Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av MrBacardi, onsdag 10. august 2016, klokken 21:05

« forrige - neste »

MrBacardi

Frp, Høyre, KrF og Venstre går inn for salgsstopp av bensin- og dieselbiler i 2025:
http://www.aftenposten.no/norge/politikk/Frp_-Hoyre_-KrF-og-Venstre-gar-inn-for-salgsstopp-av-bensin--og-dieselbiler-i-2025-199092b.html

Frp, Høyre, KrF og Venstre er enige om ny energimelding. Det inkluderer at etter 2025 skal ingen nye bensin- eller dieselbiler selges.


Dette må vel få flere folk til å våkne opp fra fossildvalen :)
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Amoss

Litt interessant at dette skjer samme dag som jeg fikk dette på mail:
Sitat
Historisk VW-besøk til Norge for å lære om elbil

Den norske elbilsuksessen setter stadig større spor i verden: I dag var Volkswagen-styret, med formann Dr. Herbert Diess i spissen, på et historisk Oslo-besøk. Verdens nest største bilprodusent ønsker kort sagt å lære av de norske erfaringene. Christina Bu i Elbilforeningen bidro med erfaringene fra våre medlemmer. Mer om besøket kommer på elbil.no.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Chivas

"De fire partiene er også enige om en ny klimaavgift på strøm."

Ja, vi vet jo at bare man sette "klima" eller "miljø" foran en avgift, vil alle rope Halleluja!

Nå er det jo ikke overaskende at man i fremtiden vil se høyere og høyere avgift på strøm etterhvert som fossilparken fases ut.

Noen som tør å spå om hvor mye en el-bil vil koste i drift ved nevnte 2025/2030? Jeg tipper at kostnadene vil ligge temmelig likt det man opplever som fossilbilist i dag.


janegils

Jau, de vil nok sakte men sikkert kompansere tapt drivstoffavgift med økte strømavgifter.
Det er jo logisk at strøm produsert av vannkraft skal ha ei miljøavgtift...

AppleKnocker

Tror du har rett i antagelsene dine.

Det er to halmstrå kostnader ved drift av elbil. Det ene er at vi starter med et lavt avgiftsnivå på elbiler. Det betyr tross alt at det er noe mer smertefullt for politikkere å heve avgiftene. På fossilbiler er vi vant til astromiske avgifter, og ingen forventer noe annet.
Det andre halmstrået, er at det faktisk går an å produsere drivstoff til elbil selv. Jeg vet ikke hva investeringen for solcellepaneler blir i 2025, men det blir garantert billigere enn nå.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Porsgrunn

Sitat fra: Chivas på fredag 03. juni 2016, klokken 08:58
Noen som tør å spå om hvor mye en el-bil vil koste i drift ved nevnte 2025/2030? Jeg tipper at kostnadene vil ligge temmelig likt det man opplever som fossilbilist i dag.

Om du bare tenker på kostnaden bensin/diesel kontra strøm så vil det aldri i verden bli like dyrt som fossilbiler i dag.

Om vi sier at drivstoff koster 13 kr literen og bilen bruker 0,5 på mila blir det 6,5 kr.

Om en elbil bruker 2 kWh på mila må strømmen da koste over 3 kroner per kWh. Om ikke polititeknikerne har sett protester før ville de sett det da. For en enebolig med årlig forbruk på 20 000 kWh hadde strømregninga gått opp med godt over 60 000.

Chivas

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 03. juni 2016, klokken 09:38

Om en elbil bruker 2 kWh på mila må strømmen da koste over 3 kroner per kWh. Om ikke polititeknikerne har sett protester før ville de sett det da. For en enebolig med årlig forbruk på 20 000 kWh hadde strømregninga gått opp med godt over 60 000.

Er enig i at det høres heftig ut, samtidig sitter jeg med en følelse av at dette ikke kommer til å bli usannsynlig i fremtiden.

Øyvind.h

Sitat fra: Chivas på fredag 03. juni 2016, klokken 13:17
Sitat fra: Porsgrunn på fredag 03. juni 2016, klokken 09:38

Om en elbil bruker 2 kWh på mila må strømmen da koste over 3 kroner per kWh. Om ikke polititeknikerne har sett protester før ville de sett det da. For en enebolig med årlig forbruk på 20 000 kWh hadde strømregninga gått opp med godt over 60 000.

Er enig i at det høres heftig ut, samtidig sitter jeg med en følelse av at dette ikke kommer til å bli usannsynlig i fremtiden.

I en fremtid hvor strømmen koster 3kWh til elbil kan du bare glemme bensin til 15kr literen. At strømmen blir dyrere i fremtiden kan godt hende. Da kan man supplere med egen produksjon, eller slå seg til ro med at differansen mot fossil energi antakelig ikke endres særlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TB

Slik eg har forstått har det (historisk) i enkelte land og områder vore brukt ulik sats / pris for bruk av elektrisk kraft. Eksempelvis var straum til lys rimelig, men annan bruk (eksempelvis kokeplate) kosta meir.

Overgang frå lampesokker til andre typer apparat var vanlig for å få tilgang på rimelig kraft.

Fram til hausten 1993 var det kilometeravgift på kjøretøy med dieselmotor. Dette vart endra til at avgifta var på kjøp av drivstoffet. Drivstoff uten avgift vart tilsatt farge.

Det er alt bestemt av vegavgifta skal bli innkrevd av forsikringselskap. Ein enkel måte å legge avgift på elektrisk kraft brukt i kjøyretøy ville vera å be forsikringselskap kreve inn denne avgifta, basert på antal km kjøyretøyet har vore brukt. Dermed kan elektrisk kraft til hustand være på normal pris, men til bruk i elektrisk kjøyretøy være kostbar. Ved bruk av eigenprodusert straum ville fortsatt avgifta måtte bli betalt...

Håpar ikkje dette skjer, berre tankar rundt det som teknisk sett kan bli gjort, om det er politisk ynksje for det.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Amoss

Sitat fra: TB på fredag 03. juni 2016, klokken 23:57
Det er alt bestemt av vegavgifta skal bli innkrevd av forsikringselskap. Ein enkel måte å legge avgift på elektrisk kraft brukt i kjøyretøy ville vera å be forsikringselskap kreve inn denne avgifta, basert på antal km kjøyretøyet har vore brukt. Dermed kan elektrisk kraft til hustand være på normal pris, men til bruk i elektrisk kjøyretøy være kostbar. Ved bruk av eigenprodusert straum ville fortsatt avgifta måtte bli betalt...

Om man krever inn en km basert avgift via forsikringsselskapene kan man vel neppe kalle det for en "elavgift"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TB

Sitat fra: Amoss på lørdag 04. juni 2016, klokken 00:04
Om man krever inn en km basert avgift via forsikringsselskapene kan man vel neppe kalle det for en "elavgift"?
Stemmer - mitt poeng var at om det er politisk vilje kan det fint finnes avgifter til elkjøyretøy utan at straum til hushaldning blir dyrere.

Denne km avgifta gjerne gjelde alle typar kjøyretøy, eller ha ulik sats for ulikt type drivstoff.

Her er og ein variant: http://forskning.no/2014/12/ny-gps-brikke-kan-erstatte-bompenger
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Enigami

#12
Et slikt forbud er ikke lovlig så lenge vi har EØS-avtale. De norske politikerne forsøkte seg med forbud mot salg og bruk av vannscootere, men de kan ikke forby bruk eller salg av produkter som omsettes og produseres (mer enn 50%) i Europa. Dette ble "komplisert juss". Til slutt måtte de oppheve forbudet og heller regulere det strengt. Det er jo bare tull, så nå opphever de trolig særegne regler for vannscootere likevel.

For at Norge skal kunne forby bensin- og dieselbiler må altså Europa i så fall gjøre det samme. I tillegg vil det trolig fortsatt være lett å bruktimportere nye biler fra andre EU-land.

Løsningen blir nok heller å regulere dette i avgifter, slik at de av oss som har råd kan fortsette å kjøre bensinbiler og diesel om man ønsker dette.
For meg må gjerne folk kjøre elektrisk, så lenge jeg slipper selv.

I tillegg vil nok bensinbiler få en liten elmotor slik at de kan kalles hybrider og overleve i "all fremtid". Hybrider har jo to mnd på rad nå slått elbilsalget ned i støvlene, til tross for at disse ikke har elbilfordelene.

Ingeniøren

#13
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juni 2016, klokken 14:11
Sitat fra: Chivas på fredag 03. juni 2016, klokken 13:17
Sitat fra: Porsgrunn på fredag 03. juni 2016, klokken 09:38

Om en elbil bruker 2 kWh på mila må strømmen da koste over 3 kroner per kWh. Om ikke polititeknikerne har sett protester før ville de sett det da. For en enebolig med årlig forbruk på 20 000 kWh hadde strømregninga gått opp med godt over 60 000.

Er enig i at det høres heftig ut, samtidig sitter jeg med en følelse av at dette ikke kommer til å bli usannsynlig i fremtiden.

I en fremtid hvor strømmen koster 3kWh til elbil kan du bare glemme bensin til 15kr literen. At strømmen blir dyrere i fremtiden kan godt hende. Da kan man supplere med egen produksjon, eller slå seg til ro med at differansen mot fossil energi antakelig ikke endres særlig.

Supplere med egen strøm - i Tyskland har de vel begynt å skattlegge folk som produserer all sin strøm selv, i alle fall vurderes det. Det kommer, vær du sikker - penga må inn  :-X

De er jo i full gang med å planlegge innføring av avansert målere og variable strømpriser over døgnet, så nå må vi lade bil, lage mat og vaske klær på natta..... De sier at det skal bil billigere for oss men nettleien må øke. Er det det man kaller konkurranse i strømmarkedet ? Hos meg står nettleien for halve kostnaden og den skal altså øke - svin kaller jeg slike  :(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Rent teoretisk kan jo nettleia økes til det punktet hvor solceller, vindturbin og dieselaggregat blir billigere. Mye å gå på mao.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA