Strømmen er blitt uimotståelig

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 14. september 2010, klokken 12:34

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Musikk fra Dinside.no:


Joda, snart kjører også DU elektrisk bil

"Det er spenning i luften og stadig mer i bilene. Strømmen er blitt uimotståelig.

OK, unnskyld billige ordspill, men det er nærliggende. Den seneste tiden har vi fått bekreftet de vi har ant et par, tre år nå: Bilprodusentene har mer eller mindre bestemt seg. Bare forleden fikk vi for eksempel høre at Audi har ansatt flere hundre ingeniører bare for å jobbe med elbil-utvikling".


Nok en gang får vi bekreftet det mange av oss har jobbet hardt for å overbevise en skeptisk bilbransje: Elbilen er komet for å bli. Enten greier selskapene å være med på paradigme skiftet over til EL, eller så fosvinner de ut i historiebøkene.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

"Forsprang gjennom teknikk", er jo et gammelt tysk ordtak.

"De som ikke er med nå må stå" er et norsk ordtak som også passer i denne sammenhengen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. september 2010, klokken 13:14
"Forsprang gjennom teknikk", er jo et gammelt tysk ordtak.

"De som ikke er med nå må stå" er et norsk ordtak som også passer i denne sammenhengen.


Om ikke et gammelt tysk ordtak så i et hvertfall slagordet til Audi,

men "De som ikke er med nå må stå" som norsk ordtak er ukjent for meg.
Jeg trodde det var "Den som ikke har gjemt seg nå den må stå" ?

Men kanskje elbilene nå vil "spre seg som varmt vetebrød hvetebrød i tørt gress".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. september 2010, klokken 15:10
Men kanskje elbilene nå vil "spre seg som varmt vetebrød i tørt gress".
Det er vel "spre seg som varme hveteboller i tørt gress???   
eller "bærsj i kram snø" som søsteren min så billedlig pleier å kalle det  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Du har helt rett Griffel, men la oss nå ikke henge oss opp i taljer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AntiRegreim

PÅ   http://www.plugincars.com/top-11-electric-car-myths-86131.html

finner du artikkelen:
Top 11 Electric Car Myths
By Nick Chambers · October 05, 2010

MYTE 6
er beskrevet slik:

Electric Cars Will Quickly Take Over the Market
Many electric car advocates like to imagine that EVs will quickly take over the market and replace gas vehicles within a decade. However, even with large government subsidies, the deployment of plug-in cars at a truly meaningful level will take decades. There are currently 1 billion cars on the road globally, and by 2050 that's likely to double. It took gas-electric hybrids a decade to reach just below 3 percent of the market. Even the rosiest predictions put electric cars at only 10 percent of vehicle sales by 2020 and 25 percent by 2030.

Enig i at de nevnte 10 og 25 prosentene er giga optimistisk.
Men selvsagt kan ett eller annet endre seg brått.
Hva om f.eks. Kina bestemte seg for å ta miljøet like alvorlig som de i sin tid tok overbefolkningen?
De kunne eksempelvis bestemme at fra og med 2015 skal det kun produseres og importeres elbiler.
Da vil Kina-volumet alene sørge for at elbilen blir så billig at den utkonkurrerer alle andre biler i hele verden.
Husk at Kina tar mål av seg i løpet av et tiår eller to å  øke levestandarden opp til norsk nivå
og med det få en bilpark på 1,5-2 milliarder.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA