Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Hansi, fredag 05. august 2016, klokken 10:57

« forrige - neste »

Hansi

Jeg har en drøm om en lokasjon på vestsiden av Oslo (Sandvika, Lysaker/Forneby, Skøyen f.eks) med 3+ hurtigladere på samme sted. Forrige gang jeg var på Fortums ved rådhuset i Sandvika var det 3 biler i kø.. Skulle tro det var tilstrekkelig kundegrunnlag?

Edit: Tøyen har 4 og Stavangergata 3 visst.. De kan vel regnes som sentrum, Stavangergata kanskje nord :)
McDonalds Grorud har 3, det kan vel regnes som øst :)
Shell Mortensrud har 3, det kan vel regnes som sør :)
Gjenstår bare en lokasjon med 3 eller flere hurtiglader på vestsiden da?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

m0nkey

Du er ikke den eneste. Skulle ønske man hadde en hurtiglader på McD Gaustad (ved Rikshospitalet).
Grønn kontakt har/hadde planer om å sette opp flere hurtigladere i Oslo, men disse skal også komme øst for akerselva.
KIA Soul EV Classic (2015)

Trekkoppbil

I framtida ser jeg for meg hurtigladestasjoner med titalls plasser langs hovedveiene.  Og at det planlegges ved at man bestiller opp ei høyspentlinje og en trafo, og deretter skalerer man gradvis opp mye nye dc-ladere etter behov.

Beckern

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 20. juni 2016, klokken 13:20
I framtida ser jeg for meg hurtigladestasjoner med titalls plasser langs hovedveiene.  Og at det planlegges ved at man bestiller opp ei høyspentlinje og en trafo, og deretter skalerer man gradvis opp mye nye dc-ladere etter behov.

Har mer tro på at det blir et par lasdestasjoner på hver bensinstasjon.

m0nkey

Nå kommer det heldigvis en hurtiglader på McD Gaustad i løpet av høsten i følge fortum.
KIA Soul EV Classic (2015)

espenvp

Sitat fra: Beckern på onsdag 22. juni 2016, klokken 09:10
Har mer tro på at det blir et par lasdestasjoner på hver bensinstasjon.

Tja, bensinstasjonene ser ut til å ha sovet litt i timen kan virke som de tviholder på fosil tilnærmingen. Det er andre aktører som nå trekker til seg lade-kundene, som feks Kiwi og Coop, som i samarbeid med Fortum og GK har et godt utbygd lade-nettverk - og har omfattende planer.

Statoil/CircleK har planer men er fremdeles etter min personlige mening litt passive.
Tesla Model ≡ LR, FSD, 2019
eGolf 2016
Merida E-Spresso Steps 900 2016

Beckern

Sitat fra: espenvp på onsdag 22. juni 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Beckern på onsdag 22. juni 2016, klokken 09:10
Har mer tro på at det blir et par lasdestasjoner på hver bensinstasjon.

Tja, bensinstasjonene ser ut til å ha sovet litt i timen kan virke som de tviholder på fosil tilnærmingen. Det er andre aktører som nå trekker til seg lade-kundene, som feks Kiwi og Coop, som i samarbeid med Fortum og GK har et godt utbygd lade-nettverk - og har omfattende planer.

Statoil/CircleK har planer men er fremdeles etter min personlige mening litt passive.

Shell har vel nylig inngått avtale med Fortum og Cirkle K skal satse videre, så jeg ville vel heller si at de har sovet men ser ut til å våkne. Mener et av de andre selskapene også hadde planer.
De har potensialet til å ta store deler av markedet når de bare forstår hvor verdifulle laderene er for pølsebutikken.
Men du har rett i at de virkelig har sovet.

Hansi

Er ABB-laderen på Sandvika nedgradert, det virker som om ladehastigheten er redusert? Defekte likerettere eller noe?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Hansi

Er det håp om at ABB-hurtigladeren ved Sandvika rådhus kommer opp igjen snart? Vært lenge nede nå.. Virker som det er stor fare for kø på alle lokasjonene vest for Oslo med 1 hurtiglader..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

svingen

den på sandvika virker jo mildt sakt ustabil.
Jeg kom der søndag 7 august og da var det en før meg som hadde prøvd og lade der,fikk det ikke til men sto nå og ladet på den andre (så var kø der) jeg prøvde og lade på den og fikk det ikke til (enda fortum restarta den) så kom den en leaf og stilte seg i kø og han fikk den da plutslig til og virke.
definisjonen på ustabilt.

Når det er sagt så fikk jeg oppleve på vei ut av oslo att 2 stk alltid eller ikke er nok,eller dvs det holdt akuratt siden det var en zoe som ladet (22kw)
bilde er Kiwi kongsberg 4 august 10:45 skulle jo ikke tro det var så mye trøkk da.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bondeknøl

Hurtigladere på endel bensinstasjoner passer nok dårlig.
For det første må de jo ha strømkapasitet lett tilgjengelig, men det er vel også dårlig butikk å ha hurtiglader mange av de?
Hurtiglader krever plass, og det har jo bensinstasjoner ofte lite av. En ladestasjon med litt kø tar jo opp mye plass og gir lite bevegelse i kundemassene sammenlignet med de som fyller fossilt kjapt og handler litt.
Vi kan da ikke spise ventepølser hele tiden mens vi lader og står i kø?

Hurtigladere på bensinstasjoner hadde jo vært bra, men skjønner godt at det er Kiwi som tar kaka. Passer jo bra å handle mens en lader samtidig som de ofte har bedre plass rundt seg.

erikf

Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 17. august 2016, klokken 08:57
Hurtigladere på endel bensinstasjoner passer nok dårlig.
For det første må de jo ha strømkapasitet lett tilgjengelig, men det er vel også dårlig butikk å ha hurtiglader mange av de?
Hurtiglader krever plass, og det har jo bensinstasjoner ofte lite av. En ladestasjon med litt kø tar jo opp mye plass og gir lite bevegelse i kundemassene sammenlignet med de som fyller fossilt kjapt og handler litt.
Vi kan da ikke spise ventepølser hele tiden mens vi lader og står i kø?

Hurtigladere på bensinstasjoner hadde jo vært bra, men skjønner godt at det er Kiwi som tar kaka. Passer jo bra å handle mens en lader samtidig som de ofte har bedre plass rundt seg.
Jo flere steder med hurtiglader jo kortere blir stoppene tror jeg. 5-10 min pr 6 mil ved langkjøring er min erfaring.
Noen har ment her på forumet tidligere at bensinstasjonene ofte har mye strøm allerede. Sikkert ikke nok til mange hurtigladere, eller kanskje?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

goggo

Sitat fra: espenvp på onsdag 22. juni 2016, klokken 11:44
Statoil/CircleK har planer men er fremdeles etter min personlige mening litt passive.

GK/Statoil/CircleK er altfor passive i sin utbygging, etter min mening.
De bør sette en minimumstandard på minst 2 ladere på hver lokasjon, i allefall der det er konkurranse med Fortum. 
Jeg har inntil nå forsøkt å støtte "lille GK" framfor Fortum ved å lade der når jeg har et valg, men nå gidder jeg bare ikke mere.
Kjørte Lillesand Stavanger t/r i helga, og har nå begynt å lade til 95% i stedet for de vanlige 82% på Fortum sine stasjoner for å minimalisere venting på grunn av kø og dårlig vedlikehold på GK sine ladere.
Værstingen nå i helga var GK Flekkefjord sin ene slitne lader, det var 5 biler innom i løpet av den tiden jeg var der (deriblant en Tesla som ikke hadde type2 kabel og måtte lade med 11 KW på hurtigladeren). Hurtigladeren taklet ikke bruk av AC punktet sammen med et DC punkt, selv om det ifølge skilting og GK support skulle gå problemfritt. CCS pluggen var dessuten sterkt mekanisk skadet, og burde ha vært byttet for lenge siden.

Det blir mer og mer tydelig at det er Fortum som har den aller største æren for at vi har så godt med hurtigladere i Norge.
Jeg håper inderlig at GK/Statoil/CircleK snart våkner opp, hvis de da virkelig er interessert i å ta en større del av dette markedet. 

mvh
Hugo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

zbk

Har motsatt erfaring av deg og velger konsekvent GrønnKontakt framfor Fortum om det er mulig. Fortum sine 22kW-punkter har en ikke-eksisterende brukervennlighet og jeg har til gode å få startet lading på disse uten knoting. Fortum er også eneste leverandør der jeg har møtt punkter ute av drift og med en support-person som ikke innga særlig tillit og heller ikke fikk ordnet problemet. Fortum motarbeider også meg med å fjerne eksisterende 43kW-punkter som de tidligere har fått støtte til å sette opp.

Har ladet flere ganger med 43kW AC samtidig med en annen bil på DC i Flekkefjord, så den problemstillingen var ny for meg på den laderen. Sist helg stod vi fire biler på Aksdal (2xZoe + Leaf + e-Golf) og ladet uproblematisk samtidig på de to hurtigladerene der.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

AmocoCadiz

Nå ser det ut  til at Oslo vest endelig får hurtigladere på Skøyen, kjørte forbi idag og rakk å se noen nye hurtigladere under montering ved rundkjøringen på Skøyen, de nye er på siden mot Circle K.
Veldig bra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA