Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Chevrolet Bolt

Startet av Bjoris, torsdag 11. august 2016, klokken 09:39

« forrige - neste »

Bjoris

En interessant sak på den "nye" S 70D er hvordan de har SW begrenset batteriet som er på 75 Kwh. Noen som vet dette allerede?

Det vi vet er at 40 Kwh opsjonen kom med 60 kwh batteri der en bare fikk ladet til ca 67% på skalaen i bilen. Det blir litt snålt om det blir sånn på 70en også at du f.eks får lade til maks 93%, men antakelig blir det slik??

Det er vel ikke lenge til vi får vite det, men den første faceliftede i norge var en 90D... Har ikke trålet fourmene andre steder i verden så godt mulig at noen har erfart dette allerede...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

Sitat fra: bjoris på fredag 03. juni 2016, klokken 10:10
En interessant sak på den "nye" S 70D er hvordan de har SW begrenset batteriet som er på 75 Kwh. Noen som vet dette allerede?

Det vi vet er at 40 Kwh opsjonen kom med 60 kwh batteri der en bare fikk ladet til ca 67% på skalaen i bilen. Det blir litt snålt om det blir sånn på 70en også at du f.eks får lade til maks 93%, men antakelig blir det slik??

Det er vel ikke lenge til vi får vite det, men den første faceliftede i norge var en 90D... Har ikke trålet fourmene andre steder i verden så godt mulig at noen har erfart dette allerede...

Jeg vet dessverre ikke fasiten her, men dette er jo bare en ren programmerings feature. Så jeg tipper at 70 kwh lader seg helt opp til 100% og ikke stopper på 93%. Med en stopp på 93% antar jeg man vil genere mye trafikk til service sentrene.

For øvrig synes jeg denne forretningsmodellen er svært god og spennende. Tipper at man i fremtiden kun har ett batteri pr model. Tenk så fett å kunne kjøpe en Model S 75 kwh et år, og hvis behovet og/eller økonomien endrer seg så kan man klinke til med en oppgradering til 110 kwh. Veldig spennende! 

MyMuffin

Sitat fra: Toonster på fredag 03. juni 2016, klokken 10:49
Sitat fra: bjoris på fredag 03. juni 2016, klokken 10:10
En interessant sak på den "nye" S 70D er hvordan de har SW begrenset batteriet som er på 75 Kwh. Noen som vet dette allerede?

Det vi vet er at 40 Kwh opsjonen kom med 60 kwh batteri der en bare fikk ladet til ca 67% på skalaen i bilen. Det blir litt snålt om det blir sånn på 70en også at du f.eks får lade til maks 93%, men antakelig blir det slik??

Det er vel ikke lenge til vi får vite det, men den første faceliftede i norge var en 90D... Har ikke trålet fourmene andre steder i verden så godt mulig at noen har erfart dette allerede...

Jeg vet dessverre ikke fasiten her, men dette er jo bare en ren programmerings feature. Så jeg tipper at 70 kwh lader seg helt opp til 100% og ikke stopper på 93%. Med en stopp på 93% antar jeg man vil genere mye trafikk til service sentrene.

For øvrig synes jeg denne forretningsmodellen er svært god og spennende. Tipper at man i fremtiden kun har ett batteri pr model. Tenk så fett å kunne kjøpe en Model S 75 kwh et år, og hvis behovet og/eller økonomien endrer seg så kan man klinke til med en oppgradering til 110 kwh. Veldig spennende!

Eller bare vente til garantitiden er ute og for så å "chip-tune" frem den ekstra kapasiteten.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Muffinman

Om batteriet cappes på topp vil selvfølgelig bilen vise 100% når begrensningen nås :)

Bjoris

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. juni 2016, klokken 11:31
Om batteriet cappes på topp vil selvfølgelig bilen vise 100% når begrensningen nås :)
Det er ikke gjort slik i 40 versjonen, der får du ikke dradd ladelimit over 67%. Blir ikke overrasket om Tesla legger seg på den samme løsningen, det vil jo være med på minne deg ofte på at du kan mot 33.600 få lov å lade mer;) Tipper de ønsker denne "trafikken" til service centrene for å oppnå mersalg:)

Time will show, jeg vil jo helst ha det slik at 100% viser 100%, samtidig er det jo greit å ha "riktig" nivå på batteriet nedover også og det vil jo ikke bli riktig om 100% egentlig er 93%
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

Sitat fra: bjoris på fredag 03. juni 2016, klokken 11:46
Sitat fra: Muffinman på fredag 03. juni 2016, klokken 11:31
Om batteriet cappes på topp vil selvfølgelig bilen vise 100% når begrensningen nås :)
Det er ikke gjort slik i 40 versjonen, der får du ikke dradd ladelimit over 67%. Blir ikke overrasket om Tesla legger seg på den samme løsningen, det vil jo være med på minne deg ofte på at du kan mot 33.600 få lov å lade mer;) Tipper de ønsker denne "trafikken" til service centrene for å oppnå mersalg:)

Time will show, jeg vil jo helst ha det slik at 100% viser 100%, samtidig er det jo greit å ha "riktig" nivå på batteriet nedover også og det vil jo ikke bli riktig om 100% egentlig er 93%

Du har nok et godt poeng ja. Problemet med at det ikke viser 100% er vel begrenset, da man helst ikke skal ha lading til 100% så ofte. Om jeg har forstått det rett.

Bjoris

Sitat fra: Toonster på fredag 03. juni 2016, klokken 12:18
Sitat fra: bjoris på fredag 03. juni 2016, klokken 11:46
Sitat fra: Muffinman på fredag 03. juni 2016, klokken 11:31
Om batteriet cappes på topp vil selvfølgelig bilen vise 100% når begrensningen nås :)
Det er ikke gjort slik i 40 versjonen, der får du ikke dradd ladelimit over 67%. Blir ikke overrasket om Tesla legger seg på den samme løsningen, det vil jo være med på minne deg ofte på at du kan mot 33.600 få lov å lade mer;) Tipper de ønsker denne "trafikken" til service centrene for å oppnå mersalg:)

Time will show, jeg vil jo helst ha det slik at 100% viser 100%, samtidig er det jo greit å ha "riktig" nivå på batteriet nedover også og det vil jo ikke bli riktig om 100% egentlig er 93%

Du har nok et godt poeng ja. Problemet med at det ikke viser 100% er vel begrenset, da man helst ikke skal ha lading til 100% så ofte. Om jeg har forstått det rett.

Det er iallefall mye bedre om de tar det på toppen enn i bunnen, utrolig kjiipt å ikke rekkefrem samtidig som du VET det er nok strøm, hehe. kunne jo vært smart om en da kunne ringe og få litt mer strøm OTA, hehe
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#7
For Tesla må dette være noe de ønsker å unngå, det er jo for dem ikke rasjonelt å levere ut større batteri enn det kunden har bedt om og betalt for. Antar det er bare en liten periode før 70 forsvinner, slik 85 gjorde. Dessverre spratt prisen på 90 tilsvarende opp... Så om 70 blir 75 må en anta at prisen økes i området med prisen for dette tillegget, levert fra fabrikk, altså 24.000 eller deromkring
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Er det noen som har fått bekreftet at 75 batteriet har den samme kjemien som 90 batteriet og at det er årsaken til større kapasitet?

Har det kommer noe konklusjon på om 90 batteri taper seg fortere slik det kunne se ut for? (rekkevidde redusertes fort i bilens anslag ved 100% lading var det vel som indikerte dette?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på fredag 03. juni 2016, klokken 12:55
For Tesla må dette være noe de ønsker å unngå, det er jo for dem ikke rasjonelt å levere ut større batteri enn det kunden har bedt om og betalt for.

Ikke usannsynlig det. Pt. ser jo 70 ut som et kanonkjøp, forutsatt at 70``en fortsatt overleverer tilsvarende gammel 70. Å kjøpe et batteri som leverer mer energi enn det skal, og i tillegg har større marginer enn andre batterier, er det jeg vil kalle et smart kjøp :)

Hva man får i praksis må vi nok vente på avlesning for å se. Kanskje lettest for Tesla å begrense i toppen ja slik at du bare får ladet til ca 93%. Spørsmålet blir da om det er 93% av 77,5 (5kWh opp fra gammel 70), 93% av 75 eller 93% av en annen totalkapasitet.

Første gang en ny 70 lader til 100% og kobler til avleser ser vi om spenningen er 4,2V eller lavere, og kan se da om alt er i topp eller bunn.

Verdien på 75 oppgraderingen er jeg foreløpig usikker på. Den virker veldig dyr, spesielt mtp at gammel 70 overleverte. Er man uheldig får man bare 2,5kWh mer enn gammel 70 (men 5kWh mer enn ny).
Nye 90 lever jo faktisk 5kWh mer enn 85, så der har de alt på stell. Og 89 av 90 slik min leverer (leverte når ny...) er godkjent for meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

Det er nok litt mindre rekkevidde på ny 70 nå med 75 batteri, ifht pre facelift 70. Om ikke så er det meget raust av Tesla og samtidig meningsløst å betale 24t eller 33t for minimalt med ekstre rekkevidde for å få 75 på bakluka. Blir spennende å se hvordan dette faktisk er i virkeligheten. Jeg tenker at sålenge det nye batteriet leverer noe mer kapasitet, minst 3 kWh mer enn det gml så skal jeg leve godt med litt kortere rekkevidden en gml 70 da batteriet lever bedre
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA