Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai sammenligner Ioniq - eGolf - Leaf

Startet av egilu, mandag 08. august 2016, klokken 15:34

« forrige - neste »

egilu

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med autopilot, og da tenker jeg på hvor fungerer den bra eller ok?
Fungerer den stort sett bare på riksveier, eller alle veier med gulstripe og synlige striper?

Jeg har bestilt bil og venter "tålmodig". Spent på hva deres erfaringer er.

petersv

På Model S sub-forumet finner du mange erfaringer med autopiloten.


egilu

Takk, jeg tenkte dette burde gjelde også de som etter hvert kjører Model X.

TRM

Sitat fra: egilu på tirsdag 31. mai 2016, klokken 09:58
Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med autopilot, og da tenker jeg på hvor fungerer den bra eller ok?
Fungerer den stort sett bare på riksveier, eller alle veier med gulstripe og synlige striper?

Jeg har bestilt bil og venter "tålmodig". Spent på hva deres erfaringer er.
Kom nettopp hjem fra helgetur til København (fra Bærum). Brukte Autopilot 99 % av turen. På motorveikjøring vil jeg påstå at Autopilot er noe av det viktigste ekstrautstyret. Kanskje DET viktigste. Opplever å være helt opplagt og uthvilt ved ankomst, selv etter mange timer i bil.
På turen ble Autopiloten satt på 150 km/t (i 130-sonen), og den klarte seg selv hele tiden. Hadde to-tre fuckups der den ville ta en avkjøring hvor jeg skulle rett frem, men med en hånd på rattet var det bare å korrigere avviket, og aktivere Autopiloten igjen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Hodetelefoner

Samme erfaring på ruten. Selv med regn. Opplevde ikke at hun ville ta av noen steder. Men var noen dumper jeg måtte holde hun igjen.  Ang avkjøringer, ofte det går å holde igjen rattet da. Så slipper AP å bli avbrutt :)

Bidda

#6
Pendler Hønefoss - Gudbrandsdalen og bruker AP på mye av veien. Legger merke til dette:
1) at den ikke er konsekvent ved overgang fra ett til to felt, varierer hvor jeg havner.
2) varierer også hvor vinglete det blir ved innsnevring fra to til ett felt særlig ved nyveien nord for Biri i nordlig retning.
3) spesielt en avkjøring jeg må ta over og det er ned fra Lygnaseter til Jaren ved avkjøring Moen. Kan det ha sammenheng med at den ble mye brukt under opparbeiding av nyveien?
4) ved midtdeler og sol hvor skygge faller på oppmerkingen faller denne ut, kontrasten er der men den tar den ikke blir da høyre stripe den styrer etter og sensorer som føler midtdeler.

Er det slik at 8.0 ikke vil bli fullt ut "dyktig" før det ettermonteres HW?

PS så nå at det var en egen tråd om AP-erfaringer så fortsetter der.....
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

Hodetelefoner

Felt velger du ved å styre / hjelpe til en av sidene. Du kan tvinge den til en av feltene uten at autopilot går av.

Håkons Xadventure

Har kun hatt bilen i 5 dager og får ikke testet autopiloten ordentlig før jeg skal til Kristiandsand i morgen.

En ting jeg lurer på er den automatiske farten? Jeg hadde fått en forståelse for at farten ville justere seg selv etter fartsgrensen, men det opplever jeg ikke at den gjør. Jeg må justere den manuelt med cruicecontrollspaken. Er det en innstilling jeg har gått glipp av, eller er det meningen at jeg skal gjøre det?

Opplevde også en gang at det kom en spøkelsesbil opp rett i front av bilen som fikk bilen til å ule og bremse relativt hardt. Det var ingenting der - og heldigvis ingen bak meg heller - så det gikk greit og jeg rakk ikke å reagere før spøkelsesbilen var borte og bilen ga gass igjen.

En annen gang kjørte det en bil ut rett foran meg som krysset veien som jeg reagerte på og bremset ned - uten at det virket som bilen hadde tenkt å gjøre noe som helst.
Tesla X90D (venter)

Bidda

#9
Sitat fra: KristofferH på søndag 28. august 2016, klokken 08:31
Felt velger du ved å styre / hjelpe til en av sidene. Du kan tvinge den til en av feltene uten at autopilot går av.
Dette fungerer ikke hos meg, tar jeg å presser litt på rattet så går AP av....

Håkon:
Min justerer heller ikke seg av seg selv, må holde inne (mot) ca 1-2 sek så tar den lokal hastighet.
Har opplevd at den vil ta en avkjøring som ikke er der, men har vært i forbindelse med veiarbeid, så den bruker nok også kartverk til info, er Beta versjon og det må en huske på.....
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

Øggen

Sitat fra: Håkons Xadventure på torsdag 01. september 2016, klokken 15:44

En ting jeg lurer på er den automatiske farten? Jeg hadde fått en forståelse for at farten ville justere seg selv etter fartsgrensen, men det opplever jeg ikke at den gjør. Jeg må justere den manuelt med cruicecontrollspaken. Er det en innstilling jeg har gått glipp av, eller er det meningen at jeg skal gjøre det?

Om du drar AP spaken imot deg, og holde den ei stund, skifta den automatisk til den fartsgrensa skiltet vise. Da e det innstilling i menyen om du vil den skal følge grensa slavisk, eller øke med 5km/h f.eks.
Minuset e at du kan endre farta slik først ETTER at du he kjørt forbi skiltet og bilen he registrert det. Dvs, at om onkel står ugunstig til, kan det medføre bøter. ::) ::)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Håkons Xadventure

Takk for tipset om å holde spaken mot meg i  1-2 sek. Det visste jeg ikke.

Det neste jeg da lurer på er den minne-funksjonen? Husker den hastigheten til neste gang etter jeg har forandret farten mange nok ganger? Det skal jo være en slik funksjon på suspensjon også, men har ikke helt skjønt når den virker og ikke heller. Enkelte ganger virker det som om den hever seg når den skal og andre ganger skjer det ingenting.

Tesla X90D (venter)

DagfinnN

Testet dette i dag.
Den husker det ikke, må holde inne 2 sekunder for hvert nye fartsskilt.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Bidda

Brytes CC med knappen ytterst på spak vil den huske den innstilling du brøt fra.  Det gjør den ikke om du bremser eller dytter spak vekk fra deg. Obs ser at X ikke har denne funksjonen, hva med facelift S?
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

DagfinnN

Ok jeg formulerte meg litt dårlig.
Det jeg hadde håpet på med denne funksjonen var at fartsholderen automatisk justerer hastighet i forhold til skilt. Det får jeg ikke til å virke, men om jeg holder inn spaken i 2 sek. etter at jeg har passert en fartsgrenseendring, så justerer Tesla farten i henhold til fartsgrensen + de 6 km/time jeg har stilt inn at den skal kjøre over. Dette hjelper jo litt, men jeg ønsker at fartsholderen justerer automatisk fra 86 til 66 km/timen nå jeg kommer inn i en 60-sone.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA