Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjell på 2015 og 2016 E-Golf og tips til bruktkjøp

Startet av Svenn78, fredag 12. august 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

Svenn78

Jeg sitter i et veldig uføre. Min kjære Ford Focus EV begynte å opptre som et juletre for ca. tre uker siden. Lys blinket og bilen ville ikke starte. Den ble kjørt "på båre" inn til Fordverkstedet som etter to dager kom med kjedelig nytt... Det var en eller annen kontakt mellom "et eller annet" som hadde gått sund. Jeg er ikke videre teknisk av meg!

Bilen er innenfor garantitiden, så leiebil har jeg fått fra billeverandøren. Det viser seg at det kun er et menneske i Norge som er opplært til å utbedre denne feilen, så min bil vil bli sendt til Oslo for reparasjon. Delen de trenger viser seg imidlertid å være vanskelig å få tak i og alt drøyer. Jeg sitter nå med leiebil på tredje uken. Leiebilen er selvfølgelig en fossilbil. Jeg har store kostnader med tanke på drivstoffforbruk og muligens enda større forbruk av bompenger. Daglig kjører jeg vel inn rundt 250 kroner i bompenger til staten. Det utgjør for meg 1250 kroner i uka, som jeg aldri har budsjettert med, og i tillegg kommer drivstoffet som jeg svir av.

Jeg innrømmer glatt at jeg har levd godt med å kjøre elbil de siste årene!

Så til mitt spørsmål: Når jeg har gått til innkjøp av en nullutslippsbil, og den ikke virker lenger. Har jeg mulighet til å kreve at billeverandøren dekker utgifter som jeg blir påtvunget? Det er vel ikke nok med at det er snakk om bompenger, men det er vel også snakk om at jeg må betale moms på bompengene i og med at bilen jeg har kommer fra Hertz...

Er det noen elbilister som har vært borti tilsvarende problemstillinger???
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Ingeniøren

Når du reklamere innenfor garanti har du rett på tilsvarende produkt til låns men du venter hvis rep tar mer enn en uke. Fossilbil er vel ikke helt tilsvarende så jeg ville tatt vare på all dok om ekstra utgifter ifm fossilbilen, både bom og bensin og bedt dette dekket. Du skal ikke ha noen ekstra utgifter ifm rep av et produkt i garanti.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlavEmil

Nåja. Lova seier ikkje anna enn at du har krav på "en erstatningsgjenstand". Trur det er vanskeleg å krevje elbil med lova i hand.

På den andre sida er det vorte meir og meir vanleg med elbilar hos leigebilselskapa. Ser i alle fall stadig vekk el-Kia leigebilar her i Bergen. Kanskje det let seg gjere å ordne noko slikt med ein god dialog med Ford og / eller leigebilselskapet om dette trekk ut enno lengre?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arthur

Sitat fra: Svenn78 på lørdag 04. juni 2016, klokken 20:24

Så til mitt spørsmål: Når jeg har gått til innkjøp av en nullutslippsbil, og den ikke virker lenger. Har jeg mulighet til å kreve at billeverandøren dekker utgifter som jeg blir påtvunget?

Svaret er i all enkelhet et JA!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

#4
Loven sier: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren" §30

Klarere kan det vel ikke sies ! Mao om ikke selger kan stille med en elbil, så må selger dekke den ekstra kostnader en fossilbil medfører. Forutsatt at reparasjon tar mer enn en uke - her var det snakk om 3 uker. Mulig dog at du ikke har krav i uke 1.

Edit : Jo det har du §30 "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres"
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svenn78

Jeg kommer i alle fall til å forhøre meg med Ford på mandag hvordan dette kan løses på en smidig måte. :)
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

OlavEmil

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. juni 2016, klokken 08:26
Loven sier: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren" §30

Klarere kan det vel ikke sies ! Mao om ikke selger kan stille med en elbil, så må selger dekke den ekstra kostnader en fossilbil medfører. Forutsatt at reparasjon tar mer enn en uke - her var det snakk om 3 uker. Mulig dog at du ikke har krav i uke 1.

Edit : Jo det har du §30 "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres"

"Avhjelp" vil her seie reparasjon av Forden (alternativt å få levert ein ny Ford dersom den gamle ikkje kan reparerast).

Det er 3. avsnitt som gjeld lånegjenstand i reparasjonsperioden. Her er det kun "en erstatningsgjenstand" som er kravet. Rimeleg-byrden i dette avsnittet er til og med snudd, slik at lånegjenstanden må vere rimeleg for seljar.

I forarbeida viser lovgjevar til at bileigar må kunne vise til at han har eit særleg behov for bil for i det heile å kunne krevje leigebil dekka. "rene driftsutgifter forbundet med bruk av lånebil" må i alle tilfelle dekkast av bileigar.

Eg trur framleis løysinga her er ein god dialog, og forsøk på å få ordne seg ein el-leigebil.


Sitat fra: Svenn78 på søndag 05. juni 2016, klokken 09:17
Jeg kommer i alle fall til å forhøre meg med Ford på mandag hvordan dette kan løses på en smidig måte. :)

God plan :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ingeniøren

Enig i det men her har altså kjøper en ekstra kostnad på 1250 pr uke i bom da leiebilen er en fossilbil. Det er greit at man for en fossilbil for en fossilbil, selv om der er en dårligere bil, men ikke en fossilbil som innebærer mange tusen i utlegg i avhjelps perioden hvis vi ser bort fra at bensin er dyrere enn strøm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlavEmil

Dette har jo aldri blitt prøvd rettsleg, og det er mogleg du har rett. Men lova / forarbeida gir uttrykk for at det å få dekka leigebil i seg sjølv er ein "bonus" som kun er aktuelt dersom det kan visast eit ekstraordinært behov for dette. Samtidig uttalar dei klart og tydeleg at driftskostnader uansett ikkje vil vere omfatta.

På den andre sida går jo forbrukarretten i retning av sterkare og sterkare vern av kjøpar, så det er alltids mogleg dette kunne vunne fram om det nokon gong skulle kome for retten.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Beckern

#9
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 04. juni 2016, klokken 21:23
Når du reklamere innenfor garanti har du rett på tilsvarende produkt til låns men du venter hvis rep tar mer enn en uke. Fossilbil er vel ikke helt tilsvarende så jeg ville tatt vare på all dok om ekstra utgifter ifm fossilbilen, både bom og bensin og bedt dette dekket. Du skal ikke ha noen ekstra utgifter ifm rep av et produkt i garanti.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

Jeg fikk uoppfordret dekket bom-utgifter av Bilia Skøyen ifm granti.
Ingen bommer å snakke om på et døgn men det var fremme som tema (fra deres side).

arthur

Det er absolutt INGEN tvil om at man skal holdes skadesløs rent økonomisk og har krav på å få dekket de merutgifter som man påføres. Således vil man ha et rettmessig krav på å få dekket utgifter til f.eks bompenger. Forbrukerkjøpsloven gir noen helt utrolige rettigheter for oss som kunder, men mange (også blant selgerne) kjenner rett og slett ikke regelverket og hevder i hytt og pine.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

Sitat fra: Svenn78 på søndag 05. juni 2016, klokken 09:17
Jeg kommer i alle fall til å forhøre meg med Ford på mandag hvordan dette kan løses på en smidig måte. :)

Hva svarte Ford - interessant for flere vil jeg tro ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svenn78

Da har jeg fått svar fra Ford!!!

De tar bomregningene. fergeregningene glemte jeg å spørre om. Jeg reiser en rekke ganger mellom Horten-Moss  Drivstoff dekket de ikke. De jobber intenst med å få tak i en leiebil av type elektrisk til meg da delen som skal byttes på min bil ser ut til å være vanskelig å få tak i.

Kjørt leiebil siden 30. april nu.

Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Ingeniøren

Sitat fra: Svenn78 på torsdag 09. juni 2016, klokken 22:03
Da har jeg fått svar fra Ford!!!

De tar bomregningene. fergeregningene glemte jeg å spørre om. Jeg reiser en rekke ganger mellom Horten-Moss  Drivstoff dekket de ikke. De jobber intenst med å få tak i en leiebil av type elektrisk til meg da delen som skal byttes på min bil ser ut til å være vanskelig å få tak i.

Kjørt leiebil siden 30. april nu.

Grei deal !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svenn78

Er grei nok deal. Litt uvant å fylle og betale bensin... men det går for en periode.
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA