Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av TromsøTorstein, torsdag 04. august 2016, klokken 10:47

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. mai 2016, klokken 09:22
Min forrige bil hadde markeringslys godtkjent som kjørelys. Jeg brukte stort sett dette på dagen men fikk stadig blink fra folk som mente det kunne bedre enn de som bestemte dette - irriterende  >:(

Gamle Volvoer og noen andre kan ha så godkjente lys de bare vil. De fungerer ikke som kjørelys i godt vær. Det må tvert om være veldig grått før man ser de lysene lett.
Jeg blinker i blant på slike, ikke for å leke politi men fordi jeg oppdaget bilen mye senere pga dårlig lys. Så oppdager jeg til slutt at det er en av tabbe-bilene som har ubrukelig kjørelys.
Så får du heller bli iritert, men en mer rasjonell tanke ville jo være å bruke nærlys.

Amoss

Sitat fra: arthur på mandag 30. mai 2016, klokken 07:21
Hvis du satte opp en meningsmåling hvor spørsmålet var noe i tråd med; en møtende bil blinker på deg med fjernlysene i en tunnel, bortsett fra at du ble blendet, hva tenker du er feil? Et av ti svaralternativ er at du har ikke tent baklysene, hvor mange tror du hadde krysset av for det svaralternativet? Min mening er at noen hadde trolig gjort det enten fordi de krysset av feil eller syntes alternativet var morsomt. Your call!

Dersom jeg får ett kjapt blink fra en møtende bilist ville jeg nok først og fremst sjekket om jeg har påslått kjørelys. Om flere skulle gjøre det samme ville jeg nok etterhvert ha sjekket om noe var galt med frontlysene.

Dersom disse blinkene skulle komme fra bakenforliggende biler ville jeg nok ha sjekket baklysene på bilen, eller om noe annet skulle være galt med bilen bak.

Dersom jeg får ett langt blink fra en eller flere møtende bilist(er) ville jeg nok først og fremst sjekket om jeg har husket på å blende ned fjernlysene.

Dersom jeg får to kjappe blink fra en eller flere møtende bilist(er) ville jeg nok først og fremst redusert farten og økt oppmerksomheten og sett etter dyr eller barn nær eller i veien, eller andre potensielle farer.

Dersom jeg får en serie kjappe blink - "panikkblinking" - fra en eller flere møtende bilist(er) ville jeg nok først og fremst sjekket at jeg lå i eller under fartsgrensen og holdt øyene åpne for kontroller ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Sitat fra: Sele på mandag 30. mai 2016, klokken 09:03
Utrykningskjøretøy som bruker lyshorn vil de også blende deg? Når skal lyshorn brukes og hvorfor?

Har aldri opplevd at utrykningskjøretøy bruker lyshorn på meg, trolig fordi jeg følger relativt godt med i trafikken og følger reglene mht relevant/adekvat oppførsel når utrykningskjøretøy kommer enten det er i mot eller bakfra.

Finnes åpenbare grunner for å bruke lyshornet, men misnøye med møtende bilers bruk av baklys er ikke en av dem, men har vel egentlig gitt opp å få deg til å forstå at din oppførsel kun er egnet til å være rollemodell for rollefigurer som Narvestad.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Nå finnes det grunner for og bruke lyshorn og det er jo fremskritt fra deg. Nå gjenstår bare grunnene for bruken,du klarer sikkert det og.

arthur

Hvor mange har du blendet og/eller oppdratt i trafikken siste 24 timer? Hva er rekorden?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

#50
Baklysene er viktigere enn du tror! Du nekter og forholde deg til lover og regler og gjør hva som passer deg for du vet best. Man bruker lyshorn for og hjelpe sine medtrafikanter men du mener de leker politi og lærere.

Forferdelige holdninger!!

http://www.fdm.dk/nyheder/eu-baglys-forude
http://www.dinside.no/934173/biler-uten-baklys-utgjor-en-trussel-i-trafikken
http://www.dinside.no/928763/naf-kjorer-du-uten-baklys
https://www.nrk.no/trondelag/vil-ha-tilbake-gammelt-pabud-1.12479638

Leo

Hvordan vet du om jeg kjører uten baklys når du kommer i møte med meg?  ::)

Både på Soulen og Teslaen kan jeg kjøre med ledstripe framme, og samtidig ha tente baklys...  ;)

Beckern

Sitat fra: Sele på fredag 27. mai 2016, klokken 12:07
Hvis du kjører med kjørelys (da har du ikke baklys) i en tunnel og motgående bil blinker til deg med fjernlysene så forstår du ikke at du kjører uten baklys? Eneste kombinasjon baklysene lyser med på nyere biler er sammen med parklys/nærlys.
Ps. kjørelys er heller ikke lovlige i mørke.
Det blir litt for søkt. Det er ikke forbudt med kjørelys/baklys kombinasjon og mange biler som fikk drl før de nye reglene har baklys på og noen får faktisk kodet om bilen til alltid å ha baklys på så sant noe annet lys også er på.
Hva man bør varsle kommer veldig an på DRL. Mange har så sterke drl at det vil være vanskelig å sikkert skille fra nærlys. Andre har så dårlige drl at man tar dem for å være parklys. I sistnevnte situasjon blinker nok jeg også innimellom men da pga frontlys ikke fordi jeg tror de muligens kjører uten baklys.
Å tro at noe særlig mer enn 1% av befolkningen skulle klare å trekke konklusjonen at "nå kjører jeg uten baklys siden jeg bare har drl foran" tror jeg er å overvurdere ola.nordman@norge.as sterkt og er dessuten direkte feil i mange tilfeller.

Sele

Forstår at man ønsker og gjøre dette vanskeligere enn det er. Vi snakker om en tunnel og i mørke og da har de fleste biler som kjører med DRL ikke baklys. Uansett så har de DRL i fronten noe som ikke lovlig i en tunnel eller i mørke og hvorfor det da skal kveruleres over dette aner jeg ikke. Jeg bruker lyshornet på disse men da er jeg jo politi og lærer...
Bruker også lyshornet når jeg ligger bak biler i mørke uten baklys også som regel uten resultat.

OlavEmil

Sitat fra: NilsG på fredag 27. mai 2016, klokken 10:13
Hvordan tolker jeg det når folk blinker på meg?

1. Det er noen jeg kjenner som hilser
2. Jeg glemmer å blende ned fjernlysa
3. Varsler med om "fare" lenger fremme (Ulykke, vilt langs veien og/eller kontroll - personlig har jeg ikke sansen for at kontroll varsles.....  ;))
4. Annen feil på frontlysene (Manglende lys eller feilinnstilte lys)

At noen som jeg møter vil varsle meg om at det er noe "feil" med baklysa mine kunne aldri falt meg inn.

Tja. Dette er jo på lista di. Om du får ein blink av ein ukjend bil i ein tunnel eller i mørket, sjekkar du altså først at fjernlysa er av. Når dei er det, sjekkar du status på lysbrytaren. Då ser du at oppsann, denne sto visst på 0. Då skrur du på denne, og konkluderar med at det ikkje er noko stor fare lenger framme, men er likevel litt ekstra merksam på hjort og anna.


Korleis ein ser dette, svarar Sele greitt på rett over her. Og som han òg er inne på, skulle den aktuelle bilen likevel ha baklys på (Audi har DRL + baklys, Kia har full DRL i staden for parklys, mao baklys og DRL om brytaren er i parklysstilling), er ikkje DRL lovlege eller nyttige i mørkre. Gir ingen lys framover, og kan blende møtande trafikk pga utforming.

At det skulle vere frekt, søkt og anna å bruke lyshorn på folk med ulovlege og farlege lys forstår eg fint lite av. Sjølv set eg pris på om folk blinkar på meg om eg skulle vere uheldig / tulling og gløyme å slå på lysa etter å ha stått langs vegen med parklys eller liknande.

At arthur oppfatta ordbruken min dit at eg har som formål å blende folk, kan eg for så vidt forstå. Poenget med ordbruken min var at det bør vere mogleg å oppfatte at ein blir blinka på når ein får eit blink med fjernlys i ein tunnel. Formålet er å avverge den farlege situasjonen som er når folk sosar rundt med dårlege lys framme og null lys bak.

Dersom ingeniøren og andre er sterkt plaga med forhatte "politi-leikarar", skulle dei kanskje gått i seg sjølv og tenkt "kvifor er eg unormalt mykje plaga med desse folka, og ingen andre?".
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

knut3448

Har det noen gang fungert å blinke på møtende bil for å få dem til å "skru på baklysa"? Jeg har utallige ganger ligget bak folk med tent tåkebaklys og aldri lykkes i å få dem til å skru det av med et fjernlys-blink.

OlavEmil

#56
Ja, funkar jo som regel. Om folk blir blinka på, og ser at lysbrytaren står på 0, skrur dei normalt på lysa. Så har du dei få som er så bortinatta innhylla i seg og sitt at dei neppe burde farte rundt på vegane i det heile...

Eg har inntrykk av at det er fleire som skrur på lysa når dei blir blinka på av møtande bilar, enn om dei blir blinka på av bilar som ligg bak. Då oppfattar ein det truleg heller som at det er ein aggresiv drittsekk som ligg bak. Ein av grunnane / hovudgrunnen til at eg heller blinkar på møtande bilar utan lys, enn bilar foran meg utan lys.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

knut3448

Det overrasker meg litt at baklysene skrus på, men jeg har aldri prøvd. Såvidt jeg husker ser jeg vel ikke lysbryteren fra førerplassen uten å flytte mye på hodet. Forøvrig enig, ligger noen bak og blinker så oppleves det gjerne som at noen vil forbi. Har gitt opp det for lenge siden.

Ingeniøren

Mye støy for ingen ting ?

Faktum er at men ikke har klart å påvise en entydig effekt av kjørelys om dagen, verken foran eller bak. Påbudet om kjørelys foran ble innført i 1985, men statistikken viser ingen signifikant bedring, faktisk gikk antall drepte opp rundt 1985 og påfølgende år trolig på grunn av mange som overdrev sin politi og lærergjerning i den grad at de selv glemte at de satt å kjørte bil :). I 2010 tok man til vettet og modererte påbudet slik at man i dag selv kan velge lysbruken. Ja mange glemmer kanskje dette, noe som myndigheten til kjedsomhet påpeker hvor viktig er, men statistikken viser noe annet  :o

http://tsh.toi.no/doc677.htm
https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatestikk/
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-ikke-klar-over-at-de-kjoerer-uten-baklys/a/10046162/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sele

EU innfører krav om lyssensor på alle nye personbiler fra 30.juli 2016. Slik at nærlys og baklykter tennes automatisk i mørke og dårlig siktbarhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA