Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5

Startet av froland, fredag 08. oktober 2010, klokken 22:53

« forrige - neste »

Griffel

Vann-vann, luft-luft og luft vann, er vel også mye et spørsmål om hva som er praktisk å installere i det huset en bor. Jeg har et hus som var basert på elektrisk oppvarming noe som var politisk favorisert på 60-70-80 tallet.luft-vann eller 

For slike hus er vanligvis luft-luft langt det enkleste. Naboen har et eldre hus med oljefyr og radiatorer. Her vil luft-vann eller vann-vann være en gunstig læsning nor oljebrenneren kastes ut. En annen mulighet er installasjon av en pellet brenner i sentralanlegget.

I et hus basert på vedfyring med gammel vedovn vil sikkert det gunstigste være en pelletsovn.

For nybygg står en jo ganske fritt og i forbindeles med nybygging og andre tomtearbeider kan nok et vann-vann anlegg komme gunstig ut.

Hva som er den gunstige løsningen er ganske individuelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

froland

Jeg kjøpte en Panasonic i 2002 og jeg kan ikke si at jeg ble fornøyd. Over ca -10 begynner det å bli pisslonka i huset, og det synes jeg ikke noe om. Så da måtte jeg fyre med vedovn. Det synes jeg er tungvint i lengda, når en trenger bare en fyringskilde som jeg har nå. Jeg tror varmepumpa er på 6,5 kw og det burde holde. Alt av vedlikehold er gjort på den. Huset mitt er fra 86 og i god stand. Min kompis kjøpte en Panasonic for 2 år siden, og han har samme problemet, fyre når det blir kaldere enn ca -10 grader. Så da kan en jo lure, er Panasonic så innmari mye dårligere enn andre pumper?  Jeg vil også tilføye at jeg gidder ikke sitte i stua å fryse, så under 23 grader er ikke akseptabelt for oss. Hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

RoadRunner

Har en luft-luft varmepumpe fra Mitsubishi Heavy Industry som ble installert i 2001, kostet 20K NOK.
Ikke gjort noe annet enn å støvsuge filtre en gang pr. uke.  Maksimal tilført effekt er 1.4 Kw, og den skulle i følge reklamen gi 4 ganger det tilbake.

Den er primær varmekilde for stue, kjøkken og ett rom til, ca 70 kvm. Erfaringen er at den fungerer bra ned til -12C. Deretter er det fyring i klebersteins-ovn på 180cm - tror det var 15 kW "ytelse".

I november har vi stort sett hatt rundt -15C til -20C, kona fryser konstant, og det fyres aktivt i ovnen når hun er hjemme. Innetemperaturen ligger vanligvis rundt 20-24 på kveldinga. Kona reiste bort torsdag morgen, og det var ingen fyring i går kveld.
Idag da jeg kom hjem var innetemp 16.4C, mens utetemp -19.7C. Så det er ikke tvil om at man må spe på med litt ekstra varme for å holde komfort-temperaturen oppe på Heimdal  ;D.

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

froland

Hei igjen! Ja, da er vi på linje. Sånn var det for meg også. Og jeg kan jo ikke forstå at varmepumpa ikke skulle greie å varme opp så få m2. Jeg kjører pelletsovner på 2 KW og den har ingen problemer med å holde varmen på samme området. Er ikke det rart? Så mitt poeng var, hvorfor bruke 2 varmekilder istedenfor 1. Det som jeg har sett,er at varmepumper er sterkt oppskrytt. Men utviklingen går vel fremover der også, tenker jeg.

Ken

Jeg må si at jeg var imponert over hvordan min E12 klarte å varme et hus på 180m2 på sørlandet. Litt fyring med ved på det kaldeste dager. Krever en åpen løsning i huset og er ikkke like fleksibel som vannbårende varme.
Ser at Jula selger en viftekonvektor til vannbårende systemer som ligner på en varmepumpe innedel.
Kanskje man kunne bruke en gammel varmepumpe innedel til vannbårende systemer ved bruk av en høy trykk sirkulasjonspumpe pga tynne væskerør i disse. Microbore var populær i en periode da vannbårende sentral varme systemer ble brukt i vanlige boliger 1970 tall i UK i alle fall.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jkirkebo

Hmm. Min vann/vann pumpe gir ca. 10kW ut og holder jevn varme på 24 grader i to bygninger på tilsammen 260m2. Riktignok går tilleggsvarmeelementet på innimellom når temperaturen nærmer seg -10C men virkningsgraden er fortsatt god. I de siste dagene nå med temperaturer rundt -15C har tilleggselementet (6kW) gått ca. 40% av tiden, dvs. ca. 12.4kW kontinuerlig uteffekt for å holde bygningene på +24C med et forbruk på noe over 5kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helge

Sitat fra: RoadRunner på fredag 03. desember 2010, klokken 18:20Har en luft-luft varmepumpe fra Mitsubishi Heavy Industry som ble installert i 2001, kostet 20K NOK. Den er primær varmekilde for stue, kjøkken og ett rom til, ca 70 kvm. Erfaringen er at den fungerer bra ned til -12C. Deretter er det fyring i klebersteins-ovn på 180cm - tror det var 15 kW "ytelse".

I november har vi stort sett hatt rundt -15C til -20C, kona fryser konstant, og det fyres aktivt i ovnen når hun er hjemme. Innetemperaturen ligger vanligvis rundt 20-24 på kveldinga. Kona reiste bort torsdag morgen, og det var ingen fyring i går kveld. Idag da jeg kom hjem var innetemp 16.4C, mens utetemp -19.7C. Så det er ikke tvil om at man må spe på med litt ekstra varme for å holde komfort-temperaturen oppe på Heimdal

Sitat fra: froland på fredag 03. desember 2010, klokken 20:49
Hei igjen! Ja, da er vi på linje. Sånn var det for meg også. Og jeg kan jo ikke forstå at varmepumpa ikke skulle greie å varme opp så få m2.

Noe av det første de sa, det firmaet jeg kjøpte vår kraftigste varmepumpe fra i 2003, var at jeg måtte gjøre et valg mht tilleggsfyring før jeg bestemte meg for størrelse (og dermed pris) på varmepumpen. De sa at den feilen alt for mange gjorde var å spare noen tusenlapper på å velge for små luft-luft varmepumper. Det er 3 ulemper ved å velge relativt små varmepumper:
1. Tilleggsvarme/fyring oftere nødvendig på kalde dager
2. Redusert levetid/slitasje da de en høyere andel av tiden går på høyere belastning
3. Økt støynivå da de oftere går på høy belastning med høyere viftehastighet

Mens de fleste av mine kolleger og venner som kjøpte varmepumpe i 2003 (Enova-støtte) kjøpte varmepumper på maks mellom 5000 W og 6500 W kjøpte min kone og jeg en som maks kan gi 9200 W. Når det eksempelvis er -15 grader ute vil vår største luft-luft varmepumpe (maks 9200 W) fremdeles gis opp mot 4500 W, mens en varmepumpe på maks 5000 W (vi har en slik også) typisk bare vil gi knapt 2500 W. 2500 W er jo bare litt mer enn en vifteovn på maks og det er alt for lite i et hus eller leilighet når det er kaldt ute.

For oss som ved -15 grader har ca 4500 + 2500 = 7000 kW holder det i massevis. Først når vi passerte - 20 grader i fjor vinter (den kaldeste natten var det nede i -23 grader) måtte vi sette på en tilleggsovn og det var da nok med en 1500 W gulvovn strategisk plassert foran den største varmepumpen slik at varmluften ble godt fordelt. Vårt hus er fra 1959 og er ikke spesielt godt isolert, men vi klarer oss likevel helt utmerket med to luft-luft varmepumper som vi til sammen har betalt 33 kkr for ferdig montert. Vi har vært 100 % fullforsynt med varme fra luft-luft varmepumper med unntak av noen svært få dager den siste og kalde vinteren.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

froland

Hei igjen! Det er klart når en har en slik varmepumpe som gir så mye som Helge har, er det jo et poeng. Men da jeg kjøpte varmepumpe sa de til meg at jeg ikke trengte noe mere fyring enn den. Og jeg trodde på de, den skulle gi nok varme til -20.  Men det viste seg fort at det var feil. Min Panasonic kneler etter ca -12 grader, den er forøvrig på 6,5 Kw. Det verste synes jeg er at de fortsetter å desinformere sine kunder i dag. Disse verdiene som de snakker om er enten fri fantasi eller tester i laboratorium. Men etter at jeg kjøpte Bionordic sin ovn har jeg den temperaturen som vi ønsker til en vær tid. Jeg synes den er såå genial, den virker som en varmepumpe med at den blåser ut varmluft med en vifte. Den går fra høst til vår som en varmepumpe. Og så får en ved varmen som er så god. Så skal noen bytte ut gamle vedovner, ville jeg ha kjøpt denne pellets ovnen. Det er faktisk 2 stk som har kikket på denne ovnen i bruk og har vært rett å bestilt seg en. Og jeg har ikke betalt for å reklamere for de heller. Hehehe. Men mitt motto er. Kjøp norsk når norsk er best!!

Helge

Sitat fra: froland på mandag 06. desember 2010, klokken 14:43Men da jeg kjøpte varmepumpe sa de til meg at jeg ikke trengte noe mere fyring enn den. Og jeg trodde på de, den skulle gi nok varme til -20.  Men det viste seg fort at det var feil.
Det er nok dessverre mange som blir forledet på denne måten. Jeg var i kontakt med flere forhandlere da vi kjøpte den nyeste og minste av våre varmepumper og begynte å lure på om flere de personene jeg snakket med virkelig hadde luft-luft varmepumpe selv eller ikke. Virket ikke slik. Når jeg fortalte om størrelsen på huset anbefalte de 5000 W til 6500 W og mente det var nok. Når jeg fortalte at vi allerede hadde en på 9200 W skjønte to av dem ikke hva vi skulle med en pumpe til... før jeg forklarte at den største er plassert slik at den ikke får frem varme til flere av rommene i sokkeletasjen.

Sitat fra: froland på mandag 06. desember 2010, klokken 14:43Min Panasonic kneler etter ca -12 grader, den er forøvrig på 6,5 Kw. Det verste synes jeg er at de fortsetter å desinformere sine kunder i dag.
Siden du har Panasonic... har du en varmepumpe med CE i modellbeskrivelsen (type) eller har du NE? Her er også noe som mange av forhandlerne ikke forteller sine kunder, men som de BURDE være pliktig å fortelle. Panasonic har flere utgaver av sine varmepumper og NE og CE utgavene har vel vært blant de vanligste i Norge. NE er tilpasset kalde/nordiske forhold og er garantert å fungere med bra virkningsgrad ved -20, mens CE er en mer standard utgave som mange har erfart fungerer dårlig fra ca -15 og kaldere.

Sitat fra: froland på mandag 06. desember 2010, klokken 14:43Men etter at jeg kjøpte Bionordic sin ovn har jeg den temperaturen som vi ønsker til en vær tid. 
Flott, det er bra når man har oppvarming man er fornøyd med og Bionordic'en gir sikkert meget komfortabel oppvarming.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Ken

Står CKP på min  E12 Panasonic. Er ikke overbevisst at den er bygd til Nordisk klima.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elbil fundamentalist

Jeg har en Extraflame Ecologica Idro koblet til vannbårent radiator og gulvarme. Vår sommer og tidlig høst har jeg solvarme. Noen dager i løpet av vinteren leverer sola også litt varme.

Den yter maks 14,5 kW. Fungerer utmerket, og det er ikke røyk å se fra huset under de fleste værforhold. Noe "frostrøyk" sliger opp fra pipa de aller kaldeste dagene.
Kjøper en pall med pellet på Energihuset til 2.450,- 52x16kg (selv om de annnserer for 2.650,-) Da slipper jeg å måtte kjøpe paller i slengen hos  FK på Kløfta

Huset får en svært god varme i huset da den store pipen midt i huset blir varm og god.

Èn gang i uken må jeg støvsuge ovenen med en askepotte (tar 15 minutter) og slenge i en sekk pellet gjør jeg morgen ettermidag og før jeg legger meg. Er det mildvær blir det bare 2 ganger i døgnet. Arbeidet er komforten verd synes jeg da... Strømkolben slår inn om jeg er på hytta eller bortreist, men da er huset i nattsenk status hele tiden uansett.

Fordelen med varmepumper er at det er omtrent helt arbeidsfritt. Luft-luft varmepumper har ett ione filter hvor elektrodene absolutt burde vaskes etter anvisningen da litt støv
og skitt kan lage litt krypstøm mellom disse som da produseres ozon som skadelig for lungene.
http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1686&ID=7818
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

commiesoft

Går det an å fyre med pellets i en vanlig rentbrennende vedovn? I så fall er
vel det en veldig rimelig og grei løsning.

Dedikerte pelletsovner er vel dyre og kompliserte, og det same gjelder varme-
pumper. De koster mye, og er ubrukelige etter noen få år, så de har jeg holdt
meg unna.

Vi kjøpte noen kubber på Europris her om dagen som var laget av sagspon. En
sekk inneholdt 50kwh, og kostet kr29.90..

elektrolux

Det er omtrent halve prisen av det strøm koster.

Tenker en så hvor effektiv en vedovn er i forhold til en Varmepumpe, og legger på energi og kostnader brukt på frakt av kubbene, går nok regnestykket kraftig i rettning Varmepumpe ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

De er ikke alltid uproblematisk å slutte å bruke pipa hvis huset alltid har oppvarming ved forbrenning av ett eller annt slag. Vi har kald trekk fra pipa når vi ikke varmer med pellets/ ved i peisen. En velbrukt pipe kan være tørr og trekke fuktighet fra nedbør. Dette kan gi frostskader samt at huset kan få fukt i nrypkjeller om man har det, hvor strøvarme fra pipen holdt krypkjelleren tørr. Her blir pellets en god erstatter for arbeidskrevende vedfyring og fullgod erstatter for olje hvis man bruker silo og bulkleveranse av pellets. Bulkleveranse kan man få ned mot 1600,- pr tonn og da blir prisen ca 40 øre. Da er prisen så lav at selv dyrere/kompliserende/variende levetid/uønskede kostbare reperasjon vann/vann varmepumper sliter med å konkurrere. Fordelen med pellets er at den har høy effekt, og det trenger gamle hus i sterk kulde. En pelletskamin kan man gjerne kjøpe brukt også. Vi kjøptevå vannmantlede kamin for bare 21.000,-
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

KennethD

Vi selger pellets i Hedmark/Oppland/Oslo/Akershus hvor frakt er inkl. i prisen. Det er jo langt ifra noe gullmarkedet og stort sett de eneste som kjøper er de stakarene som var "dumme nok" til å kjøpe pelletsovn for mange år siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA