Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Grønt skatteskifte

Startet av PokerFjes, torsdag 04. august 2016, klokken 00:00

« forrige - neste »

PokerFjes

Beklager litt offtopic innspill, men Spetalens satsing på NEL og hydrogen i Norge dukker ofte opp i diskusjoner hvor batterielektriske og hydrogenelektriske biler diskuteres. Det er ikke mange dagene siden hydrogenforkjemperne Honda, Hyundai og Toyota annonserte at de også kommer til å satse på batterielektrisk fremdrift - men selvfølgelig bare midlertidig.... ;)

På E24 akskjelive står det å lese idag:

Sitat
Spetalen-salg gir kursras for Nel
Hydrogen-selskapet Nel er etter få minutters handel den aksjen med størst kursnedgang.

Aksjen er ned hele 16 prosent til 2,79 kroner.

Det skjer etter at storaksjonær Øystein Stray Spetalen har solgt 42 millioner aksjer i selskapet til kurs 2,75 kroner. Det var under gårsdagens sluttkurs på Oslo Børs på 3,32 kroner.

Spetalen er styremedlem i Nel og salget fører til at hans eierandel synker med 6,17 prosentpoeng til 4,88 prosent.

Spetalen har i avtalen med kjøperne av aksjene forpliktet seg til å sitte på de resterende Nel-aksjene han eier ut året.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Mulig jeg bommet grovt på plasseringen av denne postingen - siden ingen responderer ;)

HegnarOnline flommer over av postinger rundt NEL, og det er lite optimisme å spore der

Ett gullkorn er f.eks dette...
Sitat
Hva feiler det folk egentlig? NEL har nærmest null inntekter, det lille de har er stort sett tilskudd og selskapet er et gedigent tapssluk. Kjøp aksjer i selskaper som tjener penger, ikke som taper penger! Da unngår man å bli rævkjørt av norgesmesteren i massakrering av selskaper for egen vinning!

Les mer på http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2324757
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

GeirHM

Takk for interessant oppdatering om Spetalen og dette rare selskapet NEL. Hydrogen har jo alltid vært fremtiden for fossilbilprodusentene og slik vil det kanskje være til vi ikke har fossilbilprodusenter lengre. Spetalen er en fascinerende investor. Tapte han ikke haugevis av millioner på satsingen sin på Norske Skog? Norske Skog som satset alt på å bli verdensledende på avispapir samtidig som alle avisredaksjonene gikk online. Jojo. Jeg skjønner jo at de riktig dyktige pengetrillerne opererer motstrøms. Men de bør jo treffe mer enn de bommer. Hydrogen er framtiden til Toyota. Toyota som altså reklamerer for sine miljøvennlige hybrider som er så smarte at du ikke trenger å lade dem når de står stille. De lader seg som kjent når de kjører fossilt. Jeg er spent på hva som blir Spetalens neste prosjekt. Tør jeg minne om at Store Norske på Svalbard produserer verdens reneste kull??? Og de trenger litt penger har jeg hørt.

AmocoCadiz

Saken er blitt diskutert i tråden " Emne: Nå kommer hydrogenbilene - side by side",
men helt klart signifikativt at både spekulant Spetalen nå gir opp NEL etter å snakket opp hydrogen-blindveien en tid,
OG at de asiatiske hydrogenkameratene Toyota, Mazda og Hyundai tar en 180graders rettning, med ønske om minst mulig fokus på den fadesen hydrogensatsingen har vært.

Fun Fact: Jeg har faktisk spottet en ix35 hydrogen nylig i Frognerparken i sammenheng med Holmenkollenstafetten.
Den var stasjonær, om den var gått tom for hydrogen var ukjent....

tomrh

Ja, håper denne hydrogen-galskapen stopper fortere enn svint, at man rekker å kansellere flest mulige hydrogenfyllestasjoner til 20-30 mill pr stk som ingen kommer til å bruke. Og heller bruke pengene til ladeinfrastruktur for de miljøvennlige bilene som folk faktisk kjøper.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

Spetalen har kanskje andre grunner til å investere i hydrogen enn klokkertro på at det er fremtidens drivstoff? http://e24.no/boers-og-finans/skatteetaten/skatteetaten-gransker-spetalen/23653136

SitatEtter at investor Øystein Stray Spetalen gikk inn i sitt tredje ulønnsomme selskap, begynte skatteetaten å bli mistenksomme, skriver Dagens Næringsliv.

Oppkjøp av selskaper med fremførbare underskudd kan nemlig bety nullskatt i årevis, men hvis det viser seg at oppkjøpene er motivert av å slippe unna skatt, kan etaten nekte bruk av underskudd.

Avisen melder at skatteetaten i åtte måneder har undersøkt Spetalens investeringer i hydrogenselskapet Nel, farmasiselskapet Weifa og Saga Tankers for nettopp dette.

tomrh

Den der rimer faktisk litt. Husker godt Clavis Pharma, den gangen var det helt opplagt hva som var hensikten. Denne gangen har han alibi fordi hydrogen kan virke som en troverdig satsning hvor han jo ikke kunne vite at det ville gå på en smell..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på lørdag 28. mai 2016, klokken 22:55
Den der rimer faktisk litt. Husker godt Clavis Pharma, den gangen var det helt opplagt hva som var hensikten. Denne gangen har han alibi fordi hydrogen kan virke som en troverdig satsning hvor han jo ikke kunne vite at det ville gå på en smell..
Dog tynt alibi, skal ikke mange googlesøk av typen 
hydrogen + antall hydrogenbiler på veiene + alle som tror dette er fremtidens drivstoff + totalt regnskap som konkluderer at hydrogen er rimeligere enn el

for å finne mange års overveldende skepsis til hydrogen som fremtidens drivstoff utenom treff fra åpenbare intressenter innen hydrogen.

Spetalen får satse på at økokrim ikke er stødige i googlesøk og netthistorikk.

ladov

Hydrogenbiler er et idiotprosjekt som skulle blitt gravlagt for lenge siden. Først og fremst fordi de bruker trykktanker til å lagre hydrogen, de er både plaskrevende og farlige. Dårlig virkningsgrad er kun en bonus.

Det vil ikke være positivt for NEL om hydrogenbilsatsingen stoppes men siden de også leverer til industrien så har de i det minste muligheter for å overleve. Hvis de klarer å øke effektiviteten til sin hydrogenproduksjon, så kan de til og med blomstre..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA