Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GreenRace - realistisk?

Startet av JanØ, tirsdag 02. august 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

jkirkebo

Sitat fra: Kanutten på lørdag 28. mai 2016, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. mai 2016, klokken 14:28
... og dieselbussen sliter mer på veien enn 1000 elbiler.

Hvordan vet du dette? Kilde?

Det er relativt velkjent at veislitasjen (på sommerdekk, piggdekk ikke medberegnet) øker med akselvekten opphøyd i ca. 3,5 (noen sier 4). Jeg sitter på en iPad på jobb nå og har ikke kildene her men de er lette å finne om man søker litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Sitat fra: Kanutten på lørdag 28. mai 2016, klokken 14:34
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. mai 2016, klokken 14:28
... og dieselbussen sliter mer på veien enn 1000 elbiler.

Hvordan vet du dette? Kilde?
Transportøkonomisk institutt og Statens Vegvesen kan kanskje brukes som kilde?

"- Det spiller liten rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen til Aftenposten.

Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at i alle analyser han har sett, kommer all slitasje av de tunge bilene. Privatbilene står for null slitasje."
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jonckheere

Sitat fra: cra på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:25
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. mai 2016, klokken 18:54
52% vil ha elbilene vekk uansett om de hinder bussen eller ikke.

Ren misunnelse, hverken mer eller mindre. Enhver selv med godt under middels IQ som ikke er blendet av hat mot elbiler skjønner at å ha alle elbilene i samme felt som seg selv er ris til egen bak. ::)

Robert Sund

Kombinasjonen av en mulighet til å parkere lengre unna og skinnegående transport inn til sentra er glimrende for de det passer for. Både for de som kjører fossilt og for de som kjører el. Det er også lettere å lage parkering/lade plasser utenfor tykkeste sentrum. Noen hundre plasser kan lages ved eksisterende stasjoner.

Det er kjappere å lage batteribusser enn å legge ny skinnegang, og de kan levere passasjerer på flere steder. De kan ha så mange hjul man ønsker for å redusere slitasje på veg, og drift på mange aksler er enkelt med strøm.


Men å hindre kø ved at kontorfolk kan jobbe fra hvor som helst monner enda mer! Da kan mange slippe å kjøre i hele tatt. Og mange kan bo der de vil barna skal vokse opp. (Noe som varierer men mange ønsker noe annet enn en storby så det vil hjelpe).

65lars

Godt svar, Robert - det hadde vært ønskelig at du blir sjef i Statens Vegvesen!  :)  og nå svever vel diskusjonen vidt og bredt...

Var akkurat på langtur til Sverige, og glemte to ting.  Melk, samt gå innom Le Sex Shoppe der, kjøpe meg en Oppblåsbara Barbara - til å sitte i passasjer-setet....

(Nei, nei - delete delete - dette bildet...)
Trilling, bestilt KIA

Fush

Hva skjer egentlig her? I dag, 2. juni er det fortsatt ikke skiltet om....
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

Robert Sund

Sitat fra: 65lars på søndag 29. mai 2016, klokken 16:12
Godt svar, Robert - det hadde vært ønskelig at du blir sjef i Statens Vegvesen!  :)  og nå svever vel diskusjonen vidt og bredt...

Var akkurat på langtur til Sverige, og glemte to ting.  Melk, samt gå innom Le Sex Shoppe der, kjøpe meg en Oppblåsbara Barbara - til å sitte i passasjer-setet....

(Nei, nei - delete delete - dette bildet...)


Takker.

Det er nok mange av oss som ville gjort en bedre jobb enn nåværende etatsledere innenfor våre kunnskapsfelt (og interessefelt). Det er nok nødvendig å informere både etatene og samfunnet forøvrig om hva som kan gjøres bedre, og så får vi håpe at vi får nok fokus på det til at endringene kan gjøres tidligere og derfor også mykere.

100-vis av lybbymillioner blir brukt til å påvirke beslutningstakere til å ta feilaktige avgjørelser, så det er nok ikke alltid like enkelt hvis personen ikke har personlig kjennskap til det som skal vurderes. Og noen ganger er det sikkert ikke enkelt å stå imot hardkjøret selv om man vet.

Etatsledere kan også bli overkjørt slik som i Enova, med den skrullete hydrogensatsingen for personbiler. Og skulle det bli hydrogen for vogntog, må vi etter EØS reglene godta østeuropeiske hydrogenvogntog som er livsfarlige allerede i dag.


Vi har kun sannheten på vår side.
Og kanskje en passasjer :)

Ingeniøren

Sitat fra: Fush på torsdag 02. juni 2016, klokken 18:42
Hva skjer egentlig her? I dag, 2. juni er det fortsatt ikke skiltet om....

Tja, på E18 fra Holmen og innover på vestsiden er det skiltet, men skiltene er så små og unnselige at om du ikke vet om 7-9 forbudet for elbiler i kollektivfeltet så oppdager du det neppe ut fra skilting. Det ordner seg jo for folk leser aviser og kjører der hver dag. Det samme gjelder ved Mosseveien...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA