Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av TromsøTorstein, torsdag 04. august 2016, klokken 10:47

« forrige - neste »

TromsøTorstein

Hva er grunnen til at mange el-biler (forskjellige merker) kjører uten baklys både på dagen og kvelden?

Er det spesielle avviksregler for el-biler så de ikke trenger å ha påbudt kjørelys, og hvis ikke hvorfor blir el-biler godkjent teknisk uten slik alltid-på kjørelys?

TT.

KjellG

Dessverre bestemmer ikke Norge lenger i eget hus. For å spare en dl bensin i året per bil har EU bestemt at tvungent (glødelampe)lys i baken ikke lenger kan pålegges. Snart kommer pålegg om intet lys i front heller før tidligst kl 21:00

02jan

Gjelder ikke bare elbil, men alle nye biler generelt.

Det kom nye eu regler for få år tilbake, som sier at det er lurt og miljøvennlige å kjøre uten baklys i dagslys og skumring.

At det av og til ser ut som bilen bråbremser inn i tunellenen, da baklysene "plutselig" tennes , er sikkert like smart og energibesparende.

Kjører selv min elbil, med full belysning (dvs ikke fjernlys, men de sterkeste lysene foran ,slik at baklys er på uavhengig om skygge ,sol, natt, mørkt , dunkelt og snøvær. Mulig jeg svir av 5 watt i timen ekstra.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TromsøTorstein

#3
Takk for svar dere, det jeg var redd for. Vet ikke med dere men jeg ser møtende biler og biler jeg kjører etter mye lettere i dagslys hvis de har kjørelys .

Så nå er det opp til enhver å huske å slå på baklys i tåke og lignende? Skummelt.

TT.

THE

Ser også at en del biler med automatikk slår på lysene først når det blir ganske mørkt. Toyota for eksempel er langt inne i en tunnel før bilen står på lysene automatisk.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TromsøTorstein

THE: er det el-Toyota da siden ICE-biler alle har hardkoplet nærlys (eller minimum parklys) når de starter?

TT.

THE

#6
Nei, lå bak en Auris i dag som hadde dette fenomenet, og har lagt merke til det flere ganger tidligere også på biler med automatisk kjørelys. De har ofte et LED kjørelys foran, men tar lang tid før nærlys og baklys tennes av automatikken. Regner med det er slik de har justert / kalibrert lyssensoren.


edit: rettet skrivefeil
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Samme for el og eksosbiler. Passaten jeg hadde før var mørk når det ikke var mørkt ute. Minus noen LED-striper foran.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Arha

Alle (?) nyere biler har en auto-stilling på lyset som sørger for lovlig minimumsbelysning vha en lysføler.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

KjellG

Sikkert lovlig, men fast lys forran og bak savnes. Ubegripelig at Norge må gjøre et knefall for slike tåpelige regler. Selv planlegger jeg bort én biltur i året, kjørelys inntjent!

Sandpusher

Tror ikke hensikten er å spare energi, men menneskeliv.
Tanken er at et bremselys som kommer på fra "ingenting" vil få større oppmerksomhet av bakenforkjørende bil enn et lys som øker i intensitet. Ja, jeg vet at bremselysene er separate fra kjørelysene, men tenk på hele bakflaten som én lyskilde for en sløv sjåfør.
Løsningen er selvsagt forbud mot HD (human driver), men det tar nok dessverre 5-10 år før det blir politisk og finansielt mulig å forby slik styggedom.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

TB

Dei som har lysbryter i auto vil få baklys tent i tunell / skumring. Men, diverre ser det ut som mange lar lysbryter stå i av stilling - slik at autofunksjonen ikkje fungerer / er aktiv. Ikkje alle modellar har automatisk lys. Dermed må sjåfør hugse å slå lys på/av. (Om lys ikkje blir slått av går 12V batteri tomt, gjeld både el og fossil..)

Det var krav om automatisk tenning av kjøyrelys ein periode på nye bilar. Som Eu tilpasning vart kravet tatt vekk, og mange nye bilar hadde ikkje denne funksjonen i mange år. Så kom Eu med krav om kjøyrelys, men ikkje krav om lys sensor, eller lys bak.

Ser daglig biler uten lys, både framme og bak.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-ikke-klar-over-at-de-kjoerer-uten-baklys/a/10046162/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

AmocoCadiz

Vår Toyota Hybrid hadde heller ikke lyssensor og tente ALDRI kjørelys i tunneler, dumt og farlig, da man som fører på solskinnsdager lett "glemte" å måtte skru på lys på en ny bil i lange tunneler.

peik

Virker som om mange ikke er klar over at de kjører uten baklys. Uansett hvor mange hint de får skjer det ingenting...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

turfsurf

Sykt mange Toyotaer som kjører uten baklys, men mange leaf og. Det er vel fremdeles påbudt med kjørelys foran, så de kommer vel alltid. Men står bryteren i 0 kommer ikke baklys på.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA