Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av petersv, søndag 07. august 2016, klokken 23:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: petersv på tirsdag 14. juni 2016, klokken 00:41
Kan være det er litt forskjellig koding av can-meldingene på D?

Jeg har nå mottatt 10 plugger av gamletypen fra mouser, skulle ha noe annet uansett, så kommer til å lage noen kabler etter hvert når jeg fåt kjøpt obd-pluggen hvis noen er interessert.

Send meg en PM når du har kabler klare ;) Har en 2013 P85+.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Du fikk 349 ved 100%? Jeg fikk bare 359 på min mai 2014 bil, men hvis den hadde fått ladet seg helt ferdig så kjøret jeg 3 kwh av før den begynte å telle ned...  Er din også slik eller teller den ned med en gang?

Jeg antok at det var slik hos meg pga at jeg brukte bilen stort sett mellom 50-70%, men kan jo være at batteriet faktisk hadde mistet mye også, det var iallefall ikke på grunn av hard bruk.

Har en konkludert på om det er direkte korrelasjon mellom den typical km rekkevidden en oppnår og faktisk kapasitet ifht målingene som er gjort?



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Min teller ned øyeblikkelig, og det korrelerer greit på den. Har også målt påfylt energi fra stopp til 100% på begge bilene, og det viser også en stor forskjell.

Tror ikke man kan fastslå at det er lik sammenheng mellom indikert rekkevidde og tilgjengelig energi for alle biler. Da må man nok måle og teste litt for å få et godt bilde.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 14. juni 2016, klokken 12:39
Sitat fra: petersv på tirsdag 14. juni 2016, klokken 00:41
Kan være det er litt forskjellig koding av can-meldingene på D?

Jeg har nå mottatt 10 plugger av gamletypen fra mouser, skulle ha noe annet uansett, så kommer til å lage noen kabler etter hvert når jeg fåt kjøpt obd-pluggen hvis noen er interessert.

Send meg en PM når du har kabler klare ;) Har en 2013 P85+.

Det skal jeg. Bjoris og Muffin, kan dere diskutere tap av kapasitet i en annen tråd ;)

Muffinman

Sitat fra: petersv på fredag 03. juni 2016, klokken 09:13
Dra hele rommet ned og fram, festet med metallklips kun.
Kurant og få av, litt ugreit å montere igjen. Må av med ei list under, og helst matta/dekoren i "innhengningen". Eller har noen en enklere måte?

Kunne vært greit å gjøre denne kontakten tilgjengelig innerst i rommet slik at man slapp å ta det ned hver gang man skal koble til. Lage en utsparing kanskje... Eller så er det et simkort under der. Bilen har vel to; hvilket er dette?

petersv

Bilen har bare ett simkort. Ang. montering, skal være mulig å presse på plass i revers operasjon av demontering. Men Sigurd har gjort dette flere ganger enn meg, så han har sikkert noen tips.

sigurdi

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 22:29
Sitat fra: petersv på fredag 03. juni 2016, klokken 09:13
Dra hele rommet ned og fram, festet med metallklips kun.
Kurant og få av, litt ugreit å montere igjen. Må av med ei list under, og helst matta/dekoren i "innhengningen". Eller har noen en enklere måte?

Kunne vært greit å gjøre denne kontakten tilgjengelig innerst i rommet slik at man slapp å ta det ned hver gang man skal koble til. Lage en utsparing kanskje... Eller så er det et simkort under der. Bilen har vel to; hvilket er dette?

Eldre bilder:
1. Trekk ut side "skinn" panelet på passasjer siden (Her skal Diagnose port ut)
(Det som er sky/skinn trekt og som går langs mittkonsollen)
2. Trekk ned oppbevaringsrommet i forrkant - du kommer til kabel og slipper å kødde med å få den på igjen.
Etter litt trening får du lirket ut kabel i hullet slik at den kommer ut på siden og kan skjules bak sidepannelet.
Det er 4 klips og de bakre sitter normalt svært godt og vannskelige å få på plass igjen.
3. Klikk på plass oppbevarings rommet igjen.
4. Klips på plass igjen side pannel.
5. Ska man ha ny måling er det bare å trekke frem sidepanel og plugge til.
6. Skal man ha på en exstender og odbc plugg fast kan man trekke kabel ned bak dette panalet og det er plass under mitt konsoll.

Nyere biler:
Følge samme oppskrift som i eldre, men her har oppbevarings rommet kun 2 klips så man trekker det bare rett net så rett ut.

Det er annen plugg til nye biler.

PS ser ut som jeg får inn ferdige kabler i dag om noen trenger, både til nye og gamle kontakter.
(Kom til Oslo Mandag så mer en 3 dager til fortolling bør det ikke være)

Send PM eller helst mail til ledlys@teslabutikken.com

Mvh
sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. juni 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 10:17
Er gjort det. Faktisk to ganger i helga. Men disse verdiene kan ha en feilmargin, selv om tallet for 85D'en ser troverdig ut. Men regner med differansen mellom bilene er pålitelig.

Men den eldste har gått 105 000km? Isåfall er det vel kanskje det vi må regne med? Min erfaring med Leafen er at den har ikke mistet noe de siste to årene, den kom med 10% tap når jeg fikk den så videre til 15% etter 2 år, men nå er den 4,5 år og har fortsatt verdiene som var når den var 2-2,5 år...

Det er en US Leaf som nok fikk det litt hett første året...

Siden batteriet er 4 ganger så stort så mister en jo også 4 ganger så mange kilometer på en Tesla vs en Leaf så det er jo klart om en er vant med å strekke stricken på Teslaen så merker en fort reduksjonen ifht på en Leaf. Dog vil en jo normalt ha mye mer behov for maks rekkevidde på Leaf enn Tesla...

Beklager mitt fravær i tråden, men TOCN treff og godvær gjør at det blir lite PC tid.
I dag regner det he he he

Jeg anbefaler absolutt IKKE å lade en Tesla til 100% for å tro at man får bedre verdier.
Leaf er ikke 100% når man lader til 100% mer 92%) som man ser ut av leaf spy 4.1v på max. ;-)

Dersom BMS er ute og sykler kan det hjelpe å kjøre lengre syklusser, men husk dette stresser også batteriet.

Har målt bilder som er både kjørt 90 og nært 100k km
(Bilde av tilsvarende bil som muffinam ligger vedlagt)

Normalen er rundt 75-76kWh på en 85 fra 2013 og 2014 da litt avhengig av kjørte km og alder.
Normalen på en D bil er 77-78 også her litt avhengig av kjørte km men ikke så mye som jeg hadde trodd.

Husk dette er tall uten 4kWh buffer som må legges til på toppen.

Det er blitt endel biler som er lest av og muffinmann sitt er det laveste jeg har sett med god margin.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Ok, det stemmer at Leaf bare lader til 4.1 volt og dermed er ca 90% av en Tesla og generelt har vel Litium batterier 4.2 volt som maks.

På Leaf mener jeg bestemt at jeg kom lengre pr bar når vi hadde 86-87% vs 83%, men om det bare er bufrene som blir større når anslaget synker eller hva vites ikke. Jeg tror at jeg mistet denne ene bare fordi jeg ladet bilen for forsiktig slik at beregningene ble lavere og dermed falt under nivået for å miste en bar... Nå skal den selges til høsten og akkurat det budskapet er jo vanskelig å selge inn med overbevisning:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 11:37
Ok, det stemmer at Leaf bare lader til 4.1 volt og dermed er ca 90% av en Tesla og generelt har vel Litium batterier 4.2 volt som maks.

På Leaf mener jeg bestemt at jeg kom lengre pr bar når vi hadde 86-87% vs 83%, men om det bare er bufrene som blir større når anslaget synker eller hva vites ikke. Jeg tror at jeg mistet denne ene bare fordi jeg ladet bilen for forsiktig slik at beregningene ble lavere og dermed falt under nivået for å miste en bar... Nå skal den selges til høsten og akkurat det budskapet er jo vanskelig å selge inn med overbevisning:)
Bruk leafspy og les ut litt mer info så har du litt mer du kan dokumentere. ;-)

De bar greiene er jo slik guessometer som de andre bruker.

Så kan du bruke samme ODBII --> Bluethooth på Teslaen trenger bare kabel fra Tesla kontakt til ODBII
Jeg får inn i dag om man ikke gidder vente sending fra USA, kan desverre ikke gi bedre pris pga jeg fikk null kvantums rabatt. (Så kommer 25% mva på toppen og frakt innenlands om man ikke henter i Horten)
(Har ikke hatt tid å lage selv så bestilte en batch, men om kvaliteten er som Muffinnmann viser må jeg bygge dem om før salg)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

#70
Svarer litt for meg selv, jeg fikk inn et parti kabler inn i dag, men de er desverre ikke gode nok. :-(

Samme som Muffinmann opplevde og jeg må modfisere dem før de kan selges, anbefaler IKKE å kjøpe denne fra USA.

Jeg eller petersv lager bedre bare vi får tid.

PS dette er ikke for å få noen til å kjøpe mine, siden jeg hadde vært overlykkelig om de jeg fikk nå var god kvalitet og et salgbar produkt, jeg har desverre allt for mange projekter og for lite tid til å gjøre allt selv.
Så mest mulig ferdig laget er supert.

Han har brukt 26AWG og ikke 20/22AWG som tesla spesifiserer i tegningene sine.
Faktisk er det en fullkablet ODBII kabel som bare er kappet og koblet på en Tesla diagnose plugg, greit nok hadde endeavslutningen vært god nok.
Det er brukt feil krympe verktøy til kontaktene så de MÅ beskyttes siden de kun henger etter senter kordeler og ikke kraft fordeling ut i isolasjonen på hver leder. ;-(

At det er 26AWG kabel har nok ikke noe pratisk betydning, siden man bare har en sniffe kabel og skal ikke ha aktiv kommunikkasjon begge veier.

Jeg får desverre bare modifisert dem slik at sannsynligheten for at de går i stykker blir minimalisert, men har ikke råd å bare kaste dem, kostet faktisk $30 pr stk pluss frakt mva og fortolling.

Så om noen ønsker kabel til min kost pris si fra så sender jeg når jeg har fått tak i brukende hetteløsning for å stive av kontakten.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Jeg har selvsagt brukt Leaf Spy for å finne tallene jeg har nevnt;)

Hvilken pris er det for dine til Tesla?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:51
Jeg har selvsagt brukt Leaf Spy for å finne tallene jeg har nevnt;)

Hvilken pris er det for dine til Tesla?

400kr ink mva pr kabel pluss frakt (44kr for vanlig pakkepost)

Med forbehold om at jeg får tak i deler for å fikse dem i måro.

Har både til biler før og etter Sept 15. (ny og gammel kontakt)

Sliter selv med å teste dem, med manko på Android ustyr fant jeg en S3, men den sliter med å linke til Bluethoot adapterene jeg har.

Dersom du har som fungere på Leaf er det nok tut og kjør.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Får bilen i Sept, finnes "Tesla Spy" SW? Beklager at jeg ikke har fulgt med i timen her...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. juni 2016, klokken 23:22
Får bilen i Sept, finnes "Tesla Spy" SW? Beklager at jeg ikke har fulgt med i timen her...
TMSpy for Android finnst og skal komme for IOS, lurer på om den kun er kommet i USA ennå for siste.

Er samme som lager Leaf Spy.

PS les første post i denne tråden. ;-)
sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA