Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betale Tesla for justering av hjulstilling på "ny" bil?

Startet av lunitiks, lørdag 06. august 2016, klokken 15:31

« forrige - neste »

Mr.Zero


PS: Et annet, svært så tvilsomt, alternativ vil være å fylle opp døra med byggskum :P Da snakker man isolasjon da  ;D
[/quote]

Kompis fylte Granada-dørene sine med byggskum for en mannsalder siden. Det var et artig syn som møtte han (og alle andre) dagen etter da byggskummet hadde ekspandert.  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

nr1rayner

@MrZero
Det er pga sånne episoder mobilkamera ble oppfunnet  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

En liten forbedring av klimanlegg før lang ferietur i forhåpentlig varm sommer som krever AC.
Like lite isolert som varmeanlegger er AC anlegget på bilen.
Lavtrykksrøret fra kompressor inn til fordamper går med unntak av en strekke med isolert gummislange helt uten isolasjon fra rett bak kondensatorviftene (Som sikkert leverer 50-55 grader luft), og over moter til gjennom torpedovegg.
Så i dag at det kondenserte godt på dette kalde røret, og det er tapt energi. Vil jo ha kulden inne i bilen, ikke i "dead loop" i motorrommet
Hadde en rull med selvklebende isolasjon fra Jula liggende.
Tapet på røret, og mener å merke at det ble kaldere luft inne i bilen på maks. Det blir i snitt til at det brukes mindre energi til AC tenker jeg.
http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/vvs-installasjon/rorisolasjon/rorisolasjonsteip-452299/
I alle fall, bedre å bruke rullen med isolasjon der, enn å la den støve ned på en hylle i kjeller.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#33
Måtte lese det innlegget ditt endel ganger før jeg forstod helt hva du mente.

For å korte det ned litt:
Det kalde røret skal isoleres. Som da burde være det tykkeste røret.

Usikker på hvordan det systemet fungerer på gen2 med varmepumpe. Det er jo kjølevann, men jammen ikke sikker på at det er 2 separate system. Mener AC-rørene blir varme når varme brukes, må sjekke det litt nærmere her en dag  ;)

Edit: MYE rør på min (varmepumpe) så potensielt stort rom for forbedringer.
Går stort sett i metallrør hele veien.
Med 22 C utetemp var det litt...unødvendig å teste varme. Derfor fortsatt usikker på om rørene "snur" ac vs varme.
Er det slik må man nesten bytte om isolasjonen etter årstid..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 23. juli 2016, klokken 23:28
Måtte lese det innlegget ditt endel ganger før jeg forstod helt hva du mente.

For å korte det ned litt:
Det kalde røret skal isoleres. Som da burde være det tykkeste røret.

Usikker på hvordan det systemet fungerer på gen2 med varmepumpe. Det er jo kjølevann, men jammen ikke sikker på at det er 2 separate system. Mener AC-rørene blir varme når varme brukes, må sjekke det litt nærmere her en dag  ;)
Det er det tykkeste røret ja, og det er nok helt forskjellig fra Gen2. Min er Gen.1
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Mitt kalde rør var gjennomvått etter 10 min kjøring,dråper over alt..
Når jeg tenker meg om hjelper vel fukta til med nedkjøling, så sånn sett er det kanskje ikke så mye bryet verd å isolere?
Derimot varme rør om vinteren burde ha hensikt.
Correct me if I'm wrong  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på søndag 24. juli 2016, klokken 19:20
Sorry, men det blir feil ja.
Råger that.
Da får jeg vente på litt kaldere vær og se hvordan rørene oppfører seg når varme bestilles  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

For optimering av varme, isoler kun de rør som blir varme. La de kalde være utsolgt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#39
Hmm, det kommer vel an på hvor kaldt det kalde røret blir.
Blir det - 20 blir det jo normalt varmet av omgivelsene,men tviler på at det blir så kaldt.
Hvis det kalde røret holder høyere temperatur enn utetemp vil man vel uansett få gevinst av å isolere skulle jeg tro..
Skal undersøke dette.
Har en infrarød (? ) tempmåler liggende. Kan teste forskjellige temp bortover rørene.

Edit:
Kjørte varme i dag, og naturlig nok blir høytrykksrøret varmt og lavtrykk kaldt. Men det ble ikke nevneverdig kaldt, så isolasjon av det blir nok ikke feil uansett.
Men, skal man velge ett rør vil det vel uansett være mtp vinter, så da blir det høytrykksrøret.

Edit 2:
Fortsetter babling om isolering av VP-modeller i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29088.0.html
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sett meg lei av ladekabler som slenger i bag.gulvet. Skulle hatt oransje type2-1 kabel, eller blå Charge amps.
Vel vel, sånn ble det ikke.

Her er kabeloppheng versjon 1,0.
Rimelig sikker på at det kommer en 2,0 og 2,5.. Men har i hvert fall en start  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

haheide

Sitat fra: tomrh på søndag 29. mai 2016, klokken 22:54
Tetting av grill vinters tid. Klippet til svart liggeunderlag, tapet på med svart gaffa. Sparte ca. 1 kWh/100 km på denne mod'en i vinter. (Dårlig bilde, tatt i skumring og økte lysstyrken litt, mer for å vise at dette ikke blir så veldig synlig på en svart Leaf). Anbefales vel ikke sommer.


Hadde vært fint med noen bilder og eller beskrivelse av montering etc

Håvard


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

leafnor

Sitat fra: leafnor på søndag 24. juli 2016, klokken 22:18
For optimering av varme, isoler kun de rør som blir varme. La de kalde være utsolgt.
Isolerte alle kalde rør på AC i Gen1 Leaf med selvklistrende isoleringstape. I godt varmt sommervær trekker AC 2/3 av energien enn uten den ekstra isoleringen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#44
Ja, da har jeg vært innom oppheng av ladekabler versjon 2.0, 3.0 og 4.0
Det skal selvsagt være kjappest mulig å montere/demontere, og det må henge nærmest mulig festepunkt, ellers blir kablene bare liggende bortover gulvet, eller må snurpes sammen i utrolig små kveiler.

V2.0:
Bagasjestropper tanken var god, men fungerte dårlig.
Prøvde justerbare, men strikket måtte være så kort at det bare ble prakk. Vurderte bånd med metall"hemper" i begge ender, og korte inn strikket til passende lengde. Men, fant vel ut at det bare ville bli prakk med å få festet strikket i "hempene", så skrinla prosjektet der.

V3.0:
Borrelåsbånd dette fungerte egentlig kjempebra! Lynkjapt å feste/ta av, trinnløs justering. Borrelåsen var temmelig sterk, så den holder mer enn nok.
Men, båndet ble for kort, så festepunkt med borrelåsen ble for kort, og derfor ble den noe kronglig å sette på plass og litt for svak.
Kom gjerne med tips om andre bånd som kan brukes i V3.1  ;D

V4.0:
Buntebånd, bedre kjent som strips åpningsbare sådan.
Selvsagt masse muligheter for justeringer, høvelig kjapt å feste, høvelig greit å løsne.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA