Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av trondhla, fredag 12. august 2016, klokken 13:37

« forrige - neste »

jlan

Men så er altså plug-in hydrogenbiler like om hjørnet. Som da får fritak for å kjøre rundt med en hydrogenpakke som de ikke trenger å bruke.
http://www.autoblog.com/2016/06/13/mercedes-benz-glc-plug-in-hydrogen-fuel-cell-coming-in-2017/

Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
http://www.plugpower.com/products/expansion/range-extender/
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Griffel

Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Men så er altså plug-in hydrogenbiler like om hjørnet. Som da får fritak for å kjøre rundt med en hydrogenpakke som de ikke trenger å bruke.
Med en batterirekkevidde på ca 40km så har en nok brukt for hydrogenpakken.

Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
Neppe ved ettermontering i en elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ebe

Sitat fra: saphran på fredag 17. februar 2017, klokken 07:04
Sitat fra: Ebe på torsdag 16. februar 2017, klokken 20:00
Nå er det vel Statens vegvesen som ser på vellykket rushtidsavgift som en utgift og et tap. Byrådet har nektet å øke bompengene, med begrunnelsen at utviklingen er ønsket. Da skal ikke billistene straffes ytterligere.

Ja du kan nå tro det. Det som vil skje i første omgang er at man ikke øker beløpene, men øker bompengene ved å oppretet flere bommer - og innføre avgift for elbiler. Dette er mye smartere fordi det vil øke bompengene langt mer enn man kunne gjort ved å øke selve passeringsavgiften. Resultatet er det samme dog for innbyggerne; mer utgifter.

En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jlan

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:14
Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
Neppe ved ettermontering i en elbil.
Jeg tror vel egentlig at denne favoriseringen av HY biler i forhold til EL biler vil opphøre ganske snart. Men det er mulig å få godkjent ombygging av fossilbil til el-bil, bensin bil til LPG osv., så hvorfor ikke EL bil til HY bil? http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging.  Med mulighet for kjøring i kollektivfelt, fritak for bompenger og fri parkering så tror jeg det fort kunne blitt et relevant smutthull. Å øke elektrisk rekkevidde for en plug-in HY bil ville vært en annen mulighet.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

ludwig_holberg

Finnes det noen som helst pekepinner på hvordan miljødifferensieringen kommer til å bli? Oslo legger opp til at man er oppe på 50% elbiltakst ila noen år slik jeg forstår det - det synes jeg er rimelig strengt. Kunne sett for meg 25-35% eller noe.

Yngve

Her tenker jeg at politikerne kan legge opp til et modulært system der man setter en pris per passering etter følgende kriterier:
1. Veibrukskomponent (for å vise at det koster penger å lage veinettet, og trafikk bør over på kollektiv i store byer)
2. Vektkomponent (fordi tyngre biler sliter mer på asfalten og virvler opp mer svevestøv)
3. NOx-komponent (kun fra diesel?)
4. CO2-komponent (Denne kreves kanskje bedre inn på drivstoff/strøm)

El-biler ville betalt de to første, men ikke de to siste. Hvordan kan vektingen være av disse? Byer med mye svevestøv og NOx kan ha høye avgifter på 2 og 3, f.eks 10-15kr. 1 kan justeres etter om det er rush eller ikke, f.eks 5kr utenom rush og 20 kr i rush. CO2-komponenten bør være lik i hele landet.

saphran

"En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det."

Jo, men se det litt i perspektiv:

For 4 år siden, inn i 2013 betalte vi 15 kr før rabatt, 9 kr etter i bomringen i Bergen. Sommeren 2013 økte man prisen til 25/20, altså en økning på 122% for de fleste. Argumentet for økningen var at man måtte få ned trafikken pga forurensning...og trafikken gikk ned med 3%(!). Siden har man innført rushtidsavgiften og de fleste betaler altså rundt 40 kr nå, med mindre man virkelig har bidratt til å kutte utslippene ved å gå over til elbil.

Jo flere elbiler man får nå, jo viktigere blir det for politikerne å vri argumentasjonen over fra miljø til veikapasitet for å fremdeles greie å legitimere ekstra avgifter - og å heve takstene *ekstra* mye for fossilbilene.

Ikke fordi det er fair overfor inbyggerne, men fordi man da kan påstå at å "bare" betale halvparten, slik elbilistene da vil bli avkrevd, er himla billig. I historisk perspektiv (vi snakker bare noen få år) er det overhodet ikke billig, men folk aksepterer så mangt bare de *relativt* sett kommer bra ut. At det er de absolutte tallene som teller for hva hver og en av oss har å rutte med glemmes. I disse dager er reallønnsutviklingen negativ, så det er ikke det at det blir mer å hente nå.

Jeg og kan si meg enig i at om det først skal være bompenger (prinsipielt er jeg i mot, men det er en annen diskusjon), så kan også elbilister betale en del. Men å sette takstene slik at de er lik det man betalte som fossilbilist før man skiftet - blir feil. Så når de nå snakker om 20 kr i rushet f.eks for elbilister så må jeg si jeg blir sint. 20 kr er altså *mer* enn det de fleste betalte så sent som i 2013 - og da solgt inn hovedsaklig som en pris man betalte fordi man kjørte på forurensende drivstoff. Skal det være noen logikk her så får de starte med f.eks 15 kr i rushet og 10 kr utenom. Det er ikke slik at bare de hever prisen på fossilbilene så er det gitt at det er fair å kreve 50% av det fra elbilistene. - Oppi alt dette så har du altså en mer sannsynlig kombinasjonsmulighet - at man *både* innfører avgift, OG øker antall bommer. Da vil selv en takst på 10/15 kr for elbiler fort kunne bety innkreving tilsvarende 25-30 kr per typisk elbil. Og vi har endt opp med å betale 2,5-3 ganger det vi betalte i for 4 år siden - *selv* om vi kjører miljøvennlig. En lillefinger blir fort til hele hånden mao.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA