Må ha nye høyttalere i Thinken

Startet av el nino, onsdag 15. september 2010, klokken 16:12

« forrige - neste »

mohpet

Sitat fra: Boogie på mandag 21. februar 2011, klokken 10:47Lim opp en bred kobberfilm fra foran til bak. Selv brukte jeg en 10 cm bredde film (tykkelsen spiller ingen rolle).
Kan ogsaa legge en remse fra ene siden til den andre for aa dekke ogsaa disse retningene.

Kobberremsene kobles til jord paa antenna.

Hvor kan man kjoepe slik kobberfilm? Har samme utfordringen i min Kewet 5.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think City 4-seter (rød) Enerdel Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
2021 Mustang Mach-e GT (cyber orange)
E-twow Booster 2S el sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5 (grønn)
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard el sparkesykkel
Asker

Elmo

Sitat fra: Boogie på mandag 21. februar 2011, klokken 10:47
Men man må kansje ta ned taktrekket invendig.
Lim opp en bred kobberfilm fra foran til bak. Selv brukte jeg en 10 cm bredde film (tykkelsen spiller ingen rolle). Kan også legge en remse fra ene siden til den andre for å dekke også disse retningene.

Hadde det ikke vært en fordel å få Think til å montere dette som standard fra fabrikken?
Ser jo ut som "alle" sliter med dette.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Egentlig litt rart, da antennen har jordplanet i selve aluminiumstakkonstruksjonen. D.v.s en avstiver mellom B stolpene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Man skulle tro at det å ha forbindelse med gods (rammen) ville være nok.
Det er det ikke. Det er arealet som er avgjørende, og det skal ligge omtrent parallelt med jordplanet.

Think burde helt klart lagt inn dette i taket. Og jeg tror at en aluminiumsfilm vil kunne gjøre samme nytten.
Litt tykk alu folie på rull festet med dobbelsidig tape...

Jeg søkte litt rundt på kobberfilm, men det var tydeligvis ikke så lett å finne.
Husker ikke hvor jeg fikk min fra, men tror jeg kjøpte den i utlandet...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

RoadRunner

Aluminiums-tape virker også, fås på Biltema for en rimelig penge. Merk at det må være god kontakt mellom skjerm på kabel/antenne og tape - og det kan være vanskelig å få til.

Ett annet alternativ er å lage ett jordplan av en ledning (helst 2-4) og spre rundt antennen. Husk god kontakt - og ikke kortslutt med selve antenne-pisken.

Litt antenneteori kan finnes her:
http://www.electronics-tutorials.com/antennas/antenna-basics.htm
Les avsnittet under "Figure 1. - a quarter wave vertical antenna with drooping radials".

For å finne 1 bølgelengde sånn cirka: 300/100MHz = 3m. En dipol blir da ca 1.5m for fm-båndet. Dvs. 0.75m på hver "del". Dette er en kvart bølgelengde, som er lengden man bør ha på ledninger i jordplanet nevnt over.

Ellers har jeg hatt stor suksess med en dipol liggende mellom "innertaket" og yttertaket i Buddyen.

Som regel er problem med dårlig mottak knyttet til dårlig kontakt i plugger og/eller fukt-inntrenging i coax, med påfølgende dårlig ledningsevne & stort tap.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

El rayo

Tror ikke dipol er den rette antennen til bruk i bil fordi dipol er retningsavhengig.

Selve antennepisken er nok OK, tror det er jordplanet som bør forbedres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

commiesoft

Mulig antennen dublerer som mobilantenne for mind-boxen og antenne for radioen
og at det er et filter som ikke er optimalt?

Selve antennen minner mer om en ekstern mobilantenne enn noe annet. Mulig det
er bedre å isolere den innebygde kabelen og montere en ordentlig bilantenne istedet. ?

Tarpoon

Jeg beholder høyttalerne foreløpig, men har kjøpt meg en sub med integrert forsterker. (185W)

Det jeg lurer på nå er hvor jeg kan hente 12V til forsterkerdelen. Har søkt litt, og sett at noen har tatt fra 12V-batteriet (Think 2001), mens noen henter fra en kabel bak dashbordet.

Hvordan er erfaringene med den nye Think'en? Hvor bør jeg hente 12V fra slik at jeg er sikker på at nok ampere blir levert til forsterkeren?
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

arv

 :D Jeg har montert 3 nye høytalere i hver dør og en bass i rommet bak. Allt er monter av Strømmen bilsterio. Med DAB fungerer dette veldig bra.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

commiesoft

Thinken har et lite 12V batteri som blir ladet opp sammen med driftsbatteriet, men
ingen generator, så det er vel godt mulig at et kraftig sluttrinn ikke er så lurt?

Om 12V batteriet lades ut virker ikke bilen..

Go-carter

Er det ingen DC-DC konverter?  ???

Jeg har forøvrig også gått til innkjøp av en aktiv subwoofer som jeg skal ha bak, og jeg vil på det aller sterkeste anbefale å koble rett fra batteriet, og selvfølgelig med egen sikring. Kommer med en bilde DIY når jeg får bilen min.

Arv, som lenger nevnt opp her, har jo vært hos Strømmen Bilradio med sin og det ble UTROLIG god lyd i den! :D Byttet ut alle høyttalerne, og satte inn to ekstra + to nye diskanter foran. Gjorde STOR forskjell, i motsetning til de originale papptallerknene.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Tarpoon

Tror jeg kobler rett fra batteriet jeg og, med en egen sikring i mellom. Så på ledningene bak dashbordet, og ikke så mange der med samme dimensjon som jeg har til +12V på forsterkeren.

Skrudde nettopp av panseret for å komme til batteriet. Deretter blir det å finne en vei gjennom torpedoveggen.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Tarpoon

#27
Sitat fra: Go-carter på fredag 20. mai 2011, klokken 21:06
Kommer med en bilde DIY når jeg får bilen min.
Håper du får bilen snart, for jeg har studert torpedoveggen litt mer, og kan ikke finne noen lur måte å få noe gjennom der :) Ideer mottas med takk!

Ifg. karen på Strømmen bilstereo koblet de ikke direkte på batteriet i bilen til Arv, men fant strøm bak dashbordet. Stemmer det, Arne? Isåfall kan det godt hende de får jobben med samme tilkobling på min bil.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Go-carter

Da må de isf ligge en strømfordelingsboks bak dashbordet, men med tanke på sikringsboksen så kan jo det være mulig. Jeg har planer om å strekke iallefall 20mm2 kabler til forsterkeren, så bør jo helst være litt dimensjon på det en kobler til... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Ligger en fet kabel rett under dasjen på høyre side. 25-35" ser det ut til... Bør holde det vel?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA