Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Kjempefall for elbiler..."

Startet av leifarne, onsdag 03. august 2016, klokken 13:50

« forrige - neste »

leifarne

Er det noen som har prøvd seg på denne strekningen, tenker da særlig fra Hirtshals til København. Vi er to voksne og en baby på 6 mnd så det må ikke by på altfor store utfordringer med tanke på lading. Ser på clever.dk at det er en god del ladere nedover, men er avhengig av at de er stabile og at det ikke er altfor mye kø på hver lader.

02jan

Det er nærmere 70 mil en vei. Spesielt motorveien Hirtshals og 25 mil sydover, er det mindre optimalt å ligge under 110. Ofte mye vind. Mulig å kjøre landeveier, men da blir det lengre å kjøre og mer usikkert med lader.

Hvis du ikke har kjørt i3 ,30 mil på en dag, ville jeg ikke risikert å ta med små barn på så lang etappe.

En annen ting er om man la inn overnatting,  men ser for meg 10 timer kjøring i 2 dager + båttur hver vei.

Skal samme vei i sommer, Hirtshals - blåvand, med retur via kjøbenhavn(90 mil på retur) , dette blir med bensinbil.

På egenhånd ,kunne jeg funnet på noe slikt, hvis jeg hadde hatt en uke til overs.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Det høres jo gøy ut, og bør ikke være noe problem. Mange ladere, og nesten ingen elbiler med Combo i Danmark.
Men en liten med på tur, så bør du vel stopp ofte uansett?
Aldri lad til mer enn 75%, så bør du ikke bruke mer enn 100minutt mer enn du ville gjort uten noen pauser.
Men det kommer til å koste ca 1000.- inkl kortet i Danmark + lading i Norge, så det blir fort like dyrt som å kjøre fossil bil...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

leifarne

Sitat fra: LMOR på tirsdag 24. mai 2016, klokken 21:00
Det høres jo gøy ut, og bør ikke være noe problem. Mange ladere, og nesten ingen elbiler med Combo i Danmark.
Men en liten med på tur, så bør du vel stopp ofte uansett?
Aldri lad til mer enn 75%, så bør du ikke bruke mer enn 100minutt mer enn du ville gjort uten noen pauser.
Men det kommer til å koste ca 1000.- inkl kortet i Danmark + lading i Norge, så det blir fort like dyrt som å kjøre fossil bil...


Stopp blir det uansett så er ikke så bekymret for det. Jeg får det ikke helt til å stemme med at det blir like dyrt som fossilbil. Vår fossibil (15 mod Forester) bruker rundt 0,7/mil noe som gir en drivstoffkostnad på ca 1000 kr. I tillegg er det i hvertfall 1000 kr i bompenger fra der vi bor (Finnøy kommune) slik at vi minimum sparer en tusenlapp. I tillegg så er driftsutgiftene på I3 en langt lavere enn Foresteren så den reele besparelsen er større. Nå gjør vi ikke dette for å spare penger - mer som et lite stunt. Tid har jeg nok av - som lærer har jeg dette året 10 uker sommerferie så er ikke redd for om turen tar noe mer tid.

leifarne

Sitat fra: 02jan på tirsdag 24. mai 2016, klokken 20:29
Det er nærmere 70 mil en vei. Spesielt motorveien Hirtshals og 25 mil sydover, er det mindre optimalt å ligge under 110. Ofte mye vind. Mulig å kjøre landeveier, men da blir det lengre å kjøre og mer usikkert med lader.

Hvis du ikke har kjørt i3 ,30 mil på en dag, ville jeg ikke risikert å ta med små barn på så lang etappe.

En annen ting er om man la inn overnatting,  men ser for meg 10 timer kjøring i 2 dager + båttur hver vei.

Skal samme vei i sommer, Hirtshals - blåvand, med retur via kjøbenhavn(90 mil på retur) , dette blir med bensinbil.

På egenhånd ,kunne jeg funnet på noe slikt, hvis jeg hadde hatt en uke til overs.

Kjører ofte 30 mil på en dag - så det er jeg vant med. Null problem. Er virkelig imponert over langturskomforten på I3 en.

LMOR

Jeg også, liker å kjøre på tur med i3.
Tok ikke med bompenger osv, men jeg synes enkelte tar seg for godt betalt for lading. Fordelen med Clever er at du betaler per kWh. Men ulempen er at noen da blir stående for lenge, så selv om det er lite elbiler så kan noen finne på å lade til 100%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

earentoft

#6
Ladestanderne med 50 kW (CHAdeMO, CCS og IEC type 2 (43 kW)) ligger som perler på en snor langs motorvejen fra Hirtshals til Kbh - i hvert fald når man kommer ned syd for Ålborg. Der er kun en stander hvert sted og kun et kabel af hver type. Men vær opmærksom på, at Clever og EON delvis har delt strækningen op mellem sig, så kort til begge leverandører er nyttigt. Kører selv jævnligt strækningen Nyborg-Ålborg og Nyborg-Århus absolut uden problemer.

Har selv kun to gange været nødt til at vente på grund af optaget ladestander (siden feb. -15) - begge gange ved Gudenåen ved Randers og den ene gang var det oven i købet en nordmand, der var kommet først  :)

De allerfleste ligger på større rastepladser, hvor der er mulighed for mad, toiletbesøg og bleskift på baby.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA