Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av petersv, søndag 07. august 2016, klokken 23:04

« forrige - neste »

Muffinman

Fungerer på P85``en. Om dette stemmer er batterikapasiteten redusert med om lag 10%, og det er noenlunde i tråd med konklusjonen fra de andre forsøkene mine. Har ikke fått tilbakemelding på min henvendelse til Trondheim i januar hvor jeg ber om tilbakemelding om batteriet er i orden, og om en slik heftig degradering er normalt på et batteri som er blitt behandlet etter alle kunstens regler så langt det har latt seg gjøre. I mars ble det visstnok jobbet med saken.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Gjør visstnok det ja, men indikert og praktisk rekkevidde var tilnærmet helt stabil de første 10mnd og 38.000km. Så forsvant 20tkm med software, og praktisk rekkevidde var plutselig mindre den også. Flere % måtte brukes for å kjøre samme strekning. Deretter forsvant 9-10tkm et lite år senere, også denne gangen med oppdatering. I tillegg har det minket litt jevnt, men det er nok den normale degraderingen tipper jeg. Det virker som om bilene som _ikke_  fikk reduksjon med oppdatering ligger på 2-4% reduksjon, og om lag 3-4% for de som er like gamle og noenlunde lik kmstand.

Det irriterer meg litt at det tar mange måneder å svare på en slik henvendelse. Det er nok litt vanskelig må jeg tro, for om det er noe feil må de reparere batteriet og er det ingen feil må de akseptere at stor degradering er vanlig. Det er ikke bra for omdømmet igjen.

Jeg er ihvertfall styrket i troen på at Tesla har "fikset" en eller annen svakhet/feil via software ved å øke marginene/redusere tilgjengelig kapasitet i batteriet for en del av bilene fra den perioden. To fulladinger like før lagturer i helga, og bilen var ferdig ladet på 349tkm.

Muffinman

Pluggen på begge bilene er lik, så da er det vel ikke kabelen som gjør at jeg ikke får ut data fra 85D``en. Mulig appen som må konfigureres på annen måte?

Bjoris

#49
Vet ikke om det er slik på Tesla, men min Leaf fikk utrolig mye bedre verdier etter at vi brukte den som nr 1 bil en periode med mye 100% lading i tillegg til hurtiglading. Det bare steg og steg. Startet med 83% kapasitet ( har mistet en bar om en kjenner til Leaf, den første forsvinner på 85%).

Fikk ganske fort 85%, men etter en stund gikk den opp på 86% og så helt til 87%... Falt tilbake til 85% når vi fikk den nye Leafen, men har lagt det etterpå... Kan være temperaturen også som holder den litt oppe nå, er tilbake på fast 80% lading... Irriterende nok kom ikke den 12. baren tilbake...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Kan være det er litt forskjellig koding av can-meldingene på D?

Jeg har nå mottatt 10 plugger av gamletypen fra mouser, skulle ha noe annet uansett, så kommer til å lage noen kabler etter hvert når jeg fåt kjøpt obd-pluggen hvis noen er interessert.

Muffinman

Kobler jo fint opp og får ut strømtrekk i sanntid både fra hoved- og 12v batteriet, så tror egentlig kommunikasjonen er oppe og går. Men får ikke opp soc eller andre batteridata. Det er litt pussig.

Muffinman

Måtte pare obd-adapteret på nytt etter tilkobling. 85D med 20k på telleren. Nesten 10% forskjell i restkapasitet på disse bilene.

kjølholdt

muffinman , det blir jo interessant å høre om tesla mener at 10% tap er innenfor det man skal forvente?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

petersv

18.4% tap hvis man bruker 85 som utgangspunkt.

Muffinman

Kan ikke bruke 85. 78 er vel mer edruelig utgangspunkt. Det er vel målt nybiler over 79 i det siste, men de er ikke helt like. Uansett er 85D' en sannsynligvis redusert litt den også. Dermed er det sannsynligvis større tap enn 10% på P85'en.

Bjoris

Spørsmålet er om du får bedre verdier av å lade den 100% en del ganger etter hverandre?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Er gjort det. Faktisk to ganger i helga. Men disse verdiene kan ha en feilmargin, selv om tallet for 85D'en ser troverdig ut. Men regner med differansen mellom bilene er pålitelig.

Bjoris

#58
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 10:17
Er gjort det. Faktisk to ganger i helga. Men disse verdiene kan ha en feilmargin, selv om tallet for 85D'en ser troverdig ut. Men regner med differansen mellom bilene er pålitelig.

Men den eldste har gått 105.000 km? Isåfall er det vel kanskje det vi må regne med? Min erfaring med Leafen er at den har ikke mistet noe de siste to årene, den kom med 10% tap når jeg fikk den så videre til 15% etter 2 år, men nå er den 4,5 år og har fortsatt verdiene som var når den var 2-2,5 år...

Det er en US Leaf som nok fikk det litt hett første året...

Siden batteriet er 4 ganger så stort så mister en jo også 4 ganger så mange kilometer på en Tesla vs en Leaf så det er jo klart om en er vant med å strekke stricken på Teslaen så merker en fort reduksjonen ifht på en Leaf. Dog vil en jo normalt ha mye mer behov for maks rekkevidde på Leaf enn Tesla...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Nå er vel ikke antall tapte km målestokken her, men kWh og prosent. Når det er sagt, tapet i km korrelerer greit.

Hvis denne målingen stemmer er det langt større reduksjon enn hva man kan forvente. Det er mange biler som er lest av i det siste, så det eksisterer et visst datagrunnlag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA