Hvorfor stopper ladingen før 100%

Startet av torekje, fredag 10. september 2010, klokken 20:32

« forrige - neste »

torekje

Har opplevd to ganger i det siste at lading kutter før 100% er oppnådd (ved ca 85-95%).
Hva kan årsaken være? Batteriene er nesten nye og det er mindre enn 1000 km siden vannservice.

Elmo

Kan være at du har for lite kjølevann eller gåen vannpumpe. Sjekk vannmengde og sirkulasjon i nr. 11 på dette bildet på www.elbilwiki.no     Sirkulasjon ser du når du starter lading eller setter på tenningen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Rav4_EV

Det kan også være at vifta foran radiatoren er defekt. Testes ved å koble av tempsensor på radiatoren. Da skal vifta gå. Sensoren sitter foran, på høyre side. 

A M
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

torekje

Kjølevannet sirkulerer frisk og viften går som en klokke....

Kan det komme av at jeg har gjort alt "galt" i noen dager med hensyn til kjøring og lading slik at batteriene er kommet for mye i ubalanse og at ladingen stopper når noen batterier er på topp og andre ikke er kommet helt opp? Kanskje for å unngå for mye overlading på de som er mest ladet?

I så fall vil det kanskje normalisere seg etterhvert som jeg kommer inn i et mer "riktig" mønster.

hkaspenberg

Sitat fra: torekje på lørdag 11. september 2010, klokken 12:58
Kjølevannet sirkulerer frisk og viften går som en klokke....

Kan det komme av at jeg har gjort alt "galt" i noen dager med hensyn til kjøring og lading slik at batteriene er kommet for mye i ubalanse og at ladingen stopper når noen batterier er på topp og andre ikke er kommet helt opp? Kanskje for å unngå for mye overlading på de som er mest ladet?

I så fall vil det kanskje normalisere seg etterhvert som jeg kommer inn i et mer "riktig" mønster.

Hvis man klattlader og småkjører mye så vil instrumentet komme i utakt med batteriene. Hvis du vet sånn noelunde hvor langt du kommer i kilometer på en lading, kjør på tripptelleren noen dager og forsøk deretter å lade helt opp. Etterhvert vil instrumentet justere seg inn.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rav4_EV

Anbefaler IKKE å bare kjøre av problemene. Det kan være feil med parameterene, og dersom overlading ikke skjer vil du få ubalanse i pakka. En dyputlading vil da kunne reversere noen celler, og batterihavari kan bli utfallet. Det er bedre å rette på feilen nå, enn når det blir dyrt.

AM
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hkaspenberg

Nja, njo. Jeg hadde tilsvarende problem med min 106 etter en litt lengre juleferie og problemene rettet seg etter en par fullladinger og forsiktige nedkjøringer. Dvs. før jul hadde jeg fått rundt 60km utav pakka, jeg kjørte en 45-50km før full opplading et par ganger og det førte til at instrumentet synkroniserte seg og viste 100% etter en full opplading. Ladelyset kom på ved rundt 15% etter 55-60 km.

Når bilen ble solgt som vrak til Elektrolux et par måneder senere viste det seg at to blokker var litt utav form. Mulig at dette var årsaken til at instrumentet ble asynkront? Jeg vet ikke sikkert, men det jeg vet er at uten overvåking ala PacTrac eller Robometer har man egentlig ikke peiling på hvilken tilstand man har i pakka.

;-D hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

I sånne tilfelle vil jeg anbefale at du prøve å aktivere en ekstra overlading til å jevne ut pakken. Kom vinterstid kan alt bli mye verre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Batterier kan komme i en tilstand der de oppnår "fulladet spenning" før de er fulladet.

Dette vil skape alle mulige slags problemer, inkludert at bilens instrument ikke helt forstår hvorfor batteriet plutselig ikke vil ha mer strøm.

Hkaspenberg sitt eksempel er vel egentlig et eksempel på at noe er i ferd med å gå gale. Bilen hadde som sagt et par defekte blokker, men jeg husker ikke spesifikt hva som ellers var tilstanden. Typisk er oppbygging av mye recond med fare for bygging av store krystaller.

Derfor ville jeg i ditt tilfelle ideelt ladet ut en og en blokk. f.eks med en halogenpære, eller mindre ideelt en og en kasse med en vannkoker, eller paneloven. Du vil i ettertid trenge starthjelp grunnet lav spenning, men det fikser du ved hjelp av en tilsvarende bil, og en lyspere som strømbegrenser på startkablene. Husk alt dette er meget farlig grunnet høy spenning og store strømmer, og kortslutter du noe vil metall fordampe.

Ellers har jeg slike blokker med tidlig spenningsstigning i min nye Berlingo, og der opplevde jeg senest i går at meteret viste 95% i stedet for fullt, til tross for at Robometeret viste at bilen ikke bare hadde blitt fulladet, men også fått sine 10% reell overlading. ( i motsettning til fase2 lading) Denne tilstanden har jeg ingen god forklaring på, for laderen har gjort det den er opplært til, og batteriene ble fulladet, og er for så vidt OK. Kjører 90 km før reversering, og noen ganger er batteriene så synkrone at de ikke reverserer før bilen stopper.

Recondisjoneringstipset mitt er mer batterivennlig enn tomkjøring, med de farene Rav4 oppgir. Før og etter at du er ferdig med den prosessen kan du måle batterispenning pr. kasse, og dele dette ut for å se om alle blokkene har samme spenning.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

torekje

At noe er galt har jeg tvilt på siden alle batterier var helt nye i vinter og bare har gått ca 6000 km. Etter 5-6 ladinger på riktig måte er problemet blitt borte. Jeg begynte med å kjøre til 30% så til 20%, så 10% og så ned til det gule lyset tenner. For hver runde har ladingen stoppet litt høyere enn gangen før og sakte krabbet opp til 100%. Nå er jeg tilbake der det begynte at måleren viser 100% de første ca 5 km før den begynner å bevege seg nedover. Takk for gode tips og innspill. Alt er sikkert riktig, men i en situasjon hvor det ikke er noen feil kan man tydeligvis også får slike symptomer når man ikke kjører og lader "riktig".

Gaute

Flott at du nå begynner å få litt normalt liv på batterimåleren din.  Jeg har opplevd en gang at det var fullt på 30%.  Vi prøvde flere ganger å lade, men det den stoppet på ca. 30%. Jeg avtalte med kona om å være tilgjengelig for evt. kunne taue meg hjem og la ut på kjøretur i nærområdet.  På den tid hadde jeg allerede erfart at jeg kunne får 10 - 18 km ut av bilen etter den hadde gått under 0.  Etterhvert som kjøreturen forløp og bilen til stadig gikk like bra konkluderte jeg med at måleren av en eller annen grunn hadde kommet i ulage, og derfor begynte jeg å tilpasse distansen hjemmefra om hvor langt jeg erfaringsmessig kunne kjøre etter å ha kjørt en 70 -80 km.  Lampa tentest til slutt og jeg kom meg greit hjem.  Bilen ble satt på lading og måleren kom til bake i normalt lage igjen.  Det er skrevet ved flere anledninger her på forumet at PSA bilene har en utladningsbeskyttelse som gjør at bilen vanligvis stopper før den er helt tom.  Batteriene tåler derfor at å bli kjørt ned uten vanligvis  å ta skade av det, for så å få en fullading igjen.  Sterke batterier tåler dette greit, men svake celler vil trolig ta kvelden uansett innen kort tid.  Bilen er en bruksgjenstand.  Vi kjører mer enn mange og normal modus for vår saxo kan være en 60 - 80 km til dagen.  Derfor har jeg nå passert 120000 km med alle cellene inntakt.  Min konklusjon er at har du ni.cad batterier så la bilen gå mye, og den kan gi deg mye glede.  Ser hvis vår bil står over helga , så kan den fort tape en del energi på selvutladning som gjør at den går fortere tom enn når du har nyoppladet batterier. "Bunnen" går ut av batteriene.  Når jeg nå sier at jeg har en rekkevidde på over 80km på batteriene mine, så kan rekkevidden hvis det går noen dager etter at jeg ladet, og bilen er lite brukt fort bli redusert til 60km.  Hvis småkjøring er normalmodus tror jeg at du utvikler kort distanse modus på batteriene.  Kjører du mye langt, blir batteriene sprekere og distansen går opp.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA