013 var det en "bevegelse" på forumet som var fanatiske rundt dobbeltladere og mente vel at biler uten var bortimot verdiløse  ;D
Jaggu glad jeg vurderte mine egne behov bedre enn mange her inne gjorde..

E_S

Jeg ser at med mitt bruksmønster vil jeg sjelden til aldri ha behov for dobbeltladeren i Norge. Her blir det en "kjekt å ha"-ting. På bilferie vil den ofte i praksis bety forskjellen mellom å kjøre elektrisk og å kjøre fossilt, da mange av de stedene jeg ferdes er langt utenfor SC-land og med kanskje en Chademo hver 50. mil i snitt..

Likevel, det er så dyrt at det er fristende bare å la det være sånn, så får man håpe på at det bedres etter hvert mtp. ladepunkter.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på torsdag 09. juni 2016, klokken 08:58
Type 2-kabelen vår har vært plugget i EN gang på 30 måneder og snart 50k kilometer.
I 2013 var det en "bevegelse" på forumet som var fanatiske rundt dobbeltladere og mente vel at biler uten var bortimot verdiløse  ;D
Jaggu glad jeg vurderte mine egne behov bedre enn mange her inne gjorde..

Situasjonen har forandret seg noe siden 2013. Dobbeltlader har gått fra 9500,- og fabrikkmontert til 20.000,- + verkstedsbesøk. Det har kommet et CHAdeMO adapter som inntil nylig kostet 3500,- eller noe sånt. Og det begynner å bli litt fart på CHAdeMO utbyggingen. Sommeren 2014 var jeg veldig glad jeg hadde dobbeltlader. Nå med enda flere superchargers, voksende CHAdeMO nettverk og ikke minst enorm prisforskjell mellom CHAdeMO og 22kW ville jeg derimot ikke tatt den med.

Selvfølgelig bra du var sikker på deg selv og ditt behov :)
Type 2 kabelen min er blitt benyttet 3 ganger ila første 50.000km. En gang under Systembolaget og to ganger under Gallerian i Strømstad. Solgte den jeg hadde på 4 meter og kjøpte Teslas på 7,5 ved levering av bilen.
Dette fordi jeg i København i 2014 opplevde at jeg kunne nådd frem til Type2 uttaket med lengre kabel enn det jeg hadde med, så jeg måtte ut på jakt etter annet type2 uttak.
Og det er jo blitt europeisk standard, så AC uttak vil nok i all hovedsak konverteres til type 2 fremover.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

For min del er 22kW lading med dobbeltlader som regel mye raskere enn Chademo. Fordi: Jeg har ofte mulighet til 22kW lading mens jeg er på destinasjonen, som regel helt gratis. Da lader bilen mens jeg gjør det jeg skal, og er som regel full til når jeg skal dra hjemover. Jeg slipper å bruke tid på å vente i kø på en hurtiglader og jeg slipper å vente på lading.

Men: Jeg har begge deler, både dobbeltlader og Chademo-adapter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Sitat fra: fredag på torsdag 09. juni 2016, klokken 10:18
For min del er 22kW lading med dobbeltlader som regel mye raskere enn Chademo. Fordi: Jeg har ofte mulighet til 22kW lading mens jeg er på destinasjonen, som regel helt gratis.
Og det er hele essensen i tidsregnestykket mellom elbil og fossil. Elbil lader når den ikke brukes. Fossil må man stå og fylle.

Men som tidligere er dette egentlig en ubrukelig diskusjon. Når behovene er forskjellige klarer man ikke bli enige om hva som er best, fordi hva som er best er individuelt :)
Og pose og sekk som tidligere utgår fort når prisen er blitt som nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA