Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av trondhla, fredag 12. august 2016, klokken 13:37

« forrige - neste »

Mazzbot

Antar at de skal bygge bybane mot Åsane .

Da bør de isåfall øke prisen på fossile biler på bom .


Får se på det positive at verdien på boligen min vil stige enda mer de neste årene da jeg har bolig like ved Åsane .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Burger

Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. november 2016, klokken 13:47
Bybanen har mye høyere kapasitet enn busser.
Trodde superbuss var overlegent alt av skinner til man begynte å bli skikkelig stor alla New York. Med superbuss så skal bussen ha eget felt å kjøre i.

http://www.tu.no/artikler/derfor-er-superbuss-et-rimeligere-alternativ-enn-trikk/222460

SitatMen bussen trenger egentlig ikke å være så veldig super. Det som er supert er at den kan kjøre fritt i egen trasé, og at mindre busser kan settes inn utenom rushtidene. Det gir den både høy kapasitet og høy fleksibilitet. Samtidig er infrastrukturen, det vil si asfalten i dette tilfellet, svært mye billigere enn infrastruktur basert på skinner.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på fredag 18. november 2016, klokken 15:04
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. november 2016, klokken 13:47
Bybanen har mye høyere kapasitet enn busser.
Trodde superbuss var overlegent alt av skinner til man begynte å bli skikkelig stor alla New York. Med superbuss så skal bussen ha eget felt å kjøre i.

http://www.tu.no/artikler/derfor-er-superbuss-et-rimeligere-alternativ-enn-trikk/222460

SitatMen bussen trenger egentlig ikke å være så veldig super. Det som er supert er at den kan kjøre fritt i egen trasé, og at mindre busser kan settes inn utenom rushtidene. Det gir den både høy kapasitet og høy fleksibilitet. Samtidig er infrastrukturen, det vil si asfalten i dette tilfellet, svært mye billigere enn infrastruktur basert på skinner.

Komforten for passasjerene er fortsatt mye bedre for skinnegående transportmidler. Har du noensinne forsøkt å sove på en bybuss? Ikke enkelt. På T-banen er det helt uproblematisk.

Skal deler av traseen gå i tunnel krever også disse bussene mye større bredde på tunnelen enn for bybane/trikk/T-bane. Det gjelder også plass i skjæringer osv.

En godt bygget skinnegang har også mye lavere vedlikeholdskostnader enn en asfaltert vei. Ikke må den brøytes, strøs eller saltes heller, der den har egen trase. Noe Bybanen jo har over vesentlige deler av strekningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: Burger på fredag 18. november 2016, klokken 15:04
Trodde superbuss var overlegent alt av skinner til man begynte å bli skikkelig stor alla New York. Med superbuss så skal bussen ha eget felt å kjøre i.
En busway som trase har nok mye høyere kapasitet, og bedre fleksibilitet, ja. http://www.americandreamcoalition.org/transit/buswaycapacity.pdf
En trikk tar ca. 6 passasjerer pr. meter vogn , det gjør en buss også, men trikker må holde mye større avstand, og blokkerer sporet når de stopper. Både busser og trikker blir vel snart selvkjørende, så det er heller ikke noe å vinne på bemanning. Komfort, vel jeg synes gode busser er bedre enn en skrangletrikk, men det er vel smak og behag.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Ebe

Sitat fra: THE på fredag 18. november 2016, klokken 08:21
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. november 2016, klokken 07:21
Blir spennende å følge salgstatistikken for elbiler i Bergen neste år. ::)

Blir antakelig bråbrems for elektriske yrkesbiler som Berlingo, Connect etc.

Siden artikkelen i BT krever abonnement vet jeg ikke hva som står der. Jeg finner heller ikke noe om saken andre steder, så det er vanskelig å vite hva som dirskuteres. Det som er sikkert er at Bergen kommune tydeligvis ønsker å legge til rette for elbil/nullutslippstransport på mange andre måter. (https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/byradsavd-for-klima-kultur-og-naring/2435/article-140716).

Før eller senere er jeg sikker på at det vil bli innført bompengeavgift for elbil i alle bompengefinansierte prosjekter. Sannsynligvis vil det bli en miljødifferensiering i bomringer rundt byene. Når det gjelder bompengefinansierte utbyggingsprosjekter tror jeg nok bomtakster vil være uavhengig av drivstoffkode om noen år. Etterhvert som elbilandelen øker, så vil fordelene (fra staten) med elbil avta. Fordelen med rimelig drivstoff, lavere service/vedlikeholdskostnader og renere luft langs veiene våre vil uansett bestå.

Det som diskuteres er miljødifferensiering av bompengesatsene. Dvs de som forurenser mest skal betale mest, og vica verca. Ligner veldig på oslomodellen det lille som har blitt presentert.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

jlan

Interessante synspunkter i bompengedebatten:

Sitat fra:  Bergensavisen 24.01.2017 https://www.ba.no/nyheter/politikk/bompenger/krever-20-kroner-per-elbil/s/5-8-505167#/responses/27513690
Krever 20 kroner per elbil

Tiden som gratispassasjer på asfalten er over for elbilene, varsler Fjell-ordfører Marianne Bjorøy (Ap). – De bruker veiene på lik linje med alle andre.

Snart starter de politiske diskusjonene om bompengetakstene som må til for å bygge det nye Sotrasambandet.

Sitat fra: Gunnar Strand 2 timer siden
Jeg mener at el bilistene bør betale mer en de som bruker fosilt drivstoff. De betaler nesten ingen avgift til Staten ved kjøp av bil og ved kjøring.

Sitat fra: Vidar Lund 15 timer siden
Skulle bare mangle, dere skulle hørt Tesla'en med piggdekk i Lagunen i dag. Og så forurenser de ikke?
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Ingeniøren

Det er vel de samme folka som ønsker syden-temperaturer i Norge, og jo mere vi fyrer jo bedre....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

saphran

Samtidig som Bergen Kommune later som om at det er krise at bompengene nå faller litt tilbake etter rekordøkning årene før (den siste biten utelates selvfølgelig både av dem og avisene, snakk om journalistikk...) så har de altså rekordoverskudd (sic): Bergen Kommune påstår å ha 1 milliard i overskudd, og pengene skal de *ikke* bruke: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Milliardoverskuddet-skal-saltes-ned-330442b.html

Dette blir litt som om jeg gikk i banken, lånte huset til pipa, lot være å betale renter på lånet (veilånene har vokst pga manglende nedbetaling og rentene er nå et hovedproblem, spesielt om de øker i årene fremover, noe de jo vil!) - men fortalte kona at jeg var blitt steinrik, og kjøpte aksjer for banklånet!

Nei, Bergen Kommune, dere går *ikke* med milliardoverskudd - dere har en galloperende vei-gjeld å betale ned, og det må dere bruke de pengene dere har til å gjøre. Ikke be staten eller innbyggerne rydde opp i luksusfellen. Klart, litt kan det være lurt å sylte ned for en regnfull dag (!), men førsteprioritet er å stanse alt som aksellererer behovet for hjelp fra andre.

Ebe

Nå er det vel Statens vegvesen som ser på vellykket rushtidsavgift som en utgift og et tap. Byrådet har nektet å øke bompengene, med begrunnelsen at utviklingen er ønsket. Da skal ikke billistene straffes ytterligere.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sandvika

Ser av revidert Oslopakke 3 at det innføres bompengeavgift på nullutslippsbiler fra 2018, men ikke på hydrogenbiler. Noen som forstår logikken i akkurat det?

Kjetil1986

Parkerte i Lillestrøm her for ei uke siden. Har vært gratis å parkere for elbiler. Nå hadde de satt opp et skilt: Elbiler må nå betale. Hydrogenbiler parkerer gratis.
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

saphran

Sitat fra: Ebe på torsdag 16. februar 2017, klokken 20:00
Nå er det vel Statens vegvesen som ser på vellykket rushtidsavgift som en utgift og et tap. Byrådet har nektet å øke bompengene, med begrunnelsen at utviklingen er ønsket. Da skal ikke billistene straffes ytterligere.

Ja du kan nå tro det. Det som vil skje i første omgang er at man ikke øker beløpene, men øker bompengene ved å oppretet flere bommer - og innføre avgift for elbiler. Dette er mye smartere fordi det vil øke bompengene langt mer enn man kunne gjort ved å øke selve passeringsavgiften. Resultatet er det samme dog for innbyggerne; mer utgifter.

Ingeniøren

Sitat fra: Sandvika på torsdag 16. februar 2017, klokken 21:13
Ser av revidert Oslopakke 3 at det innføres bompengeavgift på nullutslippsbiler fra 2018, men ikke på hydrogenbiler. Noen som forstår logikken i akkurat det?

Det er ikke logikk men politikk. Politikerne ser vel mer penger i hydrogenbil enn elbiler på sikt. Verden henger ut Trump som et miljøsvin - norske politikere er ikke det spor bedre, men de sier det ikke rett ut slik Trump gjør  :-1-:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Sandvika på torsdag 16. februar 2017, klokken 21:13
Ser av revidert Oslopakke 3 at det innføres bompengeavgift på nullutslippsbiler fra 2018, men ikke på hydrogenbiler. Noen som forstår logikken i akkurat det?
Sitat fra: Kjetil1986 på torsdag 16. februar 2017, klokken 21:57
Parkerte i Lillestrøm her for ei uke siden. Har vært gratis å parkere for elbiler. Nå hadde de satt opp et skilt: Elbiler må nå betale. Hydrogenbiler parkerer gratis.
Spesielt i Norge med vår magasinkraft er det ingen grunn til og ingen logikk i å gi hydrognbiler noen fordeler framfor andre 0 utslippsbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leif1

Det er jo uansett billigere å gi bomfritak til 50 hydrogenbiler enn 200 000 elbiler..
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA