Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)

Startet av daarv, tirsdag 02. august 2016, klokken 15:50

« forrige - neste »

daarv

Heisann.

Jeg lurer på hva forskjellen er på service og serviceavtale. Mer spesifikt: Sjekkpunkter/innhold.

Bilen min skal snart på første service og jeg har fått pris på enkeltservice og en 5-årig serviceavtale som jeg sikkert egentlig skulle tegnet da jeg kjøpte bilen.

Prisene er ganske ulike.

Noen som har greie på dette?

Eltusiast

Egentlig ikke, men synes jo det er høyst merkverdig at du velger å spørre om dette her, men IKKE spør forhandleren din som forsøker å selge deg dette. De er jo nesten nødt til å vite noe om det skulle jeg tro...

Jeg ville dog ikke forventet at det var noen forskjell i innhold, selv om forskjellen i pris kan være stor. Det må i hvert fall være et minimum innhold på service som Nissan sentralt bestemmer, ettersom det å følge servicer er knyttet til bilens garanti - som det igjen er Nissan og ikke de enkelte forhandlere som står bak. Med andre ord, forhandler/merkeverksted som reparerer noe under garanti sender regningen til Nissan; de dekker ikke kostnaden selv. Tror jeg...

Fint om du legger inn svar her om du selv har funnet ut av spørsmålet ditt, så vi andre også kan nyte godt av det. :)

daarv

Serviceavtale inkluderer slitedeler. Men jeg har inntrykk av at dette ikke er et stort problem (spesielt ikke i de første årene / 100 000km)

bob-bob

Slitedeler de første 5 år er nok bare friskluftfilter (skiftes hvert år) og bremsevæske ( skiftes ca hvert 2 eller 3 år).
Det er mulig at det kan gå med et sett bremseklosser foran , men jeg tviler.
Dette er uansett skillemynt... sannsynligvis under kr 2000,-  i slitedeler på 5 år  ( innkjøpspris for verksted)
Så det er selve arbeidet som koster. Dermed bør du kunne klare å regne over tilbudet du har fått og se hva som passer deg best. ;)

daarv

Takker for tips. Det er ingen tvil om at enkeltservicer er mer prisgunstig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA