Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris - rekkevidde

Startet av Øyst1, mandag 08. august 2016, klokken 15:43

« forrige - neste »

tomrh

#30
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 07. juni 2016, klokken 08:54
Det er vel fartsvinden som har noe å si, felgene roterer jo i fart, men det er vel ikke slik at luften går mot fartsretning på f.eks nedre del av felgene, men med fartsretning i øvre del av felgen,eller motsatt?
Luftmotstanden for felger har to komponenter:

- Den ene kalles ventilation resistance, eller ventilasjonsmotstand, og er luftmotstanden som oppstår fra luft som transporteres gjennom felgen. Man kan tenke på det som ei bordvifte, der ventilasjonsmotstanden er luftmotstanden som viftemotoren må overvinne for å snurre rundt viftebladene. Denne luftmotstanden påvirkes også i stor grad om fire slike vifter er montert under en bil som er i fart. Faktisk vil det å bevege ei vifte automatisk snurre bladene, det kalles vind. :D

- Den andre komponenten er aerodynamisk motstand i fartsretningen når selve hjulet er i bevegelse.

Moon disks kommer bare middels ut på ventilasjonsmotstand. Mens utadgående vifteblad har lavest ventilasjonsmotstand (fordi fartsvinden hjelper til med å snurre dem). Se figur 19 på side 23 her: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/176302/176302.pdf
Innadgående vifteblad er montert feil vei og tvinges til å snurre mot fartsvinden.

Aerodynamisk motstand i fartsretning er dårlig for vifteblad, sikkert pga. det du sier, viftebladene går jo halvparten av tida mot fartsretninga. Moon disks kommer best ut her, se figur 20.

Totalt sett kommer viftebladdesign (turbinfelger) bedre ut enn andre åpne felgdesign pga. lavest ventilasjonsmotstand, men moon disks og en annen lukket felg med hull nær senter vinner pga. at i totalen har ventilasjonsmotstand et mindre bidrag enn luftmotstand i fartsretninga.

Det du sier om tykkere eiker på midten sier ikke rapporten noe om dessverre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Etter å ha polert bilen ser jeg at forbruket synker fra 1,4Kwh pr mil til 1,2Kwh pr mil, altså er effekten av polering anslagsvis 200wh pr mil :)
(Trenger ikke nevne at takstativet samtidig ble fjernet)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: kodalse på tirsdag 07. juni 2016, klokken 10:03
(Trenger ikke nevne at takstativet samtidig ble fjernet)
Firkantprofil eller wingbars da? ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Einar_S

Artig tråd. Særlig den om aktiv kjøring med Leaf.
Da måtte jeg tørke kaffen av skjermen! Kanskje det kommer av andre kjøretøy på stallen, men å kjøre Leaf minner jo mer om å ri på ei purke enn en fullblodstraver!

Og når jeg la på sommerdekk gikk den litt ned i forbruk, ikke opp. Sommerdekk på felg er jo blytunge ift. vinterhjulene, og forsåvidt alt jeg har av hjul til mine andre biler. Min teori er at purkefølelsen blir noe mindre med skikkelige dekk/felg, så det blir å holde flyten en smule bedre.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

nr1rayner

Sitat fra: Einar_S på onsdag 08. juni 2016, klokken 16:53
Artig tråd. Særlig den om aktiv kjøring med Leaf.
Da måtte jeg tørke kaffen av skjermen! Kanskje det kommer av andre kjøretøy på stallen, men å kjøre Leaf minner jo mer om å ri på ei purke enn en fullblodstraver
LOL, med den kommentaren din måtte i hvert fall jeg tørke av skjermen  ;D

Hvilke dekk har du sommer og vinter?
Slike erfaringer med forskjellig forbruk på forskjellig dekk er nyttig informasjon.
Mye forskjell på de to?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Einar_S

Nesten ingenting om jeg ikke tenker på å kjøre med lavest mulig forbruk.
Men om jeg gjør det så kommer jeg ned i 12,5 på sommerdekk mot rundt 14 på vinterdekk.
Men det forutsetter at man har veien for seg selv. For å komme ned dit oppfører man seg ærlig talt som en jækla elbilist!  ;)
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

bob-bob

Sitat fra: Einar_S på onsdag 08. juni 2016, klokken 16:53
Artig tråd. Særlig den om aktiv kjøring med Leaf.
Da måtte jeg tørke kaffen av skjermen! Kanskje det kommer av andre kjøretøy på stallen, men å kjøre Leaf minner jo mer om å ri på ei purke enn en fullblodstraver!

Og når jeg la på sommerdekk gikk den litt ned i forbruk, ikke opp. Sommerdekk på felg er jo blytunge ift. vinterhjulene, og forsåvidt alt jeg har av hjul til mine andre biler. Min teori er at purkefølelsen blir noe mindre med skikkelige dekk/felg, så det blir å holde flyten en smule bedre.

Hehe...  ;D

lifern

Jeg kom over noen billige 15' felger med dekk.195x65.
På en strekning på 4 mil, bruker de ca 5%
MER strøm enn 205x55-16.
Ukjent merke som antagelig ruller dårlig.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på søndag 19. juni 2016, klokken 20:33
Sitat fra: lifern på søndag 19. juni 2016, klokken 15:49
Ukjent merke som antagelig ruller dårlig.
Hvilket merke og type?
Og alder...?

Og treadwear, hvis det står. Det er vel sånn at et dekk med høy treadwear generelt har hard gummi og derav lav rullefriksjon, eller?
Et eldre dekk vil jo også ha hardere gummi enn da det var nytt, og derfor påvirker rullefriksjonen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Merket tror jeg var Nordexx ett eller annet.
Produsert i 2010.
Fant ut at det hadde E på rulle.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på søndag 19. juni 2016, klokken 20:38
Og treadwear, hvis det står. Det er vel sånn at et dekk med høy treadwear generelt har hard gummi og derav lav rullefriksjon, eller?
Et eldre dekk vil jo også ha hardere gummi enn da det var nytt, og derfor påvirker rullefriksjonen..
Hard gummi betyr ikke nødvendigvis lavere rullemotstand.

En komponent av rullefriksjon er bl.a. interne gnisninger i gummien, som oppstår når dekket endrer form. F.eks. når det buler ut pga. for lavt trykk, da forflyttes bulen rundt som en bølge i dekket og skaper varme. Men også når små ujevnheter i veien forplanter seg i en stiv konstruksjon. En kombinasjon av mykere slitebane/mønster og stive sidevegger vil kunne ha lav rullemotstand. Den myke sålen absorberer de små ujevnhetene uten å la de forplante seg videre, og den stive sideveggen hindrer større deformasjoner. Hakkapeliitta R2 er et eksempel.

Høy threadwear kan sånn sett bety høyere rullemotstand fordi slitebanen er for stiv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 07:46
En kombinasjon av mykere slitebane/mønster og stive sidevegger vil kunne ha lav rullemotstand. Den myke sålen absorberer de små ujevnhetene uten å la de forplante seg videre, og den stive sideveggen hindrer større deformasjoner.
Men det var ingen regel? Vel, på et eller annet punkt før Freia-Gele må det vel gå feil vei...
Men, gir et mykere dekk i utgangspunktet lavere rullefriksjon forklarer jo det våre funn med vinterdekk, alle forventet vel høyere rullemotstand på vinterdekk, men det er vel svært få av oss som har funnet en endring. Resten har vel sett at vinterdekkene er minst like bra  :-\
Vinterdekk har jo igjen seipinger som skal gi friksjon "internt" i mønsteret og dermed tap..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Det er nettopp dette som gjør det vanskelig å kombinere lav rullemotstand med gode kjøreegenskaper. En hard slitebane gir godt og forutsigbart grep, men høy rullemotstand. Stive sidevegger gir presis kjørefølelse, men øker dekkvekta. Legg også merke til gummien i slitebanen til lavenergi sommerdekk, den er gjerne litt mykere enn "sportsversjonen" av samme merke. Selv om de også klarer et bra våtgrep med mykere dekk (det handler mest om å lede vekk vann), så vil lavenergidekkene aldri kunne gi presise kjøreegenskaper. Et godt slitt Hakka R2 med lite gjenværende mønster er vel nær det optimale hvis man kun ser på rullemotstand. Men livsfarlig å bruke både sommer og vinter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA