Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flatt batteri 12 v + NiCd batteri pakke

Startet av pilt, tirsdag 19. juni 2007, klokken 11:59

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Go-carter på onsdag 09. desember 2009, klokken 13:10
Det eneste som irriterer meg er at hvis vi gjør det samme på en avsidigesliggende parkeringsplass langt inne i et industrifelt, så blir vi fremdeles straffet hardt for det. Så tror den evige diskusjonen om at banekjøring og å fysisk berøre bilens grenser under kjøreopplæring burde være obligatorisk har noe i seg.

Ja, litt mer enn et par timer på glattbanen hadde kanskje hatt noe for seg. Så lenge det ikke medfører at verstingene tenker at "nå kan jeg det i alle fall skikkelig, og kan ta i litt ekstra!"  ;D

Sitat fra: Go-carter på onsdag 09. desember 2009, klokken 13:10
Ideen om å miste det lettere derimot, er en god idé. Iallefall at den henger i en litt tynnere tråd.

Ja, å "flytte de grensene", slik at man de første åra bare kan ligge f.eks. 10-15 over fartsgrensa før lappen ryker tror jeg kunne hjulpet en del. Slik at ferske sjåfører ligger på "max 90-95" i stedet for ~110. Da arbeider man inn "litt mindre dårlige" vaner på et tidlig tidspunkt.

Men først og fremst må det flere kontroller til; det spiller jo ingen rolle hvor grensa går hvis det ikke er noen som kontrollerer. Mer synlig politi langs veiene ville fungert bra. Så satt de også alt klare i bilen dersom det skulle være nødvendig med utrykning til andre ting (ran, ulykker etc).

Og for å være litt mer on-topic: Kanskje kan man kalle elbilenes relativt korte rekkevidde og lave toppfart for sikkerhetstiltak?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Et alternativ er å bruke mer gulrot!

Hørte om et prøveprosjekt hvor ungdom kunne få imontert en "online ferdsskriver" eller noe i den dur. Dersom de holdt seg innenfor fartsgrensene så salpp de unna med billigere forsikring!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Ja, det husker jeg å ha lest om. Noen som har hørt noe mer om dette prosjektet? Må vel ha vært noe GPS-basert da, så man vet om vedkommende kjørte 80 i 80-sona eller i 50-sona.

Problemet med slike ordninger er vel at det stort sett vil være "de snille" som melder seg på. De som vil være bajas fortsetter med det, og satser på at de ikke blir tatt. (Og hvordan bevise hvem det var som faktisk kjørte bilen, og hva om de bruker andre biler?) Dersom ferdskriveren var obligatorisk for alle derimot, og med rabatt til de som kjørte pent, da tror jeg det kan virkelig få en effekt. Men så er vi inne på det med "Storebror ser deg" igjen, da.....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: cra på onsdag 09. desember 2009, klokken 10:16
Håper det kommer "kjøreforbud for ungdom" på sen kveldstid
Hmmm, ungdom ser i hvertfall godt i mørket. Det gjør ikke jeg lengere (55 år).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA