Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lommedalen Tockfors Arjang

Startet av Spider2010, tirsdag 02. august 2016, klokken 22:10

« forrige - neste »

Spider2010

Hei.

Hva synes dere er den beste innstillingen for Bose anlegget. Balanse/fad.  Bass/diskant...?

mindsweeper

Spørsmålet er vel heller hvorvidt det er mulig å få bra lyd i Leafen. Syntes det er veldig stusselige greier og ikke noe jeg skjønner at BOSE vil ha navnet sitt på.

Jeg kjører med maks diskant (allikevel alt for lite etter min smak) og bass +1. Fade -2.

Mr Pioneer50

Enig, synes det meget dårlig lyd i bilen. Hadde forventet noe mer... Kan selvsagt bare skylde på meg selv som ikke gadd å prøve bilen før jeg handlet...
2016 Leaf Nordic 30 kW

Zero-talent

Interessant å høre hvor opptatt dere er av lyd, så man vet hva man skal tro. Jeg er sånn passe fornøyd med lyden i min Acenta uten Bose. Den er på ingen måte bra, men grei nok på enkel musikk. Har bestilt ny Tekna med Bose, og synes i alle fall det var merkbart bedre enn anlegget i Acenta. Det finnes sikkert mye bedre ting å få tak i, men er interessert i hvordan lyden oppleves for en tulling som meg, som ikke er så godt vant...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Crown

Jeg må si at det er veldig god lyd i min 30kWh Nordic med Bose, viktig å stille fadingen litt bakover, og ørlite grann mer diskant. Basselementet høres dypt og godt , og lyden er klar og fin, spesielt på DAB. Eneste bilen jeg har hatt med bedre lyd var en Lexus med Mark Levinson-anlegg, så jeg skjønner ikke helt at noen finner det helt elendig... Kanskje er det noe galt et sted?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Zero-talent

Handler vel litt om forventninger? Derfor jeg spør som jeg gjør. Det som høres helt topp ut for mine utrente ører høres ut som ei sur og fyllesjuk katte for svogeren min som lever av å skru lyd...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Småfly

Synes ikke det er så ille det bose-anlegget, bose har uansett ikke vært noen hifi-leverandør der oppe i toppen.
Har et ganske kompetent anlegg hjemme og klarer absolutt og nyte musikk i leafen også. Hvis de som er skuffet kjører på fm-radio kan jeg forstå, det er ikke noe og hoppe i taket av. Noen aux og  bluetooth kilder kan fungere dårlig også.

Heller ikke noen god ide og fade lyden bakover for de som gjør det (hvis ikke du sitter i baksetet og kjører da), kjør heller alt på fronthøytalerne hvis ingen i baksetet skal høre også.

Har satt diskant og bass på nest øverste trinnet for litt mer "gøyfaktor", blir litt tamt og lite engasjerende i nøytral stilling. På fullt blir diskanten for dominerende og bassen mister kontrollen.

Vi har forskjelligen preferanser. Er du vant med 2x15" i kofferten, skrikende diskant og loctite på alle skruer for og holde bilen sammen skuffer leafen. Til annet bruk synes jeg det er helt ok lyd og absolutt brukendes til å nyte musikk :)

Mr Pioneer50

Fade sånn at all lyd kommer fra høyttaler foran + sub.
Her er enkle grep som proffene anbefaler;

Plassèr høyttalerne foran i døren
Bruk et komponent høyttalersett med separat diskant.
Høyttalerne skal tåle mye effekt
Liten avstand mellom de to høyttalerelementene i settet.
Bruk mye tid på å eksperimentere med plassering av diskanten
Høyttalere monteres i solide bafler
Bruk en eller to subwoofere
Glem høyttalere bak
Bruk en høykvalitets CD-spiller
Ny og større strømkabel til spilleren
Stor kvalitetsforsterker til høyttalerne (-og da mener vi STOR)
En meget solid og lukket basskasseløsning
Demping av dører
Nok strøm og bruk av kondensator til forsterkere
2016 Leaf Nordic 30 kW

Crown

Jeg skal moderere utsagnet mitt om hvor bra lyden er. Det har nok veldig mye med hvor høyt man liker å ha musikken på, jeg liker ikke å ha det så høyt til vanlig, og det trengs jo heller ikke i den bilen. Da er anlegget ok. Men skrur man opp så er det ikke like bra, da blir det litt boksaktig, bassen og bredden forsvinner litt, og f.eks. anlegget i Subaru Outbacken min eller Yarisen hybriden jeg akkurat solgte leverer bedre.

Så for dem som liker det høyt, er det ikke så bra, for dem som liker det lavt er det ok. :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Spiro

Har en lief nordic med bose på prøve denne helga. Har alltid vært opptatt av lyd.
Kan si med en gang at anlegget er bra til å ikke Være HiFi.
Dessuten blir lydopplevelsen 100 ganger bedre I en lydløs elbil enn en tikkende fossilbil.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Øyst1

Synes det er greit jeg. Derimot er jeg uenig med dere som mener lyden er bedre på DAB en FM.
Når radioen skifter fra FM til DAB forsvinner mye av bassen og diskanten. Det blir et snevrere lydbilde, men derimot litt klarere.

Liker best FM med god dekning.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Yeyeye

Helt enig i den FM vs DAB observasjonen synes FM leverer mye bedre ved gode dekningsforhold. Men det må være en vesentlig forskjell på DAB sendingene også, noen ganger er lydbildet flatt som dårlig MP3, mens andre ganger helt suverent.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Mr Pioneer50

Jeg synes faktisk det ble bedre lyd når jeg bare bruker de foran og sub.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Burnaren

Samme her må ha de foran + sub for best lyd, må samtidig bruke cd som er godt innspilt.
Ex think 2002 mod
Nissan leaf Nordic apr 2016

Burnaren

Ex think 2002 mod
Nissan leaf Nordic apr 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA