Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av trondhla, fredag 12. august 2016, klokken 13:37

« forrige - neste »

Falsum

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. juni 2016, klokken 19:48
Jeg tror det vil øke elbilsalget. Det blir jo nå mer penger i kroner og øre å spare på å kjøre elbil enn før. For å sette det litt på spissen, hva selger mest elbiler av at:

- Fossilbiler har 10 kroner i bomavgift og elbiler 0 kroner

Eller:

- Fossilbiler har 1000 kroner i bomavgift og elbiler 10 kroner

Jeg er ganske sikker på at alternativ 2 fører til høyest elbilsalg ;)

Hvordan det påvirker byråkratiet rundt utleie er det ytterst få som bryr seg om.

Bomstress? Ærlig talt. Med autopass og avtalegiro er ikke dette noe jeg tenker på i det hele tatt. Får uansett bomregninger for Svinesundsforbindelsen.

Godt poeng. Hvis det er slik at forskjellen mellom å kjøre elbil og fossilbil gjennom bommen faktisk øker, skulle det bare øke salget av elbiler. Jeg kjenner ikke alle satsene godt nok, men dette høres lovende ut.

Griffel

#16
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. juni 2016, klokken 18:00
Sitat fra: tutti på søndag 05. juni 2016, klokken 17:09
Er hydrogen fortsatt unntatt?
Nå må du ikke gjøre det for vanskelig for dem, de er bare politikere
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Dihydrogenmonoksyd kan bli farlig glatt om vinteren da det går over fra væske til fast form rundt 0 grader.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#18
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 05. juni 2016, klokken 21:00
Dihydrogenmonoksyd kan bli farlig glatt om vinteren da det går over fra væske til fast form rundt 0 grader.
Noe som også bidrar til å redusere antall biler i trafikken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

epsilone6

Fossilsatsene innføres allerede neste år, de midlertidige forskjellene frem til 2020 blir ganske så store. Teknisk sett må ikke elbilene betale en krone så lenge de holder seg unna rushet, om noe bør dette være positivt for elbilandelen. Videre syns jeg det er bra at de legger opp en konkret plan for hva ting vil koste langt fremover i tid, det er nettopp usikkerheten som gjør bilkjøp skummelt i dag. Og husk at målet er ikke å selge flest mulig elbiler i Oslo og Akershus, målet er å få folk til å velge kollektivt.

ladov

Lurer på hva dette vil gjøre med elbilens image hos elbilhaterne? At 'noen' får noe gratis er tyngre å svelge enn at noen får noe billig.. Dere skal se at elbilhaterne mister litt av piffen nå som også elbilister må bidra. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Chivas

Sitat fra: epsilone6 på søndag 05. juni 2016, klokken 21:35
Teknisk sett må ikke elbilene betale en krone så lenge de holder seg unna rushet, om noe bør dette være positivt for elbilandelen.

Rushtiden er vel foreslått definert som 06.00-11.30 og 12.30-18.00 ;)

timingbeltkiller

Sitat fra: epsilone6 på søndag 05. juni 2016, klokken 21:35
Videre syns jeg det er bra at de legger opp en konkret plan for hva ting vil koste langt fremover i tid, det er nettopp usikkerheten som gjør bilkjøp skummelt i dag.
JA,
problemet er bare du må regne med giga stor usikkerhet på hvor lenge det går
før disse framtidsløftene blir endret betydelig.

Sitat
Og husk at målet er ikke å selge flest mulig elbiler i Oslo og Akershus, målet er å få folk til å velge kollektivt.
I den utstrekning bilistene slutter å kjøre bil og i stedet reiser kollektivt,
betaler de ikke lengre bompengene som skal finansiere denne kollektivtrafikken.

BTW
Det er enkelt å få folk bort fra 99% av all bilkjøring.
En million i årlig bilskatt er alt som skal til for å skape
nærmest tomme veier.

Da slipper du i samme slengen alle utgifter til nye veier. 


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat
Rushtiden er vel foreslått definert som 06.00-11.30 og 12.30-18.00 ;)
Tror du skal regne med 05:00 til 23:00.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Bra at flere og flere 3 hjuls elektriske MC kommer.

De er sammen med Hydrogenbilene fremdeles fritatt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AmocoCadiz

#25
Sitat fra: Chivas på søndag 05. juni 2016, klokken 21:50
Sitat fra: epsilone6 på søndag 05. juni 2016, klokken 21:35
Teknisk sett må ikke elbilene betale en krone så lenge de holder seg unna rushet, om noe bør dette være positivt for elbilandelen.

Rushtiden er vel foreslått definert som 06.00-11.30 og 12.30-18.00 ;)
Men hva er de foreslåtte rushtidene, foreligger det noen konkrete tider på dette noe sted?
ok fant de nå 6.30-9 og 15-17.

Får vi se køer av stillestående biler i havarilommene/nærliggende bensinstasjoner noen minutter før rushtidens slutt slik som mange svensker driver med ved  trængselskatten/bommene rundt Stockholm?

"Sedan trängselskatten infördes på Essingeleden har polisen upptäckt ett nytt fenomen. Bilister parkerar på sidan av vägen strax innan taxan slår om. Folk ställer sig och parkerar i de här nödfickorna på Essingeleden och inväntar en lägre taxa.  Det förefallet högst osannolikt att det skulle röra sig om punktering eller motorhaveri, säger polis Mikael Gelius."
P4 Stockholm

Softblue

Reliant Robin regnes som motorsykkel og de går vel fortsatt gratis i bomringen. Så elbil til salgs. Tilbake til bensin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Reliant_Robin
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Leaf_2014

Tar på meg jobben som sur, misunnelig dieselkjører:

Elbilistene må gjerne fryde seg over skyhøye satser for fossilbilister, men etter hvert som fossilbilene fases ut så er det de som kommer til å arve det høye avgiftsnivået. Dette gjelder også parkering nå som treklemmerne i byrådet kanskje snart skjønner at gratis parkering gir reduserte inntekter.

Som syklist ser jeg gjerne at avgiftene på elbil (og andre biler) øker. I April-Mai var det skikkelig "tygge-grus" føre langs E18 pga bilenes bearbeiding av vinterens grus, og luften fremstod tidvis som verre enn de kaldeste vinterdagene. Sikkert ikke like farlig å puste i, men likevel. Så nullutslipp lokalt kan man tørke seg et visst sted med spør du meg, neste sesong blir det filtermaske på meg for denne perioden.

Det må være betydelig billigere å sykle enn å kjøre elbil, spesielt i rushen hvor man opptar dyrebar plass på samme måte som enhver annen bil. For sånne som meg som bruker bilen stort sett til  langkjøring så er dagens elbilalternativer latterlige, og det er milevis fra lønnsomt å kjøpe seg en Tesla eller elbil som nummer to-bil.

Får se om etpar år når elbilene betaler bom, står i kø og ser hydrogenbilene suse forbi gratis i kollektivfeltet. Ulogisk, ja, men det er tross alt politikere vi har med å gjøre her.
Leaf 2014

AppleKnocker

Synd hvis misunnelse trumfer fornuft. Men det er vel litt typisk norsk.

Elbilandelen i Norge er ca 3%, så det er ennå en stykke å gå.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

arthur

Sitat fra: ladov på søndag 05. juni 2016, klokken 21:41
Lurer på hva dette vil gjøre med elbilens image hos elbilhaterne? At 'noen' får noe gratis er tyngre å svelge enn at noen får noe billig.. Dere skal se at elbilhaterne mister litt av piffen nå som også elbilister må bidra. ;)

Godt poeng, men lurer på hvor lang tid det vil ta før de ser at el-bil blir enda mer fornuftig i kroner og øre som vel er hva som teller?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA