Riktig ladeteknikk av LiFeYPO4

Startet av elektrolux, søndag 12. september 2010, klokken 08:01

« forrige - neste »

elektrolux

Best å begynne med riktig betegnelse så ikke tråden sporer av på første svar. ;)

Vel det er snakk om Thundersky sine celler, og jeg har oppdaget at med riktig anntall i bilen (en Think med 44 celler) går ballansering med shunt omtrent automatisk uten å måtte overstyre laderen.

Laderen går nemlig over i 5A ved 153V eller 3,47V/ celle, og shunten kommer inn like etter det. Samtidig kan cellene fint lades til 4V / celle eller 176V, men laderen går inn i en slags pulslading ved 170V eller 3,86 V /celle og dermed får shuntene ballansert pakken mens dette pågår.

Nå hevder leverandøren av systemet at slik lavstrømslading ( mindre enn 10A ) er uheldig for cellene, og kun medfører varmgang. Idelle ville i følge de vært mye strøm helt til ladestopp bassert på cellespenning.

Vet at noen av systemene som selges bruker nettopp lav strøm i ballanseringsfasen, og stusser derfor over denne påstanden.

Bruker en f.eks CC.CV på opplading av enkeltceller vil jo strømmen falle ned mot 0 mot slutten, og dette er da også anbefalt lademetode til Litium Ion blokker jeg har fra Valence. Metoden brukes vel også på mobiler?

Men dette skal altså være uheldig på LiFeYPO4?

Hva sier ekspertene?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Yahoo! Thundersky forum er en nyttig kilde for alt litium. Må registrere seg . http://tech.groups.yahoo.com/group/ThunderSky/

Initiallading av cellene til 4,2V @ mellom 0,1 og 0,5C til strømmen er ned til 1% av original strøm.
Lading til 4,0V er tryggere og cell lades til 97%. Andre vil ikke overstige 3.8v. Andre 3,65V.

Hvis man ser på ladere egnet til å lade litium pakker uten balanserer er det vanlig med en ladespenning på maks 3.65V per celle og 0,3C i effekt konstant.
Tilsetning av Ytrium kan betyr at disse TS celler tåler høyere spenning enn andre produsenter.

Spenningsstigningen går raskt mot slutten og manuell lading er derfor vanskelig og farlig.

Confused?!

Jeg tror at vi må skille mellom bulk lading og ballanseringsfasen. Ballansering kan ikke utføres med høy strøm.

En grundig diskusjon av problemstillingen finnes på http://tech.groups.yahoo.com/group/ThunderSky/message/3991  etter innlogging der.
Det er mulig at initiallading av disse celler krever høyere ladespenning.

I alle fall er det alle best å begrense spenning til man er 100% sikker at det ikke er skadelig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA