Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/rubberspray/lakkforsegling

Startet av TromsøTorstein, torsdag 04. august 2016, klokken 10:47

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: peik på torsdag 26. mai 2016, klokken 05:08
Virker som om mange ikke er klar over at de kjører uten baklys. Uansett hvor mange hint de får skjer det ingenting...

Heilt sant. Ein må jo lure på kor evneveike folk er når eg set fjernsola i trynet på dei når eg møter dei, og dei likevel ikkje fattar at dei køyrer rundt i tunnelar og mørkre utan baklys.

Rådar alle til å gjere det same. Ein ser tydeleg på dei fleste bilar når dei køyrer med kun EU-lys, då er heller ikkje baklyset tent. Har dei kun LED eller tåkelys tent, utan noko parklys, har dei heller ikkje baklys. Unntaket ser ut til å vere Audi.

Sitat fra: TromsøTorstein på onsdag 25. mai 2016, klokken 18:08
THE: er det el-Toyota da siden ICE-biler alle har hardkoplet nærlys (eller minimum parklys) når de starter?

TT.

Som alle her har sagt, dette har ingenting med elbil å gjere. Dette gjeld alle nye bilar (utanom Audi, dei ser ut til å ha baklys som standard framleis).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arthur

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 26. mai 2016, klokken 08:41
Sitat fra: peik på torsdag 26. mai 2016, klokken 05:08
Virker som om mange ikke er klar over at de kjører uten baklys. Uansett hvor mange hint de får skjer det ingenting...

Heilt sant. Ein må jo lure på kor evneveike folk er når eg set fjernsola i trynet på dei når eg møter dei, og dei likevel ikkje fattar at dei køyrer rundt i tunnelar og mørkre utan baklys.

Rådar alle til å gjere det same. Ein ser tydeleg på dei fleste bilar når dei køyrer med kun EU-lys, då er heller ikkje baklyset tent. Har dei kun LED eller tåkelys tent, utan noko parklys, har dei heller ikkje baklys. Unntaket ser ut til å vere Audi.

Sitat fra: TromsøTorstein på onsdag 25. mai 2016, klokken 18:08
THE: er det el-Toyota da siden ICE-biler alle har hardkoplet nærlys (eller minimum parklys) når de starter?

TT.

Som alle her har sagt, dette har ingenting med elbil å gjere. Dette gjeld alle nye bilar (utanom Audi, dei ser ut til å ha baklys som standard framleis).

Hvordan ser du at folk kjører uten baklys når du møter de og setter "fjernsola i trynet på dei"? Hvordan tror du folk i det hele tatt opplever at du med viten og vilje setter fjernlysa i trynet på de? Er målet ditt å blende de slik at de ikke kan se hvor de kjører?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Når man møter noen som kommer mot deg i en tunnel som har kjørelys på og ikke nærlys da vet du at vedkommende ikke har baklys.
Når noen ukjente setter fjernlysene på deg så er det fordi du gjør noe feil. Det kan være alt fra at du kun har ett lys til feil lysbruk. Da bør det ringe en bjelle..

arthur

Så du blender møtende biler i en tunnel for å øke trafikksikkerheten, kødder du?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Ingeniøren

Sitat fra: Sele på fredag 27. mai 2016, klokken 07:53
Når man møter noen som kommer mot deg i en tunnel som har kjørelys på og ikke nærlys da vet du at vedkommende ikke har baklys.
Når noen ukjente setter fjernlysene på deg så er det fordi du gjør noe feil. Det kan være alt fra at du kun har ett lys til feil lysbruk. Da bør det ringe en bjelle..

Hater folk som tror de er politi !

Bedre å redde jorda enn seg selv sier nå jeg  :)  Har ikke hørt at det har blitt så mange påkjørsler bakfra pga manglende baklys og det er en EU standard som gjelder alle nye biler om dagen og noe vi må forholde oss til. Den er nok basert på en nytte/skade analyse  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sele

Og standeren sier at i mørke så skal du ha baklys på kjøretøyet og i en tunnel er det mørkt!

Ingeniøren

Ja da politi, når jeg kjører i mørket og tuneller så bruker jeg brytere i autolys posisjon. Da styrer bilen lyset foran og bak mye bedre enn du klarer. Blant annet setter den på hovedlys når du har sola i ansiktet så du ser meg bedre og skrur på baklys nå du sola i ansiktet bak meg og av når det er midt på dagen og bare tull for å spare jorda litt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sele

Kjører selv alltid med bryter i auto posisjon og overstyrer den sjelden,MEN det er det ikke alle som gjør. Og når man da gjør folk oppmerksom på det ved og gi et blink med fjernlysene så er det utrolig at man skal bli kalt hatet og politi,for det eneste som ligger bak er og hjelpe...

NilsG

Hvordan tolker jeg det når folk blinker på meg?

1. Det er noen jeg kjenner som hilser
2. Jeg glemmer å blende ned fjernlysa
3. Varsler med om "fare" lenger fremme (Ulykke, vilt langs veien og/eller kontroll - personlig har jeg ikke sansen for at kontroll varsles.....  ;))
4. Annen feil på frontlysene (Manglende lys eller feilinnstilte lys)

At noen som jeg møter vil varsle meg om at det er noe "feil" med baklysa mine kunne aldri falt meg inn. Så jeg hadde nok ikke klart å tolke slik blinking til meg uten at jeg vil karakterisere meg selv som evneveik for det :o Kjører forøvrig "alltid" med lysene i auto, så for meg er det et ikkeproblem.

Edit: Og som flere har påpekt; "manglende" baklys gjelder for de fleste nye biler ikke spesielt for elbiler.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Bondeknøl

Sitat fra: arthur på fredag 27. mai 2016, klokken 08:34
Så du blender møtende biler i en tunnel for å øke trafikksikkerheten, kødder du?
Fjernlysene kalles også for lyshorn. Selvfølgelig varsler en møtende biler ved å gi et blink med fjernlysene for å fortelle de at de kjører uten lys!
Ville du seriøst ikke blende møtende bil med et blink for å fortelle de at de ikke har frontlyset tent?

Hadde bilen på EU-kontroll i går og der hadde de slått av lysene, og det sjekket ikke jeg, men fikk et fjenlysblink fra en møtende bil i en tunnel og tok hintet.

Sele

Sitat fra: NilsG på fredag 27. mai 2016, klokken 10:13
Hvordan tolker jeg det når folk blinker på meg?

1. Det er noen jeg kjenner som hilser
2. Jeg glemmer å blende ned fjernlysa
3. Varsler med om "fare" lenger fremme (Ulykke, vilt langs veien og/eller kontroll - personlig har jeg ikke sansen for at kontroll varsles.....  ;))
4. Annen feil på frontlysene (Manglende lys eller feilinnstilte lys)

At noen som jeg møter vil varsle meg om at det er noe "feil" med baklysa mine kunne aldri falt meg inn. Så jeg hadde nok ikke klart å tolke slik blinking til meg uten at jeg vil karakterisere meg selv som evneveik for det :o Kjører forøvrig "alltid" med lysene i auto, så for meg er det et ikkeproblem.

Edit: Og som flere har påpekt; "manglende" baklys gjelder for de fleste nye biler ikke spesielt for elbiler.

Hvis du får et blink så vil jeg anbefale deg og sjekke lysene verre er det faktisk ikke.

NilsG

Nei det er ikke verre enn det, men som sagt min logikk tilsier ikke at en bil jeg møter langs veien vil fortelle meg noe vedrørende baklysa mine, og det tror jeg gjelder de fleste... At motgående bil kan vite noe om bakenden på bilen den møter er nok ny lærdom for de fleste ;-)

Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Sele

Hvis du kjører med kjørelys (da har du ikke baklys) i en tunnel og motgående bil blinker til deg med fjernlysene så forstår du ikke at du kjører uten baklys? Eneste kombinasjon baklysene lyser med på nyere biler er sammen med parklys/nærlys.
Ps. kjørelys er heller ikke lovlige i mørke.

cra

Lista mi er omvendt; første jeg tenker hvis noen blinker er at det er noe med lysa mine. Som regel har jeg glemt å blende ned; Tesla har flytta den blå lampa ut i et hjørne av dashboardet så jeg må se etter den "manuelt". De fleste tror jeg tenker lys; jeg gir som regel et kort blaff når jeg møter en lysløs, og som regel ser jeg at (bak)lysa kommer på når jeg ser i bakspeilet. Hvirvidt folk tenker at det kan være noe med baklysa vet jeg ikke; tipper de fleste ikke er vant med auto-innstillingen og hvordan den fungerer enda. Mine biler (Tesla og Leaf) er veldig raske med å slå på fulle lys i det jeg kommer inn i en tunnell, andre kan kjøre med mørklagt hekk hele veien gjennom både korte og lange tunneller. Ligger jeg rett bak en slik hender det jeg blinker i speilene hans også. Da skjønner de det som regel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA