Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: B.electric lader for tregt

Startet av Deadparrot, tirsdag 09. august 2016, klokken 23:32

« forrige - neste »

Deadparrot

Er helt fersk på dette med elbil og skjønner snart ingenting. Vi planlegger å bygge garasje neste år, så inntil da hadde jeg tenkt at vi klarte oss med sneglelading over natta.

Jeg kontakter en elektriker og sier hva det gjelder. Han sier han skal ringe tilbake. Når han ringer tilbake er det mannen min som snakker med han siden jeg var på jobb. Elektriker sier at det ikke er lov å lade fra vanlig stikk. Vi må ha type 2. Min mann regner med at elektrikeren vet hva han snakker om og sier ok. Ingen pris blir gitt.

Når jeg kommer hjem og får høre dette skjønner jeg ingenting. Et søk på nett viser en pris på 13,000 for type 2 uten montering. Hvis det ikke er lov, hvorfor leveres elbiler med lading for det? Hvorfor lader 27% av elbileiere fra stikk? Hvorfor oppgis stikk som et alternativ av statens veivesen?

Etter litt mer søk finner jeg ut at det ikke er lov å koble vanlig stikk på 16A da de kun tåler 10A. Greit nok, ladekladden skal kunne lade fra 10. Så mannen min tar kontakt med elektriker og sier vi ønsker stikk.

Elektrikeren har vært her og nå aner jeg ikke hva vi har fått. Mannen min sier den er kobla på 16A. Det er en firkanta stikkontakt med lokk.

På regningen står det også "ikke elbil". Blir helt tullerusk av det her og skjønner ingenting.

Kavorka

"Ikke elbil" på regning betyr at elektriker har fraskrevet seg ansvar dersom det skulle oppstå en brann i denne kontakten pga ladekladden.

Det er mange som vil ha meninger om hvor sikkert det er. Det er lite sannsynlig at det går galt, samtidig som det finnes mange eksempler på smeltede stikkontakter. Siden vanlige elartikler i et hus ikke drar  mange ampere i mange timer er ikke vanlig kontakt designet for dette. For å redusere sannsynlighet for varmgang setter man ned strømtrekk på ladekladd, og passer på at vekten ikke holdes av kontakt.

Hvis man må være helt sikker setter man opp et ladepunkt (hvis man har soverom like over garasje feks). Og man får 60% raskere lading. Forhåpentligvis går ladepunkt ned i pris på både nye og brukte i nær fremtid. Det er altfor dyrt per idag sammenliknet med hva de inneholder.

zyp

Vanlige stikkontakter er i utgangspunktet designet for å tåle 16A ved normal bruk, og kan derfor normalt sett sikres så høyt. Problemet er at elbiler gjerne står og trekker maks belastning i mange timer av gangen hver dag, og dette sliter mye mer på kontakten enn det normal bruk gjør. Dagens forskrifter sier derfor at en vanlig stikkontakt som blir montert spesifikt for elbil ikke kan sikres høyere enn 10A. Ladekladdene som leveres med biler er gjerne også begrenset til 10A av samme grunn.

Det er altså fullt lov å montere en vanlig stikk sikret med 10A for lading av elbil. Det er også fullt lov å montere en vanlig stikk sikret med 16A, så lenge den ikke er beregnet til lading av elbil. Det høres ut som om du har fått noe som på papiret er sistnevnte.

I og med at det ikke er forbudt å lade elbiler fra kontakter som ikke spesifikt er montert for elbillading så skal det ikke være ulovlig å lade fra den, selv om det er litt uredelig å lure seg unna krav på den måten.

Magster


Trekkoppbil

#4
Det er mye hysteri og synsing når det gjelder lading av elbil.

Alle husholdningskontakter av typen schuko som jeg har sett, ser ut til å være godkjennt for 16A, og det sies at for å få typegodkjenning, må de være testa med en viss overlast over lengre tid.

Er det skade på ei kontakt, kan støpselet gå varmt, og det kan være greit å følge litt med.

Ladekabler til biler er ofte tunge, så de kan gi ekstra fysiske belastninger på vegguttak, og enkelte mener derofr at man ikke bør lade med mer enn 8A eller 10A på vanlig husholdsningstikkontakt i visse sammenhenger, og det henvises til ulike regler som kanske ikke er offentlig tilgjengelig, og jeg har aldri sett noen sånn regel direkte. Når det refereres til sånne regler, så er det ikke alle som forteller i hvilke tilfeller regelen gjelder. Jeg forstår ikke logikken i at man ikke skal kunne kjøre så høye strømmer når man lader elbil, og at det gjelder kun i spesielle situasjoner.
Det er mye hysteri blandt elektrikkere, og ingen tør å bryte regler, og heller ikke å følge egen fornuft, og det brukes regler som ikke er offentlig tilgjengelige, og elektrikkerene har vær sine oppfatninger av hva reglene sier.

Enkelte løser problemet ved å sette opp industrikontakt til noen tikroninger i stedet for husholdningskontakt:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/CEE-installasjon/Tilkoblingsutstyr-1-fase-2000018083/

Det finnes industrikontakter for 16A, eller 32A, enfase eller trefase. Trefasekontakter er det mange som har i garasjen fra før, mens enfasekontakt kan være nyttig for mange el-biler.
Enkelte europeiske elbiler kan lades med 3-fase 400V.

Industrikontakt i garasjen, og en enkel mobil evse som man plasserer ryddig i garasjen, synes jeg er en grei løsning, om man ikke vil gjøre dyre installasjoner.

Reint praktisk, så er det ofte behov for vektavlastning, om du bruker ei høy veggkontakt.

Deadparrot

Så hvis jeg setter ladekladden på lav eller middels burde jeg være helt sikker? Hadde en mistanke om at elektriker prøvde å fraskrive seg ansvar. Sjekka stikket (men ikke tykkelsen på kabelen), og det er denne

http://proff.elko.no/dobbel-stikkontakt-ip44-pavegg/1090-upt-stikk-ph-article1782-909.html

Syns alt det her er snodig og unødvendig vanskelig. Ville bare ha et lite stikk jeg og så ble det så mye fram og tilbake. Er det sånn at elektrikere kvier seg for å sette opp noe annet enn et dedikert ladepunkt? Tviler sterkt på at alle som drar på besøk og lader borte først sjekker om stikket er godkjent før de plugger inn.

Mazzbot

Lad i vei på stikk . Det er ikke noe problem å lade på vanlig stikkkontakt , det refereres til dårlig utstyr når man ikke anbefaler å lade på stikkkontakt  ( shucko)  , f eks om huset ditt er fra 1950 tallet så bør du være litt ekstra på vakt å sjekke stikket oftere ..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Espen Hugaas Andersen

#7
Lading fra vanlig stikk er hovedsaklig en utfordring over tid, ettersom stikket blir slitt.

Det er nok ganske uproblematisk å lade fra kursen du har fått satt opp til garasjen står klar. Men i garasjen ville jeg gått for industristikk eller Type 2 ladestasjon.

Når det gjelder lading fra stikk så er det mest snakk om retningslinjer og anbefalninger enn lover og regler. Det er få elektrikere som vil sette opp en vanlig stikkontakt for lading av elbil som er sikret med mer enn 8A, da dette er maks anbefalt i dag. Men det er ikke *ulovlig*. Begynner det derimot å brenne så kan de bli holdt ansvarlig. Et erstatningskrav på 1 million kan fort føre til konkurs, og enda verre er det å bli siktet for uaktsomt drap.

Retningslinjene har heller ikke tilbakevirkende kraft. Altså det er ikke noe ulovlig med å lade på et eksisterende stikk satt opp i 2010. Men lader man med 16A er det større sjanse for varmgang og brann, og da er det ikke elektrikerens feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bondeknøl

Det kan jo også være flere grunner til at eletrikeren ikke vil legge opp schuko.
Han får jo kanskje bedre betalt for å legge opp ladestasjon, og ved å skremme kundene fra å bruke schuko så oppnår han bedre butikk?

Så lenge vi ikke lader med mer enn 10a på schuko så er ikke dette noe å frykte.
Det vi kan lære av dette er bare å bestille 16a kurs der vi trenger den. For eletrikeren trenger vel ikke vite hva vi skal bruke den til?
Bedre å legge opp 16a-kurs da tverrsnittet på installasjonskabelen blir høyere enn på 10a.

Griffel

#9
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 02. juni 2016, klokken 07:56
Det kan jo også være flere grunner til at eletrikeren ikke vil legge opp schuko.
Han får jo kanskje bedre betalt for å legge opp ladestasjon, og ved å skremme kundene fra å bruke schuko så oppnår han bedre butikk?
Han forholder seg i et hvert fall til anbefalingene fra DSB og NEK.
Sitat
Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
og videre står det at:
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196.

Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres slik ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. også for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).
Kilde broskjyre:Lading av elektriske biler. Veiledning til installatører, omhandler installasjon av ladeutstyr for elbiler og er utarbeidet gjennom et samarbeid mellom DSB, NEK, Elbilforeningen og NELFO.

Så kan man jo velge om en vil følge råd fra "Bondeknøl / Mazzbot" eller den mest kompetente faggruppen DSB,NEK.

Forøvrig har vi minst 3 tilbydere her på forumet som har rimligere mode 3 ladestasjoner med og uten kabel, de kan jo komme med forslag selv.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#10
Sitat fra: Deadparrot på torsdag 02. juni 2016, klokken 00:07
Mannen min sier den er kobla på 16A. På regningen står det også "ikke elbil". Blir helt tullerusk av det her og skjønner ingenting.
Nye vanlige stikkontakter ment for lading av elbil er som før nevent ikke anbefalt.
Dersom det monteres skal de ha type B jordfeilbryter og 10A automatsikring.
(Kombinerte jordfeil typeB/automatsikringer finnes foreløbig ikke).

Siden dette er en ny stikkontakt som er sikret 16A må derfor elektrikker presisere at den ikke skal brukes til lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tutti

Sjekk også forsikringen din da enkelte selskaper krever ladeboks hjemme.

Kavorka

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 02. juni 2016, klokken 07:32
Lading fra vanlig stikk er hovedsaklig en utfordring over tid, ettersom stikket blir slitt.

Det er nok ganske uproblematisk å lade fra kursen du har fått satt opp til garasjen står klar. Men i garasjen ville jeg gått for industristikk eller Type 2 ladestasjon.

Når det gjelder lading fra stikk så er det mest snakk om retningslinjer og anbefalninger enn lover og regler. Det er få elektrikere som vil sette opp en vanlig stikkontakt for lading av elbil som er sikret med mer enn 8A, da dette er maks anbefalt i dag. Men det er ikke *ulovlig*. Begynner det derimot å brenne så kan de bli holdt ansvarlig. Et erstatningskrav på 1 million kan fort føre til konkurs, og enda verre er det å bli siktet for uaktsomt drap.

Retningslinjene har heller ikke tilbakevirkende kraft. Altså det er ikke noe ulovlig med å lade på et eksisterende stikk satt opp i 2010. Men lader man med 16A er det større sjanse for varmgang og brann, og da er det ikke elektrikerens feil.
Synes elektriker løste det greit. Stikkontakt ble montert, og eier må følge opp med redusert strømtrekk og passe på at ladekladd ikke belaster kontakt med for mye vekt. Elektriker kunne gjort seg vanskelig og sagt at det blir ladeboks eller ingenting. 

Ladekladd for elbiler burde komme med industrikontakt/16A som standard. Så kan de heller ha et adapter for schuko, som automatisk nedjusterer strømtrekk til 10A.

Jeg syns det er fornuftig å montere ladeboks. Det er imidlertid tid til å vente på at prisene faller litt, evt til økonomien tillater det. Jeg måtte ut med 18 kNOK for å få 11 kW. Det virker dyrt å betale 12 kNOK for å få 3.6 kW, hvis det er maks bilen til deadparrot kan ta.

Ferry

Sitat fra: Kavorka på torsdag 02. juni 2016, klokken 12:23
Elektriker kunne gjort seg vanskelig og sagt at det blir ladeboks eller ingenting. 

Schuko(er) blir det vel uansett i en ny garasje? Jeg vil i hvert fall ha det, og da selvfølgelig med 16 A sikring for å kunne bruke ymse elektroverktøy. Å sette opp en egen 10 A schuko ved siden av en 16 A blir litt tullete, men det er vel det som må til for å følge regelverket. Det beste er selvfølgelig en mode 3, type 2. I praksis blir det enten type 2 boks eller 16 A schuko.
PS: Huset mitt har 16 A schuko med tilhørende kabling og vern oppunder taket for å gi strøm til ei LED-pære. DET er tullete, det!

kodalse

Selv vil jeg ha en slik en når ladeboks skal på veggen:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner



Støtter både gamelt IT-nett 1-fas og alle varianter opp til TN-nett med 400V 3-fas.
9000 for en slik som i tillegg faktisk er portabel (slepbar) er jo en drømmepris slik jeg ser det.
Innebygget B-vern etter dagens standard er jo helt gull!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA