Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte lyspærer i instrumentpanelet ?

Startet av Mhz, søndag 10. oktober 2010, klokken 16:22

« forrige - neste »

Baltor

Jeg har nå tipset Vegvesenet om denne debatten her, her kan de se kloke innspill fra brukerne.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Helge

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 09:28Norstart kan ikke gjøre alt på en gang, alle vi andre må også bidra. Helge, som lokal kjentmann bør du kontakte Vegvesenet, og når du etterhvert finner fram til rett person fortsetter du å spørre ham/henne om hvordan dette går. Legg vekt på at du er bekymret, unødig filskifte skaper nestenulykker.
Jeg har kontaktet lokalavdelingen til Vegvesenet (2 personer i Trondheim) og jeg har kontaktet en av de to i Trondheimspolitiet jeg ble anbefalt av Vegvesenet å ta kontakt med. Jeg har lagt fram flere av de uheldige eksemplene i Trondheim. Så foreløpig synes jeg at jeg holder på å bidra... Men det virket som om både Vegvesen og Politi langt på vei allerede er klar over dette (uten at det nødvendigvis ser ut til å bli prioritert!) Vegvesenet håpet sågar at jeg gjennom Ecar prosjektet kunne bidra til å få gjort noe med skiltingen (få aksept for eksempelvis underskilt med "gjelder ikke lovlig bruker av kollektivfelt"). Men dette er ikke innenfor det Ecar prosjektet har mandat til å arbeide med så jeg vet ikke helt...

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 09:28Får du bot kan du velge å se på det som en kjempemulighet til å få ryddet opp i jungelen. (presseoppslag, underskriftslister, støtteaksjoner, ekspertuttalelser)
I en slik sak (hvor skiltingen opplagt er uheldig) er faren for å måtte betale motpartens saksomkostninger svært liten, du har ingenting å tape.
Dessverre har jeg alt for lite tid til å engasjere meg kraftig om jeg skulle få bot... så inntil videre er det en stor risikofor at jeg bøyer av om så skjer :-[ :-\
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: svedman på torsdag 18. november 2010, klokken 11:01
Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 10:52
Ja, derfor ville det enkleste være om underskiltet "Buss og Taxi" ble godkjent til å angi "brukere av kollektivfeltet".  "Buss og Taxi" er en kort og grei tekst. Det er nok pga lesbarhet  Vegvesenet har valgt denne korte underteksten.
Dette krever kun en endring av skiltforskriften, og bør være gjennomførbart. Jeg har tidligere på dette forumet argumentert for dette, men da fikk jeg 0 svar. ;)
Med en slik endring vil alle problemer med påbudte svinger og påbudt kjørefelt være løst over hele landet uten ett eneste skilt som må byttes ut (koster penger, det).

Strengt tatt er det vel nettopp lovlige brukere av kollektivfelt lovgiver har ment med "Gjelder ikk buss og taxi", siden "Gjelder ikke buss i rute" også finnes.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

svedman

Sitat fra: Elmo på torsdag 18. november 2010, klokken 11:32
Strengt tatt er det vel nettopp lovlige brukere av kollektivfelt lovgiver har ment med "Gjelder ikk buss og taxi", siden "Gjelder ikke buss i rute" også finnes.

Ja, det antar jeg, siden lovteksten ble utarbeidet på en tid der kun buss og taxi hadde rett til å kjøre i kollektivfeltet.

Men slik skiltforskriften er i dag, står det at underskiltet "Gjelder ikke buss og taxi" bokstavelig talt kun betyr "Gjelder ikke buss og taxi", og ikke "Gjelder ikke lovlige brukere av kollektivfeltet". Dette må endres i lovteksten, og kan endres uten at skiltet behøver å byttes ut.

Underskiltet "Også elbil" til det blå kollektivfeltskiltet for "Buss og taxi" ble fjernet i sin tid fordi man endret skiltforskriften til at dette skiltet også ga elbiler lov til å kjøre der.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

hens

Såvidt jeg kan se er det et skilt på høyre side i enden av trafikkøya som forteller at kollektivfeltet slutter der, altså har elbilen lov å kjøre i kollektivfeltet. Kollektivfelt blir merket med "Buss og taxi" men gjelder også elbil, derfor burde dette prøves for retten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 18. november 2010, klokken 11:32Strengt tatt er det vel nettopp lovlige brukere av kollektivfelt lovgiver har ment med "Gjelder ikk buss og taxi", siden "Gjelder ikke buss i rute" også finnes.

Her har vi elbilister kanskje et problem...? Politimannen jeg snakket med mente at i noen enkelttilfeller ønsker de muligheten til å holde elbiler, motorsykler etc utenfor slik at de eksempelvis ikke får lov å svinge til høyre, mens taxi og buss får lov til det. Dette kan kanskje stikke noen kjepper i hjulene for en lovendring/forskriftsendring mht underskiltene?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

cra

Sitat fra: Helge på torsdag 18. november 2010, klokken 12:49
Sitat fra: Elmo på torsdag 18. november 2010, klokken 11:32Strengt tatt er det vel nettopp lovlige brukere av kollektivfelt lovgiver har ment med "Gjelder ikk buss og taxi", siden "Gjelder ikke buss i rute" også finnes.

Her har vi elbilister kanskje et problem...? Politimannen jeg snakket med mente at i noen enkelttilfeller ønsker de muligheten til å holde elbiler, motorsykler etc utenfor slik at de eksempelvis ikke får lov å svinge til høyre, mens taxi og buss får lov til det. Dette kan kanskje stikke noen kjepper i hjulene for en lovendring/forskriftsendring mht underskiltene?

Men kan løses med underskilt "Gjelder bare buss i rute og taxi", evt "Gjelder ikke elbil/miljøbil" e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: hens på torsdag 18. november 2010, klokken 12:27
Såvidt jeg kan se er det et skilt på høyre side i enden av trafikkøya som forteller at kollektivfeltet slutter der
Det er vel ikke det skiltet som er "problemet", men skiltet på trafikkøya: Påbudt kjørefelt (pil til venstre for trafikkøya) med underteksten "Gjelder ikke buss og taxi".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

#53
Sitat fra: hens på torsdag 18. november 2010, klokken 12:27
Såvidt jeg kan se er det et skilt på høyre side i enden av trafikkøya som forteller at kollektivfeltet slutter der, altså har elbilen lov å kjøre i kollektivfeltet. Kollektivfelt blir merket med "Buss og taxi" men gjelder også elbil, derfor burde dette prøves for retten.

Enig med Hens i at en som blir bøtelagt har en ganske god sak, en bør da ikke godta forenklet forelegg. På videoen ser en skiltene, nå som trafikkøya er blitt kortere er det kun noen få meter det ikke er lov å kjøre der med elbil. Kollektivfeltet er midlertidig opphevet etter øya slik at vanlige biler kan krysse over og svinge til høyre
Politiet har foreløbig ikke bøtelagt noen, etter det jeg vet.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

#54
Da er skiltet kjørt ned, og gjerningsmannen er forhåpentligvis uskadd.

Det har vært kaldt i det siste, og mellom de oppkjørte stripene i hvert kjørefelt kan der være isglatt. Dermed blir det ekstra farlig å bytte fil. Tenkte derfor først at dette kunne være en mislykket Pitlane manøver, utført av en lovlydig Elbilist eller enda værre lovlydig mopedist.

Bremsesporene tyder på at gjerningsmannen har kommet fra fossilfeltet og meid ned skiltet.

Er litt usikker på om dette betyr at vi inntil videre kan kan kjøre rett fram, eller om vi likevel må fortsette med filbytte.  ???

Håper nå; etter at det har skjedd en ulykke her, at skiltet og muligens hele trafikkøya revurderes. 10-15 meter lenger fram er der et stort skilt som indikerer at kollektivfeltet opphører, og mer enn det trenges ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Baltor på onsdag 17. november 2010, klokken 13:22
Tjensvollkrysset:
Jeg ringte nå til Ytreland (han på videoen), han fortalte at de er klar over problemet , det hadde ikke vært hensikten å stenge noen av brukerne av kollektivfeltet ute fra feltet dette korte strekket. De vil vurdere om det blir nødvendig å gjøre endringer. Dette tolker jeg positivt.

Jeg fikk en hyggelig mail fra Ytreland i Statens Vegvesen i dag, de har nå foreslått at skiltet som gjør det påbudt for elbiler og motorsykler å skifte fil noen få meter blir fjernet. Dette blir vedtatt i et møte med kommunen i dag og sannsynligvis gjennomført raskt. Fint å se at uheldig skilting kan rettes opp  :)
Bra innsats også fra Elektrolux her, med utrettelig brevskriving ;)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lars C. Krogenæs

Det morsomme med situasjonen er jo at minibusser, som ikke har tilgang til kollektivfeltene, har lov til å kjøre på steder merket med "gjelder ikke Buss og Taxi" , dvs. at de kan slenge seg ut i høyre felt i noen få meter, før de må skifte til venstre felt igjen.

Var man da heldig med minibuss å møtte en elbil, så kunne disse bytte plass, før de igjen går tilbake i sine vante felt.

Sikkert vakkert å se på, og ikke ulikt det vi ser på flystevner med F-16 :-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Det var absolutt en gladmelding.

Alltid kjekt å høre at sunn fornuft seirer. :)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 10:52
Ja, derfor ville det enkleste være om underskiltet "Buss og Taxi" ble godkjent til å angi "brukere av kollektivfeltet".  "Buss og Taxi" er en kort og grei tekst. Det er nok pga lesbarhet  Vegvesenet har valgt denne korte underteksten.
Hvis de ikke ønsker å innkludere elbiler eller motorsykler kan de bruke "Buss i rute".

Mener fremdeles det enkleste ville vært å bruke dette underskiltet: Se bilde.

Viste jeg hadde sett et slik skilt et sted, og det står på Jåtten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#59
Sitat fra: Baltor på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:39
Jeg fikk en hyggelig mail fra Ytreland i Statens Vegvesen i dag, de har nå foreslått at skiltet som gjør det påbudt for elbiler og motorsykler å skifte fil noen få meter blir fjernet. Dette blir vedtatt i et møte med kommunen i dag og sannsynligvis gjennomført raskt. Fint å se at uheldig skilting kan rettes opp  :)
Bra innsats også fra Elektrolux her, med utrettelig brevskriving ;)
Vi som kjører elbil i Stavanger har undret oss over at skiltet ikke ble fjernet, derfor sendte jeg nok en mail til Ytreland i Vegvesenet om dette.
I dag fikk jeg svar:
Det som har skjedd siden sist er at vi og Stavanger kommune er enige i at vi skal ta bort denne pilen, men vi har foreløpig ikke fått noe endelig vedtak fra Stavanger kommune på avgjørelsen. Snakket med dem nå, og de indikerte at dette ville komme i neste uke. Hvorfor det har tatt såpass lang tid, vet jeg dessverre ikke. Men det burde gå kjapt når vi først får det formelle vedtaket fra kommunen.

Med hilsen
H. Y
.

Det er altså kommunen som sinker dette, ikke Vegvesenet. La oss håpe de ansvarlige i Stavanger kommune rekker å gjøre jobben sin før det skjer enda en ulykke . Gjør de ikke noe skal jeg jobbe for uthengning i lokale og sentrale medier.  >:(


Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA