Distribusjonsskinne for mange ladepunkter

Startet av Dmitri, torsdag 02. juni 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

Dmitri

Hei! Har tidligere startet en tråd om design av smarte ladeløsninger for borettslag som har større antall ladeplasser (27+33 fordelt på to garasjer i vårt fall). Den nye tråden handler om et smart distribusjonssystem for strøm frem til ladepunktene!

Det vanlige er å ha en separat kurs (med sikring, måler og jordfeilbryter) per ladeplass ut fra et teknisk rom eller fordelingsskap som er plassert der hovedinntaket for strøm er i et garasje. Denne løsningen medfører to potensielle problem:

1. Borettslaget må insvestere i en stor fordelingsskap (og ha plass til denne).
2. Det blir mange kabler ut (en til hver ladeplass) og det kan bety store kabelgater, kjerneborring av større hull i betongvegger og høye kostnader for kabeltrekking.

Er det noen som har erfaring med bruk av fordelingsskinner? Her er et eksempel fra Schneider Electric:

http://ecatalogue.schneider-electric.no/GroupList.aspx?navoption=6&navid=25226&grouprowid=100686

Finnes det mange leverandører, hva er pros and cons samt prisforskjell?

Med en slik skinne trenger man bare en kabel ut fra hovedinntaket (og ev en sikring forran hvis skinnen tåler mindre A enn hovedsikringen er på). Den kabelen kobles til skinnen som går midt i garasjen. Alle ladestasjoner kobles så til skinnen med pods (plug and play). Pods kan inneholde alt fra bare en sikring (hvis det allerede er jordfeilsbryter og kWh-måler innebygget i ladestasjoner), eller alt ovennevnt (sikring, jordfeilsbryter og kWh-måler). Fordeler med slik løsning er:

1. Ikke behov for stort skap med sikringer for hver ladestasjon og en "snygg" løsning uten titalls kabler i taket.
2. Plug and play installasjon av nye ladestasjoner (det pleier å være uttak hver 0,5-1 meter på slik skinne)

Den løsningen er brukt mye i industrien, men ikke så veldig mye i private hus/borettslag. Her er et eksempel på borettslag som virker ha gått for slik løsning:

http://gimleterrasse.no/460/

Man kunne også bare dra en fet kabel i taket ut fra strømintaket sånn at alle som vill ha ladestasjon får koble seg på der. Men da man kutte hovedkabel og ha en koblingsboks for hver ny punkt, noe som kan være dyrer og er langt ifra så snyggt.

Ingeniøren

Skal du ha lastfordeling så nytter det vel ikke med short cuts ? På jobb har vi som sagt lastfordeling og der er det mye kabelgater med veldig mye laaange parallelle kabler til hver boks. Hadde de ikke trengt de så hadde de nok spart litt på kabel...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

elektrolux

Løsningen er ideel for Zapcharger Smart som kun trenger en tilførselskurs, men er dessverre kostbar.

Blir omtrent som tunnelarbeid. Tunellboremaskin er ideelt, men god gammeldags spengning gir samme resultat til en rimeligere pris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. juni 2016, klokken 21:24
Skal du ha lastfordeling så nytter det vel ikke med short cuts ? På jobb har vi som sagt lastfordeling og der er det mye kabelgater med veldig mye laaange parallelle kabler til hver boks. Hadde de ikke trengt de så hadde de nok spart litt på kabel...
Tanken med fordelingsskinner istedet for kabel er ikke "short cuts" lastdeling/lastbalansering er akkurat like enkelt og uansett hvilken leverandør dere har ladebokser ville kunne benytte dette. Så spørsmålet er vel heller pris skinner/kabel eller om ingeniøren (altså den ingeniøren som prosjekterte systemet ikke Ingeniøren) i det hele tatt vurderte muligheten. Kanskje Ingeniøren skulle spørre ingeniøren.

Det er langt fra sikkert at en fet kabel i full lengde blir rimligere enn flere mindre kabler hvor mange blir kortere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dmitri

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. juni 2016, klokken 21:24
Skal du ha lastfordeling så nytter det vel ikke med short cuts ? På jobb har vi som sagt lastfordeling og der er det mye kabelgater med veldig mye laaange parallelle kabler til hver boks. Hadde de ikke trengt de så hadde de nok spart litt på kabel...

Tenker du at det er en short cut å installere en skinne, eller short cut å ha mange kabler? Ser ikke for meg relevansen ifm lastfordeling. Det er ju samme 200A inntakssikring som leverer strømm, enten via flere mindre (eventuelt en fet) kabel, eller via en fordelingsskinne (som er i prinsippe som en fet kabel, men teknisk sett en bedre løsning da du slipper koblingsbokser overalt og kan flytte it sikringer du individuelle ladestasjoner ut til nærheten av ladestasjonene istedenfor å ha dem i felles stor skap).

Dmitri

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. juni 2016, klokken 23:59
Løsningen er ideel for Zapcharger Smart som kun trenger en tilførselskurs, men er dessverre kostbar.

Blir omtrent som tunnelarbeid. Tunellboremaskin er ideelt, men god gammeldags spengning gir samme resultat til en rimeligere pris.

Tenkte jeg skulle ta inn noen anbud på to slike skinner og se hva kostnaden havner på. Iht folk på Eliaden som solgt disse (grossister) så var det snakk om noen titalls tusen. Kan godt være at det er rimligere enn å investere i stor fordelingsskap og mange kabler ut til hver ladeplass. Da blir også kabellengden som hver og en som ska ha ladestasjon trenger densamme.

RaBalder

Å titte på en slik distibusjons-skinne er ikke dum. Det er en meget effektiv måte å få spredd strøm rundt til flere "tappe-punkter".

Den bør absolutt utredes. Kanskje i kombinasjon med kortere kabelstrekk til en eller flere ladeplasser fra hver "avlegger".


"Saus" nå ikke denne ideen sammen med lastbalansering for det er noe helt annet.

elektrolux

Sitat fra: Dmitri på fredag 03. juni 2016, klokken 18:35
Kan godt være at det er rimligere enn å investere i stor fordelingsskap og mange kabler ut til hver ladeplass.

Sammenlignet med anlegg som krever fordelingsskap kan det være økonomi i dette, men sammenlignet med en stk 5 leder kabel vil den nok bli dyrere. I noen tilfeller kan kanskje en blanding være bra. Det har vi sett i et bygg i Vestby der det allerede lå en strømskinne vi kunne koblet oss innpå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dmitri

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. juni 2016, klokken 07:05
Sammenlignet med anlegg som krever fordelingsskap kan det være økonomi i dette, men sammenlignet med en stk 5 leder kabel vil den nok bli dyrere. I noen tilfeller kan kanskje en blanding være bra. Det har vi sett i et bygg i Vestby der det allerede lå en strømskinne vi kunne koblet oss innpå.

Enig. Men hvordan skjer fordelingen ut fra en 5-leder kabel til en slik anlegg? Kan kabelen gå fra ladestasjon til ladestasjon, eller kobler man ladestasjoner via koblingsbokser (da blir det mange koblingsbokser - og man trenger vel også en sikring når kabelen skifter dimensjon til mindre som går ut til stasjonene). Går det å henge 27-33 ladestasjoner på en kabel, sikret med 200A, eller må man ha 3 stykker 63 A kurser (en 200A kabel kan sammenlignes med fordelingsskinne).

Det er også et moment til i dette. Hvis de få som i utgangspunktet har elbiler er spredd i garasjen så blir kabeltrekkingen en utfordring. Mens med en fordelingsskinne så kan man enkelt koble alle på uansett hvor den nye ladestasjonen er. Vet ikke om dette påvirker kostnaden så mye, burde regne på det.

Griffel

#9
Sitat fra: Dmitri på lørdag 04. juni 2016, klokken 14:04
Enig. Men hvordan skjer fordelingen ut fra en 5-leder kabel til en slik anlegg? Kan kabelen gå fra ladestasjon til ladestasjon, eller kobler man ladestasjoner via koblingsbokser (da blir det mange koblingsbokser - og man trenger vel også en sikring når kabelen skifter dimensjon til mindre som går ut til stasjonene).
Kablen kan gå via koblingsbokser, siden grenkablen til ladestasjonen er sikret mot overlast av ladestasjonensikring er trolig sikring ved avgreningen ikke nødvendig. Sikringen oppstrøms koblingsboksen er overstrømsbeskyttelse for den store kablen og kortsluttningsbeskyttelse for systemet. Hva som kreves er avhengig av kabeldimensjon på grenledninger og hovedkabel, kabellengder, transformatorens kortsluttningsytelse osv. Det er også avhengig av forholdet mellom hovedkabel og grenkablen, Dette må elektrikker regne på.

Sitat fra: Dmitri på lørdag 04. juni 2016, klokken 14:04
Går det å henge 27-33 ladestasjoner på en kabel, sikret med 200A,
Nesten sikkert ikke og det er ikke sikkert heller at en 200A kabel er billigere enn 2 stk 100A, 3 stk 63A eller 6 for 32A.

Det er ikke lett å si hva som lønner seg, det vil også variere med garasjens lay-out, hvor langt det er fra hovedfordeling til første koblingsboks osv.

Sitat fra: Dmitri på lørdag 04. juni 2016, klokken 14:04
Hvis de få som i utgangspunktet har elbiler er spredd i garasjen så blir kabeltrekkingen en utfordring. Mens med en fordelingsskinne så kan man enkelt koble alle på uansett hvor den nye ladestasjonen er.
Alternativet er å legge opp koblingsbokser/koblingsskap på en del sentrale steder i garasjen og la elbileier bekoste kabel og ladestasjon fra disse punktene.

Å tvangsflytte de som ikke har elbil for å optimaliser en gradvis utbygging, er nok tilnærmet umulig å få gjennom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

De som har elbil har mye å hente på å bytte plass hvis det gir dem lademuligheter. Hva med å legge elbil ladeplassen lengst bort fra inngangen ? Det vil nok gjøre det letter å installere og flytte rundt på plassene  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

elektrolux

@ Griffel. Takk for god info.

Ellers har vi lært at "stolpeplasser" gjerne ikke er så populære blandt fossilbillister, men geniale for elbillister.

Det åpner for frivillig bytte av P plasser
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dmitri

Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. juni 2016, klokken 19:14
@ Griffel. Takk for god info.

Ellers har vi lært at "stolpeplasser" gjerne ikke er så populære blandt fossilbillister, men geniale for elbillister.

Det åpner for frivillig bytte av P plasser

Som ingeniør setter jeg ikke så veldig stor pris på dette med å prøve overtale gamle tanter til å skifte p-plass som de har hatt i alle år :) Å prøve finne ut hvilken teknisk løsning er best er klart mye mer gøy. Men det finnes en potensiale i å samle alle elbiler på en plass ja.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA