Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flatt batteri 12 v + NiCd batteri pakke

Startet av pilt, tirsdag 19. juni 2007, klokken 11:59

« forrige - neste »

pilt

"Ikke kjøp biler under 1000 kilo" står det bl.a å lese på denne siden til VG i dag:
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=140898

Jeg trodde at elbilene var ganske tunge pga alle batteripakkene. Hvor mye veier egentlig de forskjellige elbilene? Noen som vet?
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

Det ville bli sikrere for alle om alle kjøpte lettere biler.
Jeg tror ikke sikkerheten hadde øket om vi alle kjørte rundt i "Hummers" ::)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Th!nk, den som triller på veiene nå, veier 940 kg. Tillatt totalvekt er 1130 kg.

Jeg er glad for at den er såpass lett, ellers ville jeg ikke klart å stoppe i tide da en minibuss kjørte ut fra en parkeringsplass.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

#3
Dette blir nok som snøballen som ruller og blir større og større......
Skal ALLE kjøpe tyngre biler vil vi virkelig få en miljøkatastrofe.
Og uanset blir det rått parti når en personbil på under 3 500kg møter ett vogntog på 50 000kg front mot front.

Ett bedre men like dumt forslag hadde vært å ha egne veier for biler over 3500kg, og/eller samtidig ikke hatt møtende trafikk på noen veier  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bosonic

Ja dette kan fort bli en håpløs diskusjon. Vi som av og til sykkler på veier hvor det ikke er mulig å bruke sykkelsti eller fortau må mest sannsynlig være riv ruskende gale.
Litt skuffende at denne artikkelen i VG nett kommer fra Sverige som ofte har fornuftige trafikksikkerhets-filosofier.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Husker fra mine yngre og mer naive dager, da jeg kjørte Volvo 140.  En grusom bil, som har en lei tendens til ikke å gå i stykker, slik at flere framdeles finnes i bilparken vår.

Jeg regnet med at en så "sikker" bil ville bli belønnet med billig forsikring. Svaret var at dette var en av de bilene som var mest utsatt for kollisjon, og en av grunnene var at kjøpergruppen var personer med manglende kvalifikasjoner for trygg kjøring, og at de var klar over dette, og derfor kjøpte disse "tanksene" slik at de satt tryggere neste gang de kolliderte. Selv krasjet jeg 8 ganger på et år i min Volvo 140, og forsikringsagenten insisterte på at jeg kjøpte en annen bil.

Etter det ble det en Triumph Spitfire med 2,0l GT motor, som raskt ble byttet mot en 2,5l PI motor. Denne motoren var så sterk at hele bilen vred seg ved akselerasjon, og den kunne spinne i 1,2 og 3. gir på tørr asfalt. Bilen hadde flat ramme, og utsikten framover ble forhindret av bakakselen på foranliggende "highjacka" (heva) Volvoer som var i halshøyde. Angsten for livet var alltid til stedet når jeg kjørte dette minimonsteret, og vips, så sluttet jeg å kollidere.

En annen bil som skal være blandt de sikreste å kjøre er 2CV. Ingen tør krasje med en slik en heller, og unngår andre biler som en sky katt.

Med min lette AX, som har 100 Kg mindre metall, enn P106en, som igjen er ratet 40% dårligere enn tilsvarende småbiler i kollisjonssikkerhet i følge synsam, føler jeg noe av den samme angsten. Ofte bremses det helt ned ved manglende øyenkontakt med sjåførene i SUV'er som forsøker å trenge seg inn på veien jeg kjører på. Ikke bare sitter jeg med beina under ca 6 liter varm lut fra 3er kassen, men i tilleg har jeg en bensintank bak, med lettantennelig bensin. Nei takke seg til Diesel dreven Webasto slik som den jeg monterte i P106'en.

Det beste vi kan gjøre er å fortsette vår defansive, og miljøvenlige kjørsel, og forsøke etter beste evne å huske at det tross alt er kun ca. 3600 ulykker på hele veinettet på et helt år. Dette hender sansynligvis ikke deg, og spesielt ikke med den kjørestilen Elbilen legger opp til. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eljet

Min defekte kewet har egen vekt på 815 kg og tilatt totalvekt på 1000
( men ingen fare med den når den står i ro  :) )
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Håkon

Det selges idag elbiler i Norge som ikke tilfredsstiller vanlige sikkerhetskrav til biler og derfor registreres som firehjuls motorsykler. Den nye Reva-bilen er et eksempel. Det fikk mye oppmerksomhet da den knakk sammen ved en kollisjonstest i England.

Jeg synes elbilbilmiljøet skal ta dette på alvor, og si klart ifra at elbiler skal ha samme sikkerhetskrav som andre biler. Vi bedrer ikke miljøet med annenrangs sikkerhet. Folk skal ikke kjøpe en bil og oppdage at de har kjøpt noe som ikke tilfredsstiller bilkrav.

I og med at samfunnet tillater at vi kjører motorsykkel, kan det argumenteres for å kjøre elektriske doninger med like lav kollisjonssikkerhet. Men da får de kalles noe annet enn bil, f.eks "elektrisk firehjuling".
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

El rayo

Sitat fra: Håkon på mandag 10. september 2007, klokken 19:40
Den nye Reva-bilen er et eksempel. Det fikk mye oppmerksomhet da den knakk sammen ved en kollisjonstest i England.
Hvordan det gikk med fører og passajerer er vel viktigere enn at deformasjonssonen fungerte, men det tenker ikke journalistene på. Husk også på at Reva har begrensede fartsresurser og er beregnet på bykjøring i lave hastigheter.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Håkon

Sitat fra: El rayo på mandag 10. september 2007, klokken 20:34
Hvordan det gikk med fører og passajerer er vel viktigere enn at deformasjonssonen fungerte, men det tenker ikke journalistene på. Husk også på at Reva har begrensede fartsresurser og er beregnet på bykjøring i lave hastigheter.
Deformasjonssonene er der nettopp for å hindre skader på fører og passasjer. Knekker bilen sammen går det ut over passasjerene.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Thomas Parsli

Det ser ikke så pent ut på video, men det ville neppe en motorsykkel eller en moped-bil heller gjort.

http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Her ser dere en krasj med Smart, vil si den greier seg mye bedre....



En liten bil behøver ikke å være dårlig, Reva er ikke så mye mindre enn Smart.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: thomas på tirsdag 11. september 2007, klokken 12:38
Det ser ikke så pent ut på video, men det ville neppe en motorsykkel eller en moped-bil heller gjort.

http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html

Thomas
Dette er et annet krasj enn det jeg har sett bilde av for en stund siden der fører og passasjer kom uskadet fra et virkelig krasj. Oppforder alle som poster innlegg til å legge en link til det de har i tankene slik at vi tenker på det samme.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på tirsdag 11. september 2007, klokken 12:57
Her ser dere en krasj med Smart, vil si den greier seg mye bedre....



En liten bil behøver ikke å være dårlig, Reva er ikke så mye mindre enn Smart.

Sikkerhet er først og fremst et kostnadsspørsmål, det er det Smart beviser.
(Nå var vel Smart ment som en elbil, men pga. alt for høy pris droppet man ideen og satt inn en bensinmotor)
Så vidt jeg kan se koster smart ca. 25% mer enn Reva -og en Smart med elmotor ville nok kostet 50-100% mer enn Reva. Ikke en helt fair sammenligning mao.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Håkon

Sitat fra: thomas på tirsdag 11. september 2007, klokken 12:38
Det ser ikke så pent ut på video, men det ville neppe en motorsykkel eller en moped-bil heller gjort.

http://www.news.com.au/adelaidenow/story/0,22606,21810779-5006301,00.html

Thomas
Fryktelig. Dette skjedde altså i 30 miles/t, dvs 48 km/t som er bytrafikk-hastighet. Tenk hva som skjer i makshastigheten 72km/t!
Nei, miljøet blir ikke bedret av å la folk ødelegges av mindreverdig teknikk. Mitt forslag er konkret at vi prøver å hindre at slike biler selges under betegnelsen "elbil", dvs at "elbil" kun kan brukes på kjøretøyer som tilfredsstiller normale sikkerhetskrav til biler. Da vet folk hva de får, og er kanskje villig til å betale det det koster å få en sikker elbil.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA