Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av trondhla, fredag 12. august 2016, klokken 13:37

« forrige - neste »

jlan

Men så er altså plug-in hydrogenbiler like om hjørnet. Som da får fritak for å kjøre rundt med en hydrogenpakke som de ikke trenger å bruke.
http://www.autoblog.com/2016/06/13/mercedes-benz-glc-plug-in-hydrogen-fuel-cell-coming-in-2017/

Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
http://www.plugpower.com/products/expansion/range-extender/
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Griffel

Sitat fra: jlan på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:04
Men så er altså plug-in hydrogenbiler like om hjørnet. Som da får fritak for å kjøre rundt med en hydrogenpakke som de ikke trenger å bruke.
Med en batterirekkevidde på ca 40km så har en nok brukt for hydrogenpakken.

Og så kommer hydrogen range extender til eksisterende elbiler, det vil vel også kvalifisere til HY skilt?
Neppe ved ettermontering i en elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ebe

Sitat fra: saphran på fredag 17. februar 2017, klokken 07:04
Sitat fra: Ebe på torsdag 16. februar 2017, klokken 20:00
Nå er det vel Statens vegvesen som ser på vellykket rushtidsavgift som en utgift og et tap. Byrådet har nektet å øke bompengene, med begrunnelsen at utviklingen er ønsket. Da skal ikke billistene straffes ytterligere.

Ja du kan nå tro det. Det som vil skje i første omgang er at man ikke øker beløpene, men øker bompengene ved å oppretet flere bommer - og innføre avgift for elbiler. Dette er mye smartere fordi det vil øke bompengene langt mer enn man kunne gjort ved å øke selve passeringsavgiften. Resultatet er det samme dog for innbyggerne; mer utgifter.

En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jlan

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:14
Neppe ved ettermontering i en elbil.
Jeg tror vel egentlig at denne favoriseringen av HY biler i forhold til EL biler vil opphøre ganske snart. Men det er mulig å få godkjent ombygging av fossilbil til el-bil, bensin bil til LPG osv., så hvorfor ikke EL bil til HY bil? http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging.  Med mulighet for kjøring i kollektivfelt, fritak for bompenger og fri parkering så tror jeg det fort kunne blitt et relevant smutthull. Å øke elektrisk rekkevidde for en plug-in HY bil ville vært en annen mulighet.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

ludwig_holberg

Finnes det noen som helst pekepinner på hvordan miljødifferensieringen kommer til å bli? Oslo legger opp til at man er oppe på 50% elbiltakst ila noen år slik jeg forstår det - det synes jeg er rimelig strengt. Kunne sett for meg 25-35% eller noe.

Yngve

Her tenker jeg at politikerne kan legge opp til et modulært system der man setter en pris per passering etter følgende kriterier:
1. Veibrukskomponent (for å vise at det koster penger å lage veinettet, og trafikk bør over på kollektiv i store byer)
2. Vektkomponent (fordi tyngre biler sliter mer på asfalten og virvler opp mer svevestøv)
3. NOx-komponent (kun fra diesel?)
4. CO2-komponent (Denne kreves kanskje bedre inn på drivstoff/strøm)

El-biler ville betalt de to første, men ikke de to siste. Hvordan kan vektingen være av disse? Byer med mye svevestøv og NOx kan ha høye avgifter på 2 og 3, f.eks 10-15kr. 1 kan justeres etter om det er rush eller ikke, f.eks 5kr utenom rush og 20 kr i rush. CO2-komponenten bør være lik i hele landet.

saphran

"En liten avgift for elbiler på bommene i Bergen er vel snart på sin plass. I dag koster det vel 40 kr (med abb) for vanlige biler i rushen. En ytterliger økning uten elbiløkning vil kanskje være litt uheldig? Jeg hadde hatt full forståelse for en avgift på 10-15 kr, selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker det."

Jo, men se det litt i perspektiv:

For 4 år siden, inn i 2013 betalte vi 15 kr før rabatt, 9 kr etter i bomringen i Bergen. Sommeren 2013 økte man prisen til 25/20, altså en økning på 122% for de fleste. Argumentet for økningen var at man måtte få ned trafikken pga forurensning...og trafikken gikk ned med 3%(!). Siden har man innført rushtidsavgiften og de fleste betaler altså rundt 40 kr nå, med mindre man virkelig har bidratt til å kutte utslippene ved å gå over til elbil.

Jo flere elbiler man får nå, jo viktigere blir det for politikerne å vri argumentasjonen over fra miljø til veikapasitet for å fremdeles greie å legitimere ekstra avgifter - og å heve takstene *ekstra* mye for fossilbilene.

Ikke fordi det er fair overfor inbyggerne, men fordi man da kan påstå at å "bare" betale halvparten, slik elbilistene da vil bli avkrevd, er himla billig. I historisk perspektiv (vi snakker bare noen få år) er det overhodet ikke billig, men folk aksepterer så mangt bare de *relativt* sett kommer bra ut. At det er de absolutte tallene som teller for hva hver og en av oss har å rutte med glemmes. I disse dager er reallønnsutviklingen negativ, så det er ikke det at det blir mer å hente nå.

Jeg og kan si meg enig i at om det først skal være bompenger (prinsipielt er jeg i mot, men det er en annen diskusjon), så kan også elbilister betale en del. Men å sette takstene slik at de er lik det man betalte som fossilbilist før man skiftet - blir feil. Så når de nå snakker om 20 kr i rushet f.eks for elbilister så må jeg si jeg blir sint. 20 kr er altså *mer* enn det de fleste betalte så sent som i 2013 - og da solgt inn hovedsaklig som en pris man betalte fordi man kjørte på forurensende drivstoff. Skal det være noen logikk her så får de starte med f.eks 15 kr i rushet og 10 kr utenom. Det er ikke slik at bare de hever prisen på fossilbilene så er det gitt at det er fair å kreve 50% av det fra elbilistene. - Oppi alt dette så har du altså en mer sannsynlig kombinasjonsmulighet - at man *både* innfører avgift, OG øker antall bommer. Da vil selv en takst på 10/15 kr for elbiler fort kunne bety innkreving tilsvarende 25-30 kr per typisk elbil. Og vi har endt opp med å betale 2,5-3 ganger det vi betalte i for 4 år siden - *selv* om vi kjører miljøvennlig. En lillefinger blir fort til hele hånden mao.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA