Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5

Startet av froland, fredag 08. oktober 2010, klokken 22:53

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Hvordan er prisene på pellets rundt om i landet? Jeg kjøper en pall for 2200 NOK. 800 kg. 16 kg sekker 50 sekker på en pall. Dette er en lokal produsent her i Arendals området. Vennligst hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

froland

Ja, nå har det vært kalt lenge her og Bionordic ovnen min surrer og går utmerket. Noen som har pelletsovner og vil fortelle om sine erfaringer? Jeg kan faktisk ikke forstå at folk kjøper varmepumper, når en må ha en ekstra varmekilde for ekstra kalde dager. Men jeg tror nok at en må investere i en dyr ovn ( Bionordic) En kompis kjøpte en pelletsovn fra Østerike, den bråker noe inni granskauen+ at den stopper når han minst vil det. Og nå er det vel billigst å fyre med også. Hilsen Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

jkirkebo

Sitat fra: froland på søndag 28. november 2010, klokken 16:57
Ja, nå har det vært kalt lenge her og Bionordic ovnen min surrer og går utmerket. Noen som har pelletsovner og vil fortelle om sine erfaringer? Jeg kan faktisk ikke forstå at folk kjøper varmepumper, når en må ha en ekstra varmekilde for ekstra kalde dager.

Tja, kommer vel an på type varmepumpe det. Har vann/vann selv og trenger på ingen måte noen ekstra varmekilde på kalde dager, annet enn tilleggsvarmeelementet som er integrert i varmepumpa.

Deilig med gulvvarme overalt når det er kaldt ute...

Som bonus får jeg nesten gratis kjøling på sommeren :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#3
2200,- for 800 kg blir ca 0,7 per kWh, så forsvinner litt opp i pipa dermed blir kWh pris for fyring med pellets kanskje 0,75. Det gjør at selv en luft-luft varmepumpe nok er billigste fyring over året untatt på de steder i norge hvor det er aller kaldest. Forøvrig er fyring med pellet innenfor ring 3 i Oslo forbudt på grund av partikkelplagen.

For hovedsteder i Europa ble det utarbeidet en bærekraftighetsindex hvor Oslo kom på tredieplass etter Stockholm og Kjøbenhavn. Det var 2 lave score. Høyt vannforbruk på grunn av lekasjer og luftkavalitet hovedsaklig om vinteren på grunn av mye vedfyring. :o

Strøm fra fornybar kilde (slik vi har til elbilen) levert som varme via en varmepumpe, slik at forbruket til oppvarming halveres er nok for de fleste det beste.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

froland

Ja, vann til vann varmepumpe er sikkert mye bedre. Jeg har en Panasonic varmepumpe, og jeg måtte alltid fyre med ved når det nærmet seg 10-12 minus. Var så drittlei av dobbeltfyring hver vinter at jeg bare kuttet den ut. Denne ovnen har jo vifte så den blåser ut som en varmepumpe. Starter og stopper på termostaten. Har ukes termostat, så sparer endel på det. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

elektrolux

Sitat fra: froland på søndag 28. november 2010, klokken 16:57
Jeg kan faktisk ikke forstå at folk kjøper varmepumper, når en må ha en ekstra varmekilde for ekstra kalde dager.

Jeg har aldri trengt ekstra varmekilde på extra kalde dager. Men så ser vi skjeldent under -10C her i Stavanger.

Med varmepumpe slipper en å fylle garagen med ved eller pellets, og får i stedet plass til batterier.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

froland

Hei igjen! Vet ikke hvordan du beregner det Griffel, men etter mine beregninger koster 1 kwh 55-57 øre. Så i disse tider er det ikke dyrt. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

bosonic

#7
Klippet fra: http://www.viivilla.no/fyr-med-pellets.aspx
Energiinnholdet i 1 kg pellets tilsvarer 4,8 kWh. Dersom kaminen har en virkningsgrad på 85 prosent, blir effektivt energiinnhold 4,1 kWh pr. kg. Med en pelletspris på f.eks. kr 2,75 pr. kg blir energiprisen 67 øre/kWh, noe som er betydelig rimeligere enn strøm, som i vintersesongen fort kan koste bli 80–100 øre/kWh

800kg x 4,1 kWh pr. kg = 3280 kWh.
2200,- / 3280 kWh = 67 øre/kWh

Når en sammenligner andre energikilder med strøm må man alltid huske på å ta med reell pris og dermed og ALLTID regne med nettleige, og avgifter.
Jeg betale på siste regning 97,5 øre pr kWh og prisen stiger for hver dag.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

froland

Hei igjen! Det er sånn jeg også beregner det, bare med den forskjell at Bionordic sin ovn som jeg har har en virkningsgrad på 97%. Så da er prisen enda lavere. MVH Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

bosonic

#9
Det høres veldig bra ur Froland.

:)

Avsporing:
Jeg misunner ikke personer med asma og allergi og andre luftveis sykdommer å leve i den lufta som Bergen har hatt de siste ukene. Noe av skylden må nok tilskrives ukyndig fyring i vedovner, men det er bare en del av sannheten. (Her kommer forøvrig pellets veldig bra ut). Det snakkes lite om de enorme mengdene av fyringsolje som brukes og som bidrar i stor grad til forurensingen i tillegg til biltrafikk o.l.
Tankekorset til de som påstår at "alle" kan bare skifte til varmepumper så blir luften ren, er at vedfyringen i Norge utgjør et energitilskudd på 7,32 TWh (2009/2010,SSB)
Denne energimengden tilsvarer ca 11 middelproduksjoner fra Alta kraftverk.
I fjor vinter berget vedfyringen strømnettet vårt fra å bryte fullstendig sammen. Dette ble bekreftet fra NVE.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#10
Sitat fra: froland på mandag 29. november 2010, klokken 14:26
Hei igjen! Det er sånn jeg også beregner det, bare med den forskjell at Bionordic sin ovn som jeg har har en virkningsgrad på 97%. Så da er prisen enda lavere. MVH Froland
Det er jo bra da kommer jo prisen under 0,6 om det med virkningsgraden stemmer. At det er billigere å fyre med pellets enn med strøm er sikkert, men her var det jo snakk om å sammenligne med varmepumpe. Best i test luft til luf varmepumper vil jo ha en middel virkningsgrad på 2,5 i de ikke alt for kalde strøk, så en strøm pris på 1 kr/kWh gir varme til 0,4kr/kWh.

Sitat fra: bosonic på mandag 29. november 2010, klokken 22:43

Tankekorset til de som påstår at "alle" kan bare skifte til varmepumper så blir luften ren, er at vedfyringen i Norge utgjør et energitilskudd på 7,32 TWh (2009/2010,SSB)
Denne energimengden tilsvarer ca 11 middelproduksjoner fra Alta kraftverk.
I fjor vinter berget vedfyringen strømnettet vårt fra å bryte fullstendig sammen. Dette ble bekreftet fra NVE.

Sikkert riktig, og at pellets brenner renere enn ved er også et stort pluss. Men dersom alle som fyrer med strøm installerte varmepumpe ville nok mer enn dette bli frigitt.

Det er jo også en del som har tilgang på gratis ved. Når det går om pris er det lite som slår det. Jeg har varmepumpe, og sper på med gratis ved når temperaturen ute kommer ned under 10 grader. Men det er godt utenfor ring 3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

#11
Sitat fra: froland på søndag 28. november 2010, klokken 23:43Ja, vann til vann varmepumpe er sikkert mye bedre. Jeg har en Panasonic varmepumpe, og jeg måtte alltid fyre med ved når det nærmet seg 10-12 minus. Var så drittlei av dobbeltfyring hver vinter at jeg bare kuttet den ut.
Tja...  Kan ikke si jeg ser så mye bedring med vann til vann kontra luft til luft enn jevnere virkningsgrad (og om man har vannbåren varme i huset kanskje også jevnere varmefordeling). Selv har jeg de siste 10 år ikke erfart under -23 grader som det kaldeste midt på natten (Trondheim) og ned til -23 har vår kraftigste luft til luft varmepumpe (Chofu Sereno på 9200 W maks) fungert utmerket. Min mor har derimot en Panasonic som gir minimalt med varme under 16 til 18 minus så det er VIKTIG å velge rett varmepumpe. (Nå er det nok langt flere enn Chofu som fungerer ned til eksempelvis 20 eller 25 minus).

I mitt hus har vi 2 stk varmepumper som har "fullforsynt" oss til oppvarming selv på kalde vinterdager med unntak av den varmen vi har i gulvet på de to små badene. Kunne aldri tenkt meg å bytte til pelletsovn. Skulle det bli strømbrudd på en kald dag fyrer vi heller den korte perioden i vedovnen som det ikke har blitt fyrt i siden 2003  ;D  Hadde jeg imidlertid bodd et sted det ofte er 30 og 40 minusgrader hadde jeg nok kanskje valgt pelletsovn eller kanskje heller "jordvarmepumpe".
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

jkirkebo

Sitat fra: Helge på onsdag 01. desember 2010, klokken 17:00
Tja...  Kan ikke si jeg ser så mye bedring med vann til vann kontra luft til luft enn jevnere virkningsgrad (og om man har vannbåren varme i huset kanskje også jevnere varmefordeling).

Vann/vann har andre fordelere også fremfor luft/luft, f.eks mye lavere servicekostnader og lengre levetid. Min IVT har nå gått i 4 år uten at jeg har gjort noe med den i det hele tatt. Den rusler og gjør sitt uten å kreve hverken rengjøring eller filterbytte. Forventet levetid er visstnok 20 år eller deromkring.

En annen fordel med varme fra borehull er muligheten for nesten gratis kjøling på sommeren. Jeg henter ut 5kW kjøleeffekt med et strømforbruk på under 250W, dvs. at jeg kjøler ned mesteparten av huset (inkl. soverommet) i 5 timer for en kostnad av 1 krone i strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helge

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. desember 2010, klokken 15:48Vann/vann har andre fordelere også fremfor luft/luft, f.eks mye lavere servicekostnader og lengre levetid. Min IVT har nå gått i 4 år uten at jeg har gjort noe med den i det hele tatt. Den rusler og gjør sitt uten å kreve hverken rengjøring eller filterbytte. Forventet levetid er visstnok 20 år eller deromkring.
Skal ikke si jeg forventer 20 år levetid på våre luft-luft varmepumper, men 4 år uten å gjøre noe sier du? Så langt ser det ikke så mye dårligere ut med luft-luft varmepumpene våre.  På de første 7,5 årene har vi ikke måttet bruke en eneste krone på service eller reparasjoner. På den ene pumpen måtte lagrene til viften i inneenheten byttes etter drøyt 4 år, men det gikk på garanti/reklamasjon.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. desember 2010, klokken 15:48En annen fordel med varme fra borehull er muligheten for nesten gratis kjøling på sommeren. Jeg henter ut 5kW kjøleeffekt med et strømforbruk på under 250W,
De beste luft-luft varmepumpene har også veldig høy virkningsgrad ved kjøling. Den største av mine (maks 9200 W varme og maks 6500 W kjøling) bruker sjelden så mye mer enn 500 W på maks.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Ken

Jeg er litt skuffet i at Panasonic E12 vaerte ikke mer enn 7 aar. kostet kr20,000
med tilskuddsordning fra Enova.
Har naa montert 2 billige varmepumper selv. En Coolix fra Bauhaus i Danmark til under kr3000 og en Chunlan kinesisk til kr2000. Ikke inverter typer og ikke veldig effektive, men billige som saa.
Coolix kjoepes fra Jula ogsaa til kr4000. Enkelt selv montering paa disse uten vakuumering av slangene.

Med disse dyre vann_vann anlegg er investeringen enorme og man kan ikke garantere at det finnes resevedeler i lang tid framover.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA