Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Kjempefall for elbiler..."

Startet av bjodnes, onsdag 03. august 2016, klokken 10:30

« forrige - neste »

bjodnes

Lurer på en Mercedes nå når det er kampanje. Ikke hurtiglading, men en stor bil. Hadde dere kjøpt den igjen med de alternativene som finnes på markedet?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

CitB59EL

Etter 1/21000km år med B klasse så er jeg rimelig sikker på vi hadde kjøpt den igjen. Eneste bilen pr nå som kan være alternativ er Leaf 30 Kw. Måtte evt teste. B klassen er en klasse over Leaf på "opplevd" kvalitet og utstyrs muligheter men det koster... . Tesla er alt for dyrt og stor i hverdagen både brukt å nytt.

B klassen er nær perfekt barnehage bil! Den har stor døråpning-fin laste høyde og bra med plass bak til barnevogner:) Den er også rimelig kompakt slik at den er enkel og parkere på mindre plasser. Park sensorer fram og bak +rygge kamera anbefales!

Den har god kjøre komfort selv om den er noe hard etter min smak. Sprek og fin motor i S innstilling.   
Rulle funksjonen(D+) er den vi brukes mest i hverdagen og som jeg savner på min Berlingo!

Hvis en kjører pent å har A dekk på rulle motstand så kommer en langt på sommern. 19-20 mil er innen rekkevidde ganske greit og vi har gjort dette flere ganger selv.
Når en tenker at bilen sier 23 mil teoretisk så synes jeg dette er et OK avvik. Tror en må kjøre meget pent for å komme 22 mil med 30 kw leaf...   

KristianTS

#2
Jeg er fornøyd med bilen.

Bruker den som bil nr 1.

Får et bakovervendt sete og to tynne bilstoler i baksete. Litt krongling med sele, men det går! Alternativt sitter fruen behagelig i midten, og den eldste fremme.

Vinterstid kjører jeg Åsane-Kvamskogen (450m.o.h) t/retur (100km+). Bilen er fullastet med 5stk, barnevogn, bag, skisko og hjelm, samt ski på taket. Starter forvarmet hjemme med 240teoretiske km. Kjører ned med ikke forvarmet bil. Har ikke hatt mindre enn 20% på batteri indikatoren når jeg kommer hjem. Dvs at kontinuerlig kjøring i 150km kupert terreng skal være mulig.

Har ikke prøvd ut å kjøre fra fullt til 0. Transportmiddelet for Sommerferien til Danmark blir dog utført i en Tesla. For å ha fornøyde unger og kone (Happy wife, Happy life) må ladetiden minimeres  :). Evt leie av stasjonsvogn for en uke eller to ligger vel på ca 10000. Dette var i tankene da vi kjøpte. (Ekstrem) Langturer = leie/låne andre biler.

Fremtidsplanene er å kjøpe en ny elbil nummer 1 med lang rekkevidde, og beholde Mercedes som nummer 2bil.
Om vi bare skulle hatt en bil nr 2, og det ikke var behov for å kunne frakte alle 5, ville jeg ha vurdert nye i3 med ekstra rekkevidde (kommer til høsten).

Rekkevidden blir selvsagt påvirket av temperatur og fuktighet i veibanen.

http://www.jurassictest.ch/GR/ gir en pekepinn på sommerrekkevidde om man setter øko på 10.

bjodnes

iOn 2012 modell
2013 model S 85

CitB59EL

Fra 9-27 km ekstra er vår erfaring utfra årstid. Bilen står på 100% inntil range pluss 15% er brukt opp.  Rekkevidde med range pluss vil være fra 12 mil i -22 til ca 20 mil i sommer temp. 

milander

Jeg har desverre mått levert tilbake min MB el da vår utgave(2016) ikke var egnet for barn i framsetet. Jeg synes det blir for trangt/upraktisk med 3 barneseter bak.

Utenom dette så synes jeg bilen var klart den beste blandt normale el-bilene som er til salgs nå. Desidert mest plass! (utrolig nok er både oppgitt passasjerplass og bagasjeplass like stor i følge amerikanse målinger)

Elektrisk forbruk er veldig avhengig av kjørestil. Jeg klarte fint å kjøre 17 mil (Trondheim-Levanger-Trondheim) på rundt 5 grader i vinter. Etter å ha testet en del elbiler er mitt intrykk at MB El super strøm dersom man benytter s-mode og akselerer raskt opp og ned, den er derimot ikke like sårbar mot motbakker som leaf (og delvis golf) og det er mye enklere å oppnå oppgitt kjørelengde på langkjøring.

Den eneste baksiden er mangel av hurtiglader. Vår kjøpsvurdering var at den bakdelen ble for vårt bruksmønster fullt oppfyllt av størst plass, best kvalitet, og liten prisforskjell.

Egil Fonn

Har god erfaring med B klassen. Jeg prøvde alle elbilene i denne klassen men valgte Mercedesen tross mangel på hurtiglading. Den har god bagasje plass, gode lys, godt isolert som gir lite varmetap og lite støy, velfungerende klima anlegg, komfortabel å kjøre. Lett inn og utstigning pga høyden. Meget god svingradius.
Den har også vannbåren kjøling/varming av batteripakken noe som forbedrer batteriets ytelse og levetid.
En stor fordel som jeg har hatt mye nytte av er 11 kw ombordlader som lader 50-60km/t hjemme/jobb.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

krl

Knallgrei bil, men mangel på app-styring er virkelig en showstopper. Tror ikke jeg hadde kjøpt igjen uten app-mulighet. F.eks. kan man ikke sjekke at bilen lader. Eller starte varme på vinteren.

CitB59EL

Det er en mulighet for å få ordnet app på gammel bil ved kjøp av ny bil til "fordelaktig pris". Vi holder på å vurdere muligheten-bilen er super uten app også men har savnet den litt i vinter må innrømmes. Hvis mellom legget blir for stort så beholder vi bilen. Er bare å høre med sin forhandler. APP KAN IKKE ETTERMONTERES PÅ 2015 NORSK BIL!   

Softblue

Alt i alt mener jeg at B 250e er den beste og mest problemfrie elbilen man kan kjøpe.
Eneste ulempen er høyt forbruk og kort rekkevidde. NEfz rekkevidden er urealistist på motorvei. Det er god bil som jeg gjerne skulle brukt på lengre turer. Nå som leaf, i3 og eGolf øker rekkevidden, så må B 250e følge opp, eller så stopper salget opp. 50 eller 60 kw batteri må på plass snarest.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

AmocoCadiz

Sitat fra: Softblue på torsdag 09. juni 2016, klokken 23:03
Alt i alt mener jeg at B 250e er den beste og mest problemfrie elbilen man kan kjøpe.
Eneste ulempen er høyt forbruk og kort rekkevidde. NEfz rekkevidden er urealistist på motorvei. Det er god bil som jeg gjerne skulle brukt på lengre turer. Nå som leaf, i3 og eGolf øker rekkevidden, så må B 250e følge opp, eller så stopper salget opp. 50 eller 60 kw batteri må på plass snarest.
...og hurtiglading. Da blir det en flott langtursbil og kanskje en Tesla Model 3 killer.

larsk

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 15. juni 2016, klokken 16:48
Sitat fra: Softblue på torsdag 09. juni 2016, klokken 23:03
Alt i alt mener jeg at B 250e er den beste og mest problemfrie elbilen man kan kjøpe.
Eneste ulempen er høyt forbruk og kort rekkevidde. NEfz rekkevidden er urealistist på motorvei. Det er god bil som jeg gjerne skulle brukt på lengre turer. Nå som leaf, i3 og eGolf øker rekkevidden, så må B 250e følge opp, eller så stopper salget opp. 50 eller 60 kw batteri må på plass snarest.
...og hurtiglading. Da blir det en flott langtursbil og kanskje en Tesla Model 3 killer.


300.000 ++ er altfor mye for en "lokalkjørebil", men med hurtiglading og noe større batteri, så kjøper ihvertfall JEG en... eller kanskje to...

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Mattis

kjørt ca 17000 km på 9 mnd nå. nå er behovet mitt stort sett godt innenfor rekkevidde på bilen, så det er som jeg sier når folk spør om jeg er fornøyd, JA jeg er det, kjempefornøyd 9 av 10 dager, men langtur eller en tur der jeg må lade underveis sitter dessverre langt inne for min del, selv om det nok går fint en gang i blant, MEN og basere seg på og lade underveis på daglig basis, UTEN hurtiglading, det vil jeg ikke anbefale altså...

Jeg får vel i snitt ca 12-15 mil på tanken de 6 kjøligste mnd, og 16-18 mil de 6 varme mnd.

ville jeg kjøpt den igjen? nja...joda, men da må forventet kjøremønster være enig med bilens rekkevidde..

RickI

Helt enig med Mattis.

Bilen dekker bra 150-200km om sommeren (avhengig av temperatur, regn, vind, kjørers vekt og hastighet ) og 100-120km om vinteren. Valgte bilen pga største bagasjerom som familiebil og firehjuls- ryggsekk for kurte handelsturer. Største bakdelen er mangel av hurtiglader - når vi begynner å nyte reisen så kan vi lade igjen. På norske veier er det greit å stoppe etter 2 timers kjøring å ta pause, men cca 3 timers ladetid er litt for mye. Ellers veldig fornøyd og bilen tilfredsstiller dagens kjørebehov.

PaulusA

Foreløpig er jeg kjempefornøyd, har brukt bilen i 6 uker og har kjørt 4000km, hvorav flere 150km turer med mye motorvei. Har Electric Art med 18 " dekk (225/45), og selv om jeg mister 10% i kjørelengde tar de godt igjen med kjøreglede og utseende.
Man må jo planlegge turen litt hvis man skal lenger, men fra midt bosted i Holmestrand er Oslo og lengst sør i Vestfold innenfor mulig på en lading ved tørr vei. Vil likevel lade litt ved endestasjon, hvis mulig, da mindre krav om å kjøre økonomisk. Kjørte tilsvarende 164km på en lading med mest motorvei igår, og kjørte greit unna, ikke under fartsgrense. Dvs mulig med 180km hvis 16" 205 dekk.

Hvis du må ha mere enn 10-12 mil hver vei daglig vil nok batteriet bli litt lite for vinterbruk. For alle andre kan jeg trygt anbefale et kjøp. Definitivt den elbilen som gir mest valuta for pengene sammenlignet med fossil model, med litt utstyr en besparelse på minst 150 tusen
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA