Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Knut Erling Øen, onsdag 10. august 2016, klokken 20:59

« forrige - neste »

GeirHM

Jeg skvatt da jeg så nyheten i DN i dag morges. FRP fronter et politisk vedtak om intet salg av fossile privatbiler etter 2025. Om ni år altså. Det er tross alt transportsektoren som er hovedmarkedet til all verdens oljeproduksjon. Og så er det altså slutt fra og med 2025. Finito. For godt til å være sant. Og slik var det også. Avtalepartnerne har finpusset på teksten. Det står ikke noe om noe forbud. Ikke nå lengre, i et hvert fall. Og det gjelder altså bare det norske bilmarkedet. Og det handlet aldri om bussene og lastebilene. Ikke i 2025 i det minste. Men politikk handler ikke om forbud. Det handler om signaler. Og dette var et kraftig ett. Det nådde også bort til Elon Musk. Og hva vet jeg? Det er rimelig grunn til å tro at det nådde fram til strategene til de fossile bilprodusentene også. Slike signaler har de godt av. Og det har miljøet også.

Måkemannen

Sitat fra: Vollis47 på fredag 03. juni 2016, klokken 07:37
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 03. juni 2016, klokken 00:04
Nytt nachspiel på gang høres det ut som. Ender vel opp med en seteavgift på dieselbiler.
Det blir nok heller økt avgift/skatt på strøm. Det blir jo "perfekt" når det blir flere elbiler. Slik er dessverre tankegangen til mange av politikerne. Og her er de venstre-vridde og miljø-politikerene verstinger.
Det gir meg ihvertfall enda mer motivasjon til å innstallere solceller på taket. Jeg bare lurer på; kommer Enova fortsatt til å støtte utbygging av solceller? En utbygging som da vil ødelegge inntektsgrunnlaget deres?

Robert Sund

 http://www.tu.no/artikler/fossilbilene-skal-fases-ut-i-2025/347825
Sitat
Med det vi legger opp til nå, med kraftig satsing på hydrogen og bio, er det ikke sikkert vi engang kommer til å trenge et forbud i 2025, sier Bru.

Her trengs det mobilisering

Knut Erling Øen

Ja, det må mobiliseres både for salgsforbudet og for batteri som er en bedre løsning enn Hydrogen.

Det er mulig Hydrogen har noe for seg hvor det ikke finnes andre alternativ - men det er en dyr og energikrevende løsning.  Viser til artikkel i TU - Teknisk Ukeblad: "Tesla-grunder mener Hydrogen er Svindel - Hydrogenbiler er egentlig elbiler. De har bare ekstraordinært dårlig batteri"

http://www.tu.no/artikler/tesla-grunder-mener-hydrogen-er-en-svindel/347430
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

ladov

Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. juni 2016, klokken 21:09
Skulle ønske at dette skjedde - men dessverre urealistisk. Hvor mange Gigafactories trengs for å erstatte fossilbil på verdensbasis.
Ca 100, da har vi nok til å dekke elektrifisering av bilflåten og ganske mye av det stasjonære lagringsbehovet(powerwall osv)

Teknisk sett er ikke 100 nye fabrikker noe å snakke om, jeg er derimot veldig spent på økonomi og vekstrate.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Sverreb

Sitat fra: ladov på onsdag 08. juni 2016, klokken 12:10

Teknisk sett er ikke 100 nye fabrikker noe å snakke om, jeg er derimot veldig spent på økonomi og vekstrate.

Husk det er ikke bare fabrikkene som må bringes opp, de har en forsyningslinje som må oppgraderes også. Av det vi ser i dag må dete utvnnes mye mer mangan og kobolt og sannsynligvis en del mer lithium enn det vi kan med dagens kjente forekomster for å forsyne en slik produksjon. At nye forekomster vil finnes er jeg ikke i tvil om, men det kan ta mye tid. Det tar gjerne en 10 år å få en ny gruve i gang, og jeg tror ikke risikoviljen til a sette i gang masse gruver samtidig er der*. Alle som skal investrere milliarder av dollar i slikt vil spørre seg om sikkerheten for investeringen om de ser mange andre som starter gruver i samme segment vil bekymringen for hvorvidt etterspørselen faktisk vil vokse så bratt som vi tror.

Skifteretten er full av selskaper som hadde overdreven tro på kontinuerlig eksponesiell vekst.

*) Selv om vi tar elektrifiseringen av transportsektoren og behovet for batterier for gitt. Hva skjer med investeringene din om du satser stort på kobolt i dag og så lager noen en ny og bedre celle som ikke trenger kobolt om 7 år...

Måkemannen

Sitat fra: Sverreb på onsdag 08. juni 2016, klokken 13:21
Sitat fra: ladov på onsdag 08. juni 2016, klokken 12:10

Teknisk sett er ikke 100 nye fabrikker noe å snakke om, jeg er derimot veldig spent på økonomi og vekstrate.

Husk det er ikke bare fabrikkene som må bringes opp, de har en forsyningslinje som må oppgraderes også. Av det vi ser i dag må dete utvnnes mye mer mangan og kobolt og sannsynligvis en del mer lithium enn det vi kan med dagens kjente forekomster for å forsyne en slik produksjon. At nye forekomster vil finnes er jeg ikke i tvil om, men det kan ta mye tid. Det tar gjerne en 10 år å få en ny gruve i gang, og jeg tror ikke risikoviljen til a sette i gang masse gruver samtidig er der*. Alle som skal investrere milliarder av dollar i slikt vil spørre seg om sikkerheten for investeringen om de ser mange andre som starter gruver i samme segment vil bekymringen for hvorvidt etterspørselen faktisk vil vokse så bratt som vi tror.

Skifteretten er full av selskaper som hadde overdreven tro på kontinuerlig eksponesiell vekst.

*) Selv om vi tar elektrifiseringen av transportsektoren og behovet for batterier for gitt. Hva skjer med investeringene din om du satser stort på kobolt i dag og så lager noen en ny og bedre celle som ikke trenger kobolt om 7 år...

De finnes jo, LFP. De har bare lavere energitetthet enn LCO.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA