Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flatt batteri 12 v + NiCd batteri pakke

Startet av pilt, tirsdag 19. juni 2007, klokken 11:59

« forrige - neste »

Thomas Parsli

#15
Dette har da ikke noe med miljø eller elbil å gjøre?
Det er en billig bil med lav sikkerhet, i likhet med de fleste bilene fra India og tilsvarende produksjonsland (Kina for eksempel).

Hvis jeg fikk valget mellom en Reva og en motorsykkel i krasjen på bildet, ville jeg valgt Reva.
Men jeg ville neppe kjøpt Reva, selv om min P106 neppe er så _mye_ sikrere.

Men at Reva -og Kewet- får lov til å markedsføre seg som bil, når de tross alt er registrert som firehjulsmotorsykkel synes jeg er merkelig.
De slipper unna EuroNCAP fordi de registreres som motorsykler, men markedsfører seg som bil.

Jeg ønsker Elbil Norge alt vel, men både de og Reva burde vært anmeldt for villedende markedsføring.

Thomas

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

El rayo

#16
Nå har vi havnet helt ute på viddene her, med påstander som mangler rot i virkeligheten.
Sjekk Euro NCAP's hjemmeside
http://www.euroncap.com/home.aspx
og se hva de står for!

På begynnelsen av videoen http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html
står det hvitt på svart at hastigheten er 40 mph. Det står også at testen er utført av Transport Research Laboratory, vi vet ikke om de følger noen standard for krasjtest og kan derfor ikke sammenligne med noe som helst.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

Noen som lyttet til kommentarene på slutten av Smart filmen.  ???

Selv om bilene er forholdsmessig hele innvendig ville nok ingen ha overlevd et slik krasj. Indre organer ville bli røsket ut fra sin plassering, og sørget for den sikre død uansett. :o


Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lynet

Men husk farten Smarten hadde inn i betongblokken, 70 miles = 112 km/h

Har noen har lyst kan de regne ut G-kreftene ved å stoppe kroppen fra 112 til 0 på 0,5 meter?

Du kan nok overleve en slik krasj, har sett noen eksempler fra bilsport der de har stoppet på under en meter i fra ca 300 km/h og overlevd!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Sitat fra: El rayo på tirsdag 11. september 2007, klokken 21:18
Nå har vi havnet helt ute på viddene her, med påstander som mangler rot i virkeligheten.
Sjekk Euro NCAP's hjemmeside
http://www.euroncap.com/home.aspx
og se hva de står for!

På begynnelsen av videoen http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html
står det hvitt på svart at hastigheten er 40 mph. Det står også at testen er utført av Transport Research Laboratory, vi vet ikke om de følger noen standard for krasjtest og kan derfor ikke sammenligne med noe som helst.

Hvilke påstander er det "som mangler rot i virkeligheten"?
Hva svarer du egentlig på?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Lynet på onsdag 12. september 2007, klokken 13:16
Har noen har lyst kan de regne ut G-kreftene ved å stoppe kroppen fra 112 til 0 på 0,5 meter?
Nokså nær 100g, dersom 112km/h og 0,5m er helt riktig blir det mer nøyaktig 98,7g.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: El rayo på tirsdag 11. september 2007, klokken 21:18
På begynnelsen av videoen http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html
står det hvitt på svart at hastigheten er 40 mph. Det står også at testen er utført av Transport Research Laboratory, vi vet ikke om de følger noen standard for krasjtest og kan derfor ikke sammenligne med noe som helst.
Krasjen er en s.k. 40mph offset impact, som er ment til å simulere resultatene av en front-mot-front i 30mph, som er rett under 50km/h. Den ble bestilt av Top Gear, og er en del av EuroNCAP-testen (dette iflg linken nederst).

Det er ganske tydelig på krasjfilmene at det ikke er noen deformasjonssone å snakke om i det hele tatt - fronten klapper sammen som en pappkasse, og passasjerene tar imot kollisjonen. Følg med på dukken i løpet av krasjet - den vipper ikke noe særlig fremover før etter at hele panseret er smuldret opp. Da braser den til gjengjeld rett i selve barrieren.

Flere har beskyldt Top Gear for miljøbilhetsing, men jeg synes det er bra at folk skal får se sannheten så de kan vurdere selv.

Kilde: http://www.autobloggreen.com/2007/05/10/moderate-speed-crash-in-indian-ev-likely-to-be-fatal/
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Vi må ta et steg om gangen.

Når vi nå etterhvert får batteriteknologien opp på et nivå der vekten går ned og ytelsene og volum går ned, kan dette kombineres med et noe tyngre men sikrere karrosseri.

Karrosseriene blir jo også framdeles utviklet, noe som ikke minst smart er et bevis på. her er endelig en "sikker" bil som veier under 800 kg. Så nettopp et bilde der en SUV (det var faktisk en SUV igjen) hadde kjørt inn i en Smart roadster fra siden i ca 45 km/t. Føreren av Smarten ble sendt hjem fra sykehus samme dag, med kun skrubbsår, (og helt sikkert blåmerker over hele kroppen)

Tror vi er der, vi alle vil være, så snart Volvo's recharge frigis for allment salg

La oss nå heller ikke glemme at en ytterst sjelden får bruk for all denne sikkerheten. Siste tall jeg hørte er at det kun var 2000 alvorlige personskader i trafikken i 2006. Dette inkluderer all trafikk, inkludert råkjøring, fyllekjøring, selvmord etc.

Sjangsen for at vi som lister oss rundt vel vitende om at det vil gjøre vondt dersom vi kommer borti noe skal komme ut for en ulykke er nærmest ikke målbar. Dersom du likevel tror at dette kan hende deg, så løp og kjøp en Sinquencento, som nettop scoret 5 stjerner i kollisjonstest.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#23
Reva er jo registrert som motorsykkel, og er vell minst like sikker som en hvilken som helst motorsykkel. Faren ligger i at den ligner en bil og vurderes som bil.

Motorsykelister er nok normalt klar over at de kjører et kjøretøy med en høyre risiko enn de fleste biler, og aksepterer denne risiko, dessuten er de nok generelt flinkere i trafikken enn en gjennomsnitts bilist.

Det ligger vell en fare i dette at kjøpere av motorsykler som ligner på biler ikke er like klar over disse forhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tom

Sitat fra: Griffel på torsdag 13. september 2007, klokken 11:19
Reva er jo registrert som motorsykkel, og er vell minst like sikker som en hvilken som helst motorsykkel. Faren ligger i at den ligner en bil og vurderes som bil.

Motorsykelister er nok normalt klar over at de kjører et kjøretøy med en høyre risiko enn de fleste biler, og aksepterer denne risiko, dessuten er de nok generelt flinkere i trafikken enn en gjennomsnitts bilist.

Det ligger vell en fare for at dette kjøpere av motorsykler som ligner på biler ikke er like klar over disse forhold.

Jeg har kjørt Buddy i ca et år og selvfølgelig var sikkerhet et viktig moment iforb anskaffelsen. Dette er noe man må ha et bevist forhold til når man kjører.  Jeg tror faktisk at det ikke er noen fare for at man tror at man kjører Hummer.  Det er også direkte tøv at sikkerheten er på linje med MC. Jeg har hatt to "soft plate kontakt" med andre bilister uten vesentlig skader på min "EL-MC-BIL" begge disse kunne vært fatale hvis jeg hadde kjørt  MC. 

Men skal man fronte i 50 km/t så hadde jeg også gjerne vært i en hummer, men jeg har gjort et annent valg.
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

eledille

Etter hva jeg har hørt har Buddy en ganske solid stålrørramme som stikker et stykke ut i fronten - stemmer det?

I så fall vil den være bedre enn Reva, der tror jeg ikke det kan være særlig annet enn glassfiber foran, etter hvordan krasjdukken oppførte seg å dømme.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tom

Fant et bilde av godkjenningen av Kewet 1, på nettet.  Kewet 1 var godkjent av TNO i Nedeland ihht gjeldende regler i 1991, så sikkerheten i en Buddy bør være på linje med en liten bil produsert på tidlig 90 tallet.

http://www.elweb.info/data/kewet/chtest.jpg




Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

#27
I dag står svaret å lese i "alle" aviser som her i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2632474.ece

Så langt i år har rundt tre prosent av de snaut 500 ebilene som er forsikret i If vært involvert i kollisjoner.
Til sammenligning er rundt 20 prosent av den norske bilparken involvert i kollisjoner hvert år, og erstatningsutbetalingene øker.
Risiko for å kollidere er altså omtrent 7 ganger større når en kjører fossilbil.

VGs et år gamle artikkel : "«Miljøbiler» mangler sikkerhet", regnes som tilbakevist! :)

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Sitat fra: Griffel på onsdag 03. september 2008, klokken 13:15
Så langt i år har rundt tre prosent av de snaut 500 ebilene som er forsikret i If vært involvert i kollisjoner.
Til sammenligning er rundt 20 prosent av den norske bilparken involvert i kollisjoner hvert år, og erstatningsutbetalingene øker.
Risiko for å kollidere er altså omtrent 7 ganger større når en kjører fossilbil.
Og "involvert i kollisjoner" betyr alt av uhell der en elbil er med? Som da vi sto stille med elbilen og ble rygget på av en fjott som ikke så seg for, for skademelding ble jo sendt. >:( Så for 2009 er altså vi en liten prosentbit av de registrerte bilene, for øvrig ikke hos If, da men.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

El rayo

Sitat fra: pilt på mandag 26. oktober 2009, klokken 21:55
Sitat fra: Griffel på onsdag 03. september 2008, klokken 13:15
Så langt i år har rundt tre prosent av de snaut 500 ebilene som er forsikret i If vært involvert i kollisjoner.
Til sammenligning er rundt 20 prosent av den norske bilparken involvert i kollisjoner hvert år, og erstatningsutbetalingene øker.
Risiko for å kollidere er altså omtrent 7 ganger større når en kjører fossilbil.
Og "involvert i kollisjoner" betyr alt av uhell der en elbil er med? Som da vi sto stille med elbilen og ble rygget på av en fjott som ikke så seg for, for skademelding ble jo sendt. >:( Så for 2009 er altså vi en liten prosentbit av de registrerte bilene, for øvrig ikke hos If, da men.
Ja, at jeg ble torpedert av en Mercedes som kom fra venstre er også talt med.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA