Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Eni, torsdag 04. august 2016, klokken 12:50

« forrige - neste »

tutti

#15
Dritt i dyre servicer. Skaff deg en eldre elbil uten garanti og skaff deg en oversikt over hva bilen trenger og pass på å ta det som er kritisk med jevne mellomrom (f.eks. bremseolje, girkasse olje o.l.). I en elbil er det ca. en håndfull mekaniske deler som kan gå galt (i motsetning til en fossilbil som har flere tusen ting som utsettes for mekanisk slitasje).

Eni

Sitat fra: TB på tirsdag 31. mai 2016, klokken 21:11
Sitat fra: Eni på tirsdag 31. mai 2016, klokken 18:08
Her skulle både Citroën og Mitsubishi ha service hver 10.000 km, første kostet ca 3300, neste ca 4600, så 3300 osv (annenhver service)
VW har service på 30.000 km, 45.000, 60.000 osv... Og der skulle de to første servicene koste ca 4800 til sammen. Så en god del å spare!
Til info, sist eg var inne med min C-Zero, hausten 2015 hadde Citroën endra intervall til 20' / 1 år. Før var det 10' / 0,5 år.

Jeg sjekka dette i forrige uke hos forhandlerne her i byen... (Harstad)
Hver 10.000 km eller årlig (det som kom først) var svarer jeg fikk av både Citroën, Mitsubishi og Peugeot. (Peugeot var billigere på service, men dyrere på bil)
Pussig at de opererer med forskjellige intervaller...

elektrolux

Hele opplegget med service på elbil er humbug.

Service er pr. definisjon noe en gjør for å forlenge levetid / redusere slitasje. F.eks bytte av motorolje.

På elbil er drivverket vedlikeholdsfritt. Servicen er i praksis en skjekk av tilstand, noe som like godt gjøres på EU kontrollen.

Selvfølgelig er det en fordel å smøre bevegelige deler på Bremser og karrosseri, men å betale spesialister på et bilverksted til å gjøre slike enkle oppgaver er som å be en kirurg om en massasje. Disse folkene er opplærte til å skru på avanserte fossilmotorer, og å betale deres timepris for at de skal bruke tiden sin på enkle oppgaver enhver bileier kunne gjort er ren pengesløsing.

Folk flest bytter filter på egen støvsuger. Lær dere å bytte kupeluftfilter på bilen og spar 1000 kr. Samme personene har kanskje også skrudd sammen et IKEA møbel. Med slik kunnskap og kompetanse er det bare kos å smøre opp bremsene i forbindelse med hjulbytte til høsten eller våren ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA